Lördagen den 30 april 2022 var det dags för Tesla Club Swedens första Track Day. 30 elbilar, mest Teslor men även en del av andra fabrikat samlades på GTR Motorpark utanför Eskilstuna för att nöta däck.
Dagen började med genomgång av reglerna och en kort föreläsning av Daniel Azzari (dstr på forumet) om banracing, elbilar och banans egenheter.
Sedan flaggade han iväg bilarna en och en. Det fanns tre grupper med olika starttider, chilla gruppen för nybörjare, snabba gruppen för de som gasade på och Time attack för de som tog tid på sina varv.
Hälften av de 30 bilarna var Tesla Model 3, sex Model S, men även andra elbilar som till exempel Hyundai Ioniq 5, Polestar 2 och… ja, du ser rätt: en Opel Zafira-e nio sitsig eldriven minibuss!
Sen gick det undan! Susande elbilar runt om på banan, det enda man hörde var däcktjuten i kurvorna.
Vafalls? Är det avgasrök vi ser på bilden? Nej, naturligtvis inte. En svag doft av bränt gummi spred sig över banan.
Det sladdades friskt i kurvorna. Ibland så friskt att bilen snurrade runt. Det gällde att ta det lugnt med gatdäck. Efter några hårda snabba varv behövdes det lugnare avkylningsvarv eller kortare besök i depån för att däck och bromsar skulle kyla ner sig.
Behöver elbilar också depåstopp? Javisst! Fast mest för att justera däcktrycket. Däck som hade 3.0 bar vid start ökade snabbt trycket till 3.5-3.7 bar när de blev varma efter några varv. Då gällde det att stanna och sänka trycket till runt 2.7 bar innan man gav sig ut på banan igen.
Det var mycket snack i depån om hur man skulle justera Track Mode. Vilken karftfördelning borde man ha mellan fram och bakhjulen? 50/50, 40/60 eller rent av 30/70? Samma bil kan få helt olika beteenden beroende på inställningarna.
Fast allra mest kul verkade minibussen ha som tog kurvorna bokstavligen på två hjul. Och tog sig runt banan på respektingivande 52 sekunder.
Teslorna gjorde det betydligt snabbare. Vi satte banrekord – du kan läsa om det här. Vi avslutar dagens artikel med en rolig incident: en av bilarna tog i lite för mycket i en av kurvorna och snurrade runt och åkte baklänges. Som fick bilens dator att få fnatt och protestera högljutt. Stängde av drivningen och vägrade slå på igen. Föraren fick boota om bilens dator innan han kunde trycka på gasen igen och köra vidare.
Laddningen, då? Klarar elbilar sig runt på banan? Kan man hitta laddning? Vissa klarade sig bra på en och samma laddning. Andra kopplade in sig på de trefasuttag som fanns överallt i depåområdet. Eller på de Typ2 uttag som faktiskt fanns vid klubbhuset. Andra åkte iväg till snabbladdarna vid McDonalds i närheten.
“Chippen” från Guiden om Elbil var på plats och rapporterade från eventet:
Pingback: Tesla Club Sweden 2022 – Tesla Club Sweden