Ofta satsas det på fel trappsteg i Blomhälls behovstrappa

behovstrappa

I går lanserade vi Blomhälls behovstrappa som beskriver vilka behov elbilister har och vilka av dessa behov är viktigare än andra. Den liknar Maslows behovstrappa som används inom psykologin. Medan Maslow rangordnade mänskliga behov listar Blomhälls trappa vilka behov elbilister har.

Det första, mest basala trappsteget är att kunna ladda sin elbil. Kan man inte ladda till vardags kan man inte skaffa elbil. Helst vill man ladda bilen där den ändå står över natten (även om det finns några andra lösningar).

Det är först när vardagsladdningen är löst, som står för 90% av alla ens laddningar, som behovet av snabbladdning på långresor börjar spela roll för elbilisten. Läs mer om Blomhälls behovstrappa här.

 

Beslutsfattare måste inse behovshierarkin

Alldeles för ofta ser man politiker och andra beslutsfattare som själva inte kör elbil satsa på fel steg i behovstrappan. De stirrar sig blinda på de högre behoven utan att först ha tillgodosett de mer grundläggande.

Vanliga exemplet är kommunen som sätter upp laddstolpar utanför stadshuset. Och sedan undrar varför ingen skaffar elbil. De laddstolparna tillgodoser möjligtvis grundbehoven för dem som bor i kvarteret bredvid kommunhuset. Eller för dem som jobbar där. De kanske kan fungera som destinationsladdare för folk som besöker stora torget i kommunen. Men de hjälper inte övriga befolkningen.

Eller ta staten som satsar på snabbladdare. Men inte på att även folk som bor i lägenhet ska kunna ladda hemma. Det spelar ingen roll hur många snabbladdare det finns i Gävle om man bor i lägenhet i Flen och inte har någonstans att vardags-ladda sin elbil.

Sveriges bilflotta kommer inte elektrifieras förrän vi har tillgodosett alla steg i behovstrappan, men vi måste börja med trappsteg ett: Laddbehoven för de som bor i lägenhet måste tillgodoses.

Det första trappsteget, att ha någonstans man kan ladda sin elbil till vardags glöms ofta bort.

Jag får tyvärr alldeles för ofta samtal från förtvivlade människor som skulle vilja skaffa elbil – men de kan inte, för de bor i lägenhet. Och hyresvärden har sagt blankt nej till att sätta upp elbilsladdare. Kan man inte ladda, är inte det första mest basala trappsteget i behovstrappan tillfredsställt vågar man inte skaffa elbil.

Anledningen till att det är främst villaägare som skaffar elbil idag är just för att de enkelt kan fixa laddning. De kan själva montera laddbox – och därmed har de vips tillgodosett över 90% av sina laddbehov.

Att det sätts upp snabbladdare i Norrlands inland är väl trevligt – men de kommer inte få folk i landets lägenheter att våga skaffa elbil. För de befinner sig på ett helt annat trappsteg.

Ska vi klara utsläppsmålen måste alla kunna byta till elbil. Även de som bor i lägenhet. Vi kan inte som idag förlita oss på hyresvärdars välvilja.

Läs nu: Myndigheten som hindrar Sveriges klimatmål.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 10 Responses to Ofta satsas det på fel trappsteg i Blomhälls behovstrappa

    1. Kenneth says:

      Vad jag funderar på nu är när det byggs nytt, varför gör man bara typ 10-20% som laddplatser. I min värld borde man göra minst 50% och ha förberett de övriga platserna för att snabbt utöka.
      Kan bara se till samfälligheten där jag bor. När laddarna kom så kom också de laddbara bilarna. Och krav på fler laddplatser.

    2. Carl-Johan Larsson says:

      För att se själva hur ni laddar så är tipset:
      Statistiken i Teslas nya app där man ser var man har laddat under senaste månaden.
      Själv har jag senste 31dagarna följande:
      64% hemma
      5% SC
      31% övrigt (dvs jobbets gratis laddning)

      Vidare har jag specat in olika kostnader vid olika tider och det ger:
      42% superlåg last ( 24-05, hemma)
      17% låg last (helger typ)
      41% hög last (på jobbet annan betalar)

      Här ser man hur viktigt hemma laddning är och destinationsladdning. Rekommenderar att ni kollar själva.

      På fruns bil är det 100% hemma och 100% superlåg last. Den rullar bara hemma vid så därför de siffrorna.

    3. Axel Holm says:

      Jag skulle vilja se en “rätt till att ladda” lag. Att den som har en parkeringsplats av något slag också har rätt att ladda sin bil och då får samfäldighet/hyresvärd etc ta sig samman och ordna det. Själv klart ska du betala för dig, men då blir det slut på de blanka nejen från folk som hellst av allt vill sätta sig på tvären.

      Om man vill kombinera piska med morot så skulle staten kunna ge hyfsat generösa bidrag till de som sätter upp laddstolpar så att det inte kostar mer än ett par tusen per parkeringsplats. EUs corona fond av har en hög med pengar Sverige inte använt än som skulle kunna nyttjats för detta.

      • Det är kanske på gång i Sverige också. Läs artikeln som kommer på måndag!

        • Orgoror says:

          Hoppas det även omfattar samfälligheter också. Som det är nu har jag lagt ner sex år i vår samfällighet för att få till laddplatser men… Nope! När klockan ringde in det nya året beslutade jag att det var dags för lite civil olydnad och köpte en elbil trots noll laddplatser i föreningen. Istället blev det en 15 meter lång laddkabel à 3000:- och nu laddar jag utanför huset på gatan. Mentalt långfinger till byråkratins tröghet.

    4. martinot says:

      Hade vi inte kunnat enkelt ladda hemma över natten så hade jag aldrig ens övervägt att skaffa elbil. Det är verkligen grunden för ett praktiskt och ekonomiskt sätt att ladda sin elbil i vardagen.

    5. berra says:

      Vad säger statistiken ?

      I min omgivning finns det en person som det inte skulle fungera med elbil för idag. Mindre än 1% av min omgivning.

      Jag har en kollega som laddar sin elbil var 10’e dag på sommaren, kanske var 7’e dag nu på vintern.

      Han är nästan den enda som inte stoppar i motorvärmare uttagen på jobbet nu på vintern och får gratis el från företaget. (lite ironiskt va)

      Jag tror ca 70-90% av mina kollegor på jobbet skulle ha samma upplevelse som honom och ladda bilen en gång i veckan. 100% av min omgivning kan ladda hemma.

      Hade jag inte haft laddnings möjligheter hemma, hade vi fått ladda vid matbutiken en timme per vecka och sitta i deras cafe och spelhörna en timme.

      Där har min input, som varierar var man bor i landet.

      Hur många har problem att ladda hemma ?

    Lämna ett svar