Året som gått 2022 – del 1

Det är så mycket som har hänt under 2022 så man knappt vet var man ska börja. Det gånga året känns som minst tre vanliga år.

Efter pandemin 2020 och 2021 verkade 2022 börja så bra. Livet började återgå till det normala, folk som jobbat hemifrån i åratal fick börja vänja sig vid att börja pendla in till jobbet igen. Även på elbilsfronten hände massor med nytt:

Tesla Model Y blev den mest sålda bilmodellen i december 2021. Och “tack vare” de höga elpriserna förra vintern började elbilar dominera försäljningssiffrorna: 34% av alla nyregistrerade bilar i december var rena elbilar. Fast utslaget på hela 2021 utgjorde elbilar endast 18% av all bilförsäljning.


Tesla fixade värmen i de nya Model 3 och Model Y bilarna utrustade med värmepump. Det var spjället i bilarnas nos som kunde frysa igen och tvinga värmepumpen att stänga av sig. Tesla löste först problemet i mjukvara och förbättrade sedan spjällets konstruktion.


Första orosmolnet kom när förra Klimat- och miljöminister Annika Strandhäll började sväva på orden om elbilsbonusets framtid.


Tesla började bygga bilar med strukturella batteripack. Det vill säga bilar där batteripacket utgjorde själva bottenplattan i bilen.


Under året var det många personer som vann Tesla på Triss. Borås, Allingsås, Kristianstad, Malmö, Dala-Järna, Svensbyn, Gävle, Piteå, vinnarna vann sina bilar runt om i hela landet.


En uppmärksammad artikel i början av året var den där vi synade Elon Musks påstående att solpark genererar lika mycket el som kärnkraftverk. Vi kom fram till att han hade rätt men ändå inte.


Jag lanserade Blomhälls Behovstrappa som beskrev hierarkin av behov elbilister har. Problemet är att ofta satsas det på fel trappsteg i behovstrappan.


Vi avslöjade också att Boverket är en myndighet som verkar aktivt motarbeta Sveriges strävan mot lägre fossilutsläpp. Samma myndighet försvårar både hemmaladdning av elbilar och montering av publika laddstolpar.


Sedan började kriget i Ukraina. Medan ryska soldater tågade mot Kiev sköt bensin- och dieselpriserna i höjden och alla började på allvar överväga byta sin bil till en elbil.

Bensinpriset gick upp till 20 kronor litern, diesel till 22. Chockade svenskar stormade bilhandlarna för att köpa en elbil.

Vi är på väg mot en ny oljekris, utropade vi på TCS.


SpaceX skänkte Starlink terminaler till Ukraina, Tesla öppnade upp sina Supercharger stationer för flyende elbilister – och Ukraina hackade ryska snabbladdare till att stänga av sig och visa ukrainska slagord.


Kriget i Ukraina visade snabbt hur användbara elbilar är i kris. Medan bensinmackarna fick stänga på grund av bränslebrist fortsatte Kievs elbilister att köra runt i staden och dela ut förnödenheter.


Andra förbättrade upplagan av min bok “Skaffa elbil” släpptes, med råd och tips till alla nyblivna elbilister. Utförliga kapitel förklarade allt från räckvidd till motor- och batteriteknologi. Från laddning till elbilens historia. Vad man ska tänka på när man väljer batteristorlek, köper begagnad elbil eller fixar laddplats hemma.


Årets första April skämt blev att Tesla släpper Model Y som A-traktor med hastigheten spärrad till 33 km/h och låsta bakdörrar. Många gick på den – andra tyckte att det faktiskt skulle vara en bra idé.


Tidningen ViBilägare tog fram siffror som visade att elbilar är klart billigast att serva. Försäkringsbolaget If berättade att det stjäls nästan inga elbilar.


Tesla Club Swedens första Track Day blev en elbilssuccé. 30 elbilar nötte däck på GTR Motorpark utanför Eskilstuna. En av våra medlemmar till och med satte banrekord för bilar med gatdäck. Vilket fick Peder Karlsson på Auto Motor & Sport att surna till 🙂


Många höjde på ögonbrynen när vi avslöjade att Tesla under Q1 2022 levererat dubbelt så många bilar som Volvo – och gjorde åtta gånger så hög vinst!


Åsa Pettersson, vd Energiföretagen lovade att nu skulle alla elbilister kunna betala sin laddning med kreditkort. Fast det enda de gjorde var att klistra en lapp med QR kod på laddarna som i bästa fall kunde skannas med mobilen och betala online.


Tesla öppnade upp sitt svenska Supercharger nätverk så att alla elbilister oavsett bilmärke kunde ladda.

Vi gick igenom hur man gjorde och hur olika fabrikat skulle ställa sig för att komma åt.


Många oroade sig hur det skulle gå, skulle våra kära laddstationer nu belägras av massa elbilar? Vi räknade ut att det kommer nog inte bli så farligt – och nu med ett halvt års facit verkar vi ha fått rätt.


Vi klagade på bristfällig asfaltering vid Superchargern i Gävlebro – och Tesla fixade till det på rekordtid!


Sverige ett laddmardröm för norrmän! “Vad gör brödrafolket egentligen?” började artikeln på den norska tekniksajten tek.no

Det var inte kul att läsa hur efter vi är vårt västra grannland när det gäller laddstationer.


Efter mycket om och men röstade till slut EU parlamentet igenom att försäljning av bilar med förbränningsmotorer förbjuds från och med år 2035. Vi visade att det behövs knappt något förbud – ingen kommer vilja köpa dem tills dess i alla fall.


(Den förra) regeringen avskaffade elbilsbonus för elbilar som kostade över 700 tusen kronor. Många elbilister hamnade i kläm, trodde de skulle få bonus när de beställde sin bil men hann inte få bilen innan bonustaket infördes. Men värre skulle det bli…


I morgon fortsätter vi med del två av vår årskrönika: andra halvan av året.

 

Tagged . Bookmark the permalink.