Boverket hindrar Sveriges klimatmål

Boverket

Av Sveriges alla myndigheter finns det en som aktivt motarbetar landets strävan mot lägre fossilutsläpp: Boverket.

Vi har sett flera satsningar på laddinfrastruktur från regeringen, det satsas på elbilsbonus, stöd till uppsättning av laddpunkter, till och med riktade bidrag till aktörer som vill sätta upp snabbladdare i glesbygden.

Men alla dessa investeringar riskerar att sluta i fiasko då de angriper fel trappsteg i Blomhälls behovstrappa. Folk vågar ändå inte köpa en elbil för de kan inte ladda den hemma. Den mest grundläggande, basala behovet i elbilistens behovstrappa är att kunna ladda sin elbil till vardags. Det spelar ingen roll hur många nya fina snabbladdare som invigs i Gävle om man bor i lägenhet i Flen och ens hyresvärd vägrar installera laddboxar. Kan man inte lösa sin vardagsladdning kan man inte köpa elbil.

Problemet är följande:

  • 42% av Sveriges befolkning bor i lägenhet
  • De som bor i lägenhet har idag ingen laglig rätt att fixa laddplats åt sin elbil
  • Det är Boverket som skulle kunna ge dem den rätten men som envist vägrar det

Därför är det så frustrerande att se satsning efter satsning som angriper i och för sig lovvärda mål men gör inget åt det största hindret mot elbilism i Sverige idag: Boverket.

Jag får tyvärr alldeles för ofta samtal från förtvivlade människor som skulle vilja skaffa elbil – men de kan inte, för de bor i lägenhet. Och hyresvärden har sagt blankt nej till att sätta upp elbilsladdare. Kan man inte ladda, är inte det första mest basala trappsteget i behovstrappan tillfredsställt vågar man inte skaffa elbil.

Redan 2019 antog EU Energy Performance of Buildings direktivet (EPBD) som skulle lägga grunden till Europas omställning till elbilar. Direktivet föreskrev att alla parkeringsplatser i eller i omedelbar anslutning till flerbostadshus måste vara förberedda för elbilsladdning. Det vill säga att alla nybyggen och ombyggen skulle installera tomma elledningsrör fram till varje parkeringsplats. EU direktivet sa uttryckligen, klart och tydligt att dessa krav var minimikrav, medlemsländerna skulle utforma egna tuffare bestämmelser.

I Sverige var det Boverket som skulle utforma vilka tuffare krav som skulle gälla. Deras beslut: Sverige fick exakt samma bestämmelser som EU-s minimikrav. Endast det absoluta minimum EU kräver av Sverige för att vi inte ska beläggas med böter.

Vilket är att alla nyrenoverade eller nybyggda parkeringsplatser i eller i omedelbar anslutning till flerbostadshus måste vara förberedda för elbilsladdning, det ska dras tomma elledningsrör till dem. Men inga krav på några laddare.

Fast tomma rör kan inte ladda elbilar.

Idén, enligt Boverket var att om hyresvärden var tvungen montera tomma rör skulle de av egen fri vilja även dra kablar i dem och sätta upp laddboxar. En idé som tyvärr bevisligen inte fungerar i praktiken.

Regeringen har flera gånger försökt få Boverket att ändra på sin restriktiva inställning. 

Som för ett år sedan då regeringen ville att Boverket skulle utreda skärpning av laddreglerna och tvinga installation av laddboxar på en femtedel av parkeringsplatserna.

Väldigt modesta krav med tanke på Sveriges mål att folk ska sluta köpa bilar med förbränningsmotorer år 2030.

Boverket vägrade dock ge efter, de avslog alla ändringsförslag med ganska hårresande motiveringar. Som att “det kan bli mycket kostsamt”, “laddningspunkter installeras som inte kommer att användas i praktiken”, “kostnaderna vid utökade krav inte vägs upp av klimatvinsten” samt min personliga favorit: “i vilken utsträckning ändrade kravnivåer på laddinfrastruktur påverkar antalet laddfordon är svåra att bedöma”.

I stort sett avslog Boverket förslagen med att det är väl ändå ingen som skulle ladda sin elbil hemma även om det monterades laddare. Och att det skulle bli dyrt för de stackars hyresvärdarna. 😯

Vi undrar om de agerade på samma sätt för hundra år sedan när rinnande vatten och avlopp skulle införas i de svenska bostäderna? “Nej varför ska vi ha dyr avlopp när de boende kan utföra sina behov på torrdasset på innergården? Det blir så dyrt med avloppsledningarna och det är inte alls säkert att de kommer användas.”

Boverket är en myndighet som inte förstår att de ensamt agerar bromskloss för klimatomställningen av halva Sveriges fordonsflotta.

Därför har regeringen nu försökt med en annan strategi för att påverka bångstyriga Boverket: I deras nya Nationella Strategi för Elektrifiering gav de Energimyndigheten i uppdrag att “i samarbete med Lantmäteriet och Boverket redovisa hinder för bättre tillgång till laddinfrastruktur för hemmaladdning oavsett boendeform och om lämpligt att analysera och föreslå åtgärder.”

Och det verkar äntligen ha gett resultat. Energimyndigheten verkar äntligen kunnat påverka Boverket att gå med på att skicka ett något mer positivt svar tillbaka till regeringen: Rapport -Analys och förslag för bättre tillgång till laddinfrastruktur för hemmaladdning oavsett boendeform-ER 2021:24

Boverket fortsätter i och för sig med samma protester i rapporten, att det skulle bli för dyrt för de stackars hyresvärdarna och ingen skulle ändå använda laddarna, men viker sig sedan en liten millimeter i alla fall och konstaterar att det kan “finnas skäl att se över regleringen av laddinfrastruktur i plan och bygglagstiftningen”.

Lösningen de föreslår är dock att informera hyresvärdar som renoverar parkeringsplatser, -garage eller husets elsystem om att de skulle även kunna sätta upp några laddare. Informera utan krav.

Tack och lov går de andra myndigheterna i rapporten mycket längre och föreslår regeringen ska utreda “right-to-charge”: att elbilister som bor i lägenhet och vill skaffa laddstolpe för sin elbil ska inte kunna nekas av hyresvärden:

Frågan om tillträde till laddning behöver utredas vidare för att ta fram ett konkret förslag på om och i sådant fall hur Right-to-Chargebestämmelser kan implementeras i Sverige i olika boendeformer.

Äntligen!!!

Även om detta bara var en utredning som föreslår ännu en utredning så är detta ändå första tecknet på att Sverige kan ställa sig i ledet efter länder som Norge, England, Spanien, Frankrike, Tyskland och Österrike som alla redan har eller ska snart klubba igenom “right-to-charge” lagar.

I vissa länder sätts det ett minimikrav på nybyggen och renoverade parkeringsplatser: en viss andel av platserna måste utrustas med elbilsladdare. I andra länder får boende i lägenhet laglig rätt att skaffa laddbox. Hyresvärden får inte säga nej.

Men bor du i lägenhet i Sverige är det ytterst svårt att skaffa elbil. Har du inte en progressiv hyresvärd har du ingen chans, ingen rättighet, ingen möjlighet att skaffa elbil för du har ingenstans att kunna ladda den!

Nu föreslås det en ny utredning om saken. Tiden går, klockan tickar och Boverket fortsätter envist streta emot. Vi är rädda att även nästa utredning kommer bemötas med samma konstiga argument från Boverkets sida.

Därför får det vara nog.


Vi drar linjen här.

Sverige håller i raskt takt på att hamna efter, bli omsprungen av våra grannländer och övriga Europa. Vi kan sätta hur fina mål som helst om fossilfri framtid om hälften av landets befolkning inte kan skaffa elbil för att de inte kan ladda den. Sverige kan inte nå sina utsläppsmål om Boverket envist stretar emot.

Dokumenten där Boverket avvisar den skärpning av reglerna regeringen bett de utreda är signerade av Anders Sjelvgren generaldirektör och Yvonne Svensson stf. generaldirektör.

Anser du att Boverkets regler gör det svårt för dem som bor i lägenhet att skaffa elbil och att de som myndighet hindrar Sveriges klimatomställning? Eller bor du själv i en lägenhet där det är omöjligt att skaffa laddplats? Skicka ett mejl till Anders Sjelvgren och Yvonne Svensson och berätta dina åsikter!

Tagged . Bookmark the permalink.