Försäkringsbolaget If: “Det stjäls nästan inga elbilar”
Årliga Bilbrottsbarometern från försäkringsbolaget If visar på ökad antal bil- och bildelsstölder. På två år har det sammanlagda antalet brott ökat med 11 procent. Katalysatorstölderna har gått upp med ofattbara 10 000%! Det stjäls hundra gånger så många katalysatorer nu som för två år sedan. “Det har gått så långt att kön för att få en stulen katalysator utbytt kan vara uppemot ett halvår” säger Ifs utredningschef Ann Hassel Tano.
Bilbrottsligheten i Sverige är mycket högre än i våra grannländer. Polisen uppskattar att 90 procent av bil- och bildelsstölderna utförs av internationell, organiserad brottslighet.
Antalet helbilstölder fortsätter att minska, men andelen bilar som aldrig återfinns ökar. 24% av de stulna bilarna under 2021 hittades aldrig. Det rör sig ofta om dyra bilar som sannolikt försvinner utomlands.
Men:
Det stjäls nästan inga elbilar.
“Trots att elbilar blir allt vanligare är de fortfarande relativt förskonade från bilbrott” står det i Ifs Bilbrottsbarometer. “Under 2021 har det varit ett fåtal anmälningar om stulna laddkablar. Stölder av hela bilar är också sällsynt.”
“Elbilar stjäls i betydligt lägre utsträckning än jämförbara bensin- och dieselbilar. En möjlig förklaring är den moderna tekniken. Vissa modeller kopplar upp sig automatiskt och identifierar sig mot mot externa laddare, vilket gör dem svåra att stjäla.”
Vi har haft några spektakulära Teslastölder för några år sedan men jämfört med andra jämförbara bilmodeller är de försvinnande få. Speciellt sedan Tesla införde PIN to drive, en personlig kod man måste slå in för att låsa upp bilen.
Så med elbilar slipper man åka till macken och betala tusentals kronor för att tanka dem, elbilar är klart billigare att serva än andra bilar, och dessutom så stjäls de tydligen även mycket mindre än andra bilar.
Har du en avgasbil bör du hålla ett extra öga på din katalysator! Stjäls den kan det ta månader innan du kan få en ny. Kanske dags då att passa på och byta till eldrivet du också.
TCS två år sedan: Tesla Model 3 fångade biltjuv
Försök inte heller att kapa en Tesla. Det fick biltjuven Charlie Smith erfara när han försökte sig på en bilkapning i Barstow, Kalifornien.
Ägaren som blev av med sin Tesla Model 3 tog bara upp mobilen och låste bilen. Stängde av motorn och väntade med tjuven inlåst i bilen tills polisen anlände på plats.
Varför är då helförsäkringen på min Tesla gigantisk när vagnskadegarantin går ut?
För mig, eller min fru, spelar ingen roll. Jag har haft 2 ärenden av parkeringsskador på 10 år, min fru 0 ärenden.
Ändå ska de de ha mellan 1600 och 1800kr per månad för en helförsäkring på en Model 3 på Trygg Hansa.
“Äkta märkesförsäkring”, yeah right. Visst man bor ju i Stockholmsområdet, är runt 40 år, men finns ju gränser. Det är ju ingen Porsche jag vill försäkra (Porsche 911 Carrera 4S 2011, ligger på 1490;- för mig, dyrare bil och motsvarande prestanda).
Pingback: Året som gått 2022 – del 1 – Tesla Club Sweden