Tesla Model 3 satte banrekord på GTR Motorpark

M3p_GTR

Tesla Club Sweden har haft sin första Track Day på GTR Motorpark i Gröndal utanför Eskilstuna i lördags. Förutom chilla och snabba grupper hade vi även time attack där de som ville kunde försöka få så bra varvtider som möjligt.

Snabbaste varvtiden för bilar med gatdäck på den banan var hittills 42 sekunder blankt enligt rejsa.nu, som sattes av Peter Winther med en modifierad BMW M135i i september i fjol.

20220430_160718

Nicklas Nyström lyckades slå den tiden på vår Track Day i lördags. Med en helt omodifierad Tesla Model 3 performance.

Nya banrekordet för bilar med gatdäck på GTR Motorpark är nu 00:41.90

Vi fick tag på Nicklas dagen efter hans rekord-åk:

– Grattis Nicklas till rekordet! Berätta lite om dig, hur länge har du hållit på med banracing?

– Nej, jag har aldrig kört bil på bana förut. Det här var första gången.

– Va? Slår du banrekord första gången du kör bil på bana?! Det låter ju helt otroligt! Har du verkligen aldrig hållit på med bilsport förut?

– Tja, räknas att man åkt hyr-kart några gånger? Körde också en Volvo V60 Black R Polstar på ett flygfält en gång.

– Så berätta lite om din bil. En Tesla Model 3 performance. Har du modifierat den på något sätt?

– Nej, jag hämtade ut den för knappa två månader sedan. Jag har knappt kört 500 mil med den än och allt är original på den. Original däck också, från fabrik.

– Performance Model treorna har något som kallas Track Mode, en specialinställning där man kan justera bilens egenskaper på bana. Har du lekt mycket med den och justerat bilen enligt dina preferenser?

– Nej, jag slog på Track Mode men lät allt där vara som fabriksinställningarna. Jag har inte ändrat nåt.

M3p_GTR4

– Så du kom med en helt fabriksoriginal bil, med original gatudäck, körde för första gången i ditt liv på bana – och satte banrekord?!

– Ja visst låter det knäppt? Men så är det. Jag har alltid gillat köra snabbt, alltid drömt om att köra på bana, men aldrig gjort det förrän nu. Bättre sent än aldrig.

– Ja det kan man verkligen säga. Du verkar ha fallenhet för det här! Hur kändes bilen, hur var det att köra rekordvarvet på bana?

– Det tog mig några försök att lyckas. Jag körde omväxlande snabba och lite långsammare varv för att låta däcken och bromsarna vila, som de sa till oss vid genomgången på morgonen. En gång snurrade jag och var nära att köra in i betongmuren vid målrakan. Ett varv fick jag 42,7 sekunder som varvtid och var väldigt nöjd med den. Sedan efter ett långsammare varv gjorde jag ett nytt försök att slå den tiden. När jag tittade på klockan sen missuppfattade jag siffrorna, trodde att jag fick fyrtiotvå och nio och tänkte att nej nu har jag gett allt, jag kan inte åka snabbare än så här. Det var inte förrän jag kom in i depån och visat tiderna för andra som de började säga grattis du slog rekordet! Först då trillade polletten ner! Jag kunde knappt tro mina ögon!

– Grattis! Så har du fått blodad tand nu? Ska du köra på bana fler gånger?

– Ja det kan du ge dig på! Det här var ju kul!

– Något mer att tillägga?

– På väg hem märkte jag att alla hjulen på bilen satt lösa. Jag kunde vrida hjulbultarna för hand. Så till er alla som var med på bandagen: glöm inte att efterdra! Nu när jag tänker efter satte jag nog rekordet med lösa hjul… usch… tur att det inte hände nåt.

GTR_topplista2

Tittar vi på topplistan för GTR Gröndal finns det ett antal bilar där som kört snabbare än Nicklas på banan – men alla de körde med ombyggda bilar med racingdäck eller slicks. Även de flesta bilar med gatudäck var också trimmade förresten. Enda helt omodifierade avgasbilen på listan var en Renault Twingo RS som körde varvet på 0:47,07 – dryga fem sekunder långsammare än Nicklas.

Även andra som var med på vår trackday har nu matat in sina tider, det finns flera Teslor där nu. Nicklas varvtid var bevisligen ingen udda enskild händelse. De flesta Teslorna var helt omodifierade, med gatudäck. Vi hade dock en Tesla Model 3, rattad av Stefan Stjernelund som hade hunnit slänga på racingdäck på sin bil. Han fick den näst bästa varvtiden någonsin för bilar med racingdäck på Gröndal. Ett mönster börjar skönjas här:

Erfarna racingförare som lagt ner många timmar på att trimma och bygga om sina Audis, BMW-s och andra avgasbilar har varv efter varv försökt få så bra tider som möjligt på GTR Gröndal – och så kommer det ett gäng nybörjare med sina Teslor och slår banrekord för originalbilar på första försöket.

Vänta bara tills vi börjar bygga om våra bilar och slänger på slicks! 🙂

 


Slutligen en läcker drönarfilm från Tesla Club Sweden Track Day av Tim Fredriksson:

20220430_141711

En bra medåkningsvideo för er som undrar hur det låter när man kör:   dra upp volymen och njut!

Läs även vår artikel om Tesla Club Sweden Track Day!

Bookmark the permalink.