Begagnatveckan:
Del I : under 100 tusen kronor
Del II: 100-200 tusen kronor
Del III: 200-300 tusen kronor
Del IV: 300-400 tusen kronor
I vår tredje artikel i begagnatveckan ska vi titta på elbilar mellan 200 och 300 tusen kronor. I tidigare artiklar såg vi att elbilar under 100 tusen kronor duger bara till lokal pendling, och de under 200 tusen kronor dög även för resor till närmsta stad.
I dag ska vi titta på segmentet 200 till 300 tusen kronor. Här finns många fler bilar att välja på än i de lägre priskategorierna. Många av bilarna är bara 3-4 år gamla och känns nästan som nya när man sätter sig i dem. Man kan göra riktiga fynd.
Dessa bilar börjar även duga för långresor. Bilsemester, åka till stugan. Sådana resor kräver minst 50 kWh batterier för att bli bekväma.
Toppvalen i kategorin 200 till 300 tusen kronor är:
Volkswagen ID.3 “Folkelbilen” kom år 2020, sågs och segrade. Den blev den mest sålda bilmodellen i Sverige december 2020. Första gången en elbil sålde mer än alla andra avgasbilsmodeller. Med rätta. Inredningen var kanske lite väl spartansk för vissa men rejäla batterier och räckvidd bäddade för succé. Modellen med 58 kWh batterier är kanske 20 tusen kronor dyrare än de med minsta 45 kWh men det är väl investerade pengar.
De flesta ID.3 hittar man i övre halvan av kategorin, mellan 250-300 tusen kronor. Vill man komma undan lite billigare kan man i nedre halvan av kategorin hitta:
Kia E-Niro. Kia E-Soul. Hyundai Kona Electric. Riktigt bra SUV elbilar, endast 3-4 år gamla, med ordentliga utrymmen och räckvidd. E-Niro och Kona dominerade marknaden när de var nya. Vill du inte ha SUV utan småbilar kan Fiat 500e, BMW i3 120 Ah eller Renault Zoe PhII vara intressanta.
Det gäller dock att se upp. Alla ovan listade elbilar finns i olika varianter, med olika batteristorlekar. Köp inte snikversionerna med minsta batteriet, de med större batterier kostar inte många tusen kronor extra. Varning även för Zoe med batterihyra (runt 1000 kronor/månad!), ta hellre en som är några tusenlappar dyrare men där batterierna är friköpta. Zoe PhII är den nya ansiktslyfta versionen av bilen med 52 kWh batterier, snabbladdning och rejält förbättrad åkkomfort. För BMW i3 se till att välja “120 Ah” batterierna som är på 42 kWh. Mindre batterier än så är inte värt pengarna.
Varning för: Nissan Leaf. Vill du verkligen betala över 200 tusen kronor för en elbil med föråldrad CHAdeMO laddkontakt? Många nya snabbladdstationer byggs nu med enbart CCS laddare. Även om man hittar en CHAdeMO laddare finns det oftast bara en sådan per ställe och tänk om den är trasig eller upptagen? Långresor kan bli en pina!
Avstå från: bilar med mindre än 40 kWh batterier. Vill någon ta mer än 200 tusen för dem har de satt alldeles för högt pris.
Glöm inte att: Pruta! Många privatpersoner och bilhandlare sitter på osålda elbilar med alldeles för höga priser.
Kontrollera att: Värmesystem och AC fungerar, och att laddsladd följer med. För Renault Zoe fråga om det tillkommer batterihyra. Kolla om bilmodellen har mobilapp som man kan fjärrstarta värmen med på vintern. Det är otroligt skönt att slippa skrapa rutor och sätta sig i en iskall bil.
Boken Skaffa elbil är sprängfylld med goda råd inför elbilsköpet. Vad ska jag tänka på innan jag köper min elbil? Vilka fallgropar finns det när man köper en begagnad elbil? Hur mycket räckvidd behöver jag?
Dessa och massa andra frågor besvaras i utförliga, lättlästa kapitel. Köp den idag!
Begagnatveckan:
Del I : under 100 tusen kronor
Del II: 100-200 tusen kronor
Del III: 200-300 tusen kronor
Del IV: 300-400 tusen kronor
Pingback: Begagnade elbilar för under 400 tusen kronor – Tesla Club Sweden
Pingback: Begagnade elbilar för under 200 tusen kronor – Tesla Club Sweden