Vågar man räkna med elbilsbonus?

NoBonus

Knappt har året ens börjat så har de budgeterade pengarna till elbilsbonus redan tagit slut.

Egentligen skulle bonus/malus systemet varit självfinansierande. De extra malus skatt folk som köper smutsiga avgasbilar skulle finansiera bonusutbetalningarna till elbilar och laddhybrider.

“Problemet” är bara att elbilarna har slagit igenom mycket snabbare än trott. Rena elbilar utgjorde 34% av alla nyregistrerade bilar i december 2021. Laddhybrider ytterligare 22%. Avgasbilar med hög malus skatt utgjorde mindre än 25% av bilförsäljningen – alldeles för få bilar, alldeles för lite skatteintäkter för att kunna finansiera de 70 000 kronor i bonus varje elbil får sex månader efter registrering.

Regeringen sköt till 3,5 miljarder till Transportstyrelsens bonus-konto den 10 januari – men det fanns då redan en kö av ansökningar för drygt 3,7 miljarder. Det fattas alltså redan idag minst 200 miljoner kronor. Köpte du elbil i fjol, hämtade du ut den innan årsskiftet kommer du få dina bonuspengar innan sommaren. Men de som köper en elbil idag kan inte med säkerhet räkna med att det finns några bonus pengar för dem att få.

Hittills har regeringen alltid skjutit till extra pengar varje gång de tog slut, så folk som köpte elbil fick alltid sin bonus. Inte alltid i tid – men alltid förr eller senare. Men nu är det kanske en ändring på gång. Plötsligt är det inte lika säkert att alla kommer få sina bonus:

AnnikaStrandhall

Klimat- och miljöminister Annika Strandhäll sa visserligen i Rapport att “det är upp till oss som regering att se till att vi kan täcka upp för det löften vi har gett. Vi lägger ju till mer pengar inom ett antal olika områden, och är det så att det gäller även bonus-malus så får regeringen komma tillbaka till de utökade behoven”.

Men när hon får reda på att Tranportstyrelsen uppskattar att det kommer det att behövas ytterligare minst 4 miljarder kronor det första halvåret för att alla miljöbilsköpare ska få ut nån bonus, kanske uppemot 8 miljarder under hela året börjar hon plötsligt ändra på sig:

“Jaa vi får komma tillbaka till det här. Vi vill ju lägga de här pengarna där de som bäst behövs. Det är klart att jag inte är beredd att sitta i TV idag och inteckna en massa pengar framåt.”

Konstig inställning det där. Tydligen är det klart att man behöver inte hålla allt man lovat? De som beställt en elbil och just nu väntar på leverans har lovat att betala för bilen när den kommer. Regeringen har också lovat att den som köper en elbil ska få 70 000 kronor i bonus. Tydligen är det endast den ena av dem som så klart behöver hålla sina löften.

Det är tydligt att dagens bonus/malus system inte fungerar längre. När elbilarnas marknadsandel växer snabbare än regeringar kan få igenom sina budgetar, när malusbilarna börjar bli så få att deras skatt borde tiodubblas för att täcka bonus-utgifterna (som ingen politiker vågar driva igenom) då inser man att något annat, något nytt behövs.

Regeringen kan antingen fortsätta stödja köp av elbilar med bättre budgeterade bonusutbetalningar man kan lita på att man får. Eller tvärt om säga att nu har elbilar slagit igenom så mycket att vi har inte längre råd att ge mer stöd och avskaffa det hela.

Det spelar ärligt talat ingen roll vilket – bara vi får klara och tydliga regler.

Bookmark the permalink.