Knappt har året ens börjat så har de budgeterade pengarna till elbilsbonus redan tagit slut.
Egentligen skulle bonus/malus systemet varit självfinansierande. De extra malus skatt folk som köper smutsiga avgasbilar skulle finansiera bonusutbetalningarna till elbilar och laddhybrider.
“Problemet” är bara att elbilarna har slagit igenom mycket snabbare än trott. Rena elbilar utgjorde 34% av alla nyregistrerade bilar i december 2021. Laddhybrider ytterligare 22%. Avgasbilar med hög malus skatt utgjorde mindre än 25% av bilförsäljningen – alldeles för få bilar, alldeles för lite skatteintäkter för att kunna finansiera de 70 000 kronor i bonus varje elbil får sex månader efter registrering.
Regeringen sköt till 3,5 miljarder till Transportstyrelsens bonus-konto den 10 januari – men det fanns då redan en kö av ansökningar för drygt 3,7 miljarder. Det fattas alltså redan idag minst 200 miljoner kronor. Köpte du elbil i fjol, hämtade du ut den innan årsskiftet kommer du få dina bonuspengar innan sommaren. Men de som köper en elbil idag kan inte med säkerhet räkna med att det finns några bonus pengar för dem att få.
Hittills har regeringen alltid skjutit till extra pengar varje gång de tog slut, så folk som köpte elbil fick alltid sin bonus. Inte alltid i tid – men alltid förr eller senare. Men nu är det kanske en ändring på gång. Plötsligt är det inte lika säkert att alla kommer få sina bonus:
Klimat- och miljöminister Annika Strandhäll sa visserligen i Rapport att “det är upp till oss som regering att se till att vi kan täcka upp för det löften vi har gett. Vi lägger ju till mer pengar inom ett antal olika områden, och är det så att det gäller även bonus-malus så får regeringen komma tillbaka till de utökade behoven”.
Men när hon får reda på att Tranportstyrelsen uppskattar att det kommer det att behövas ytterligare minst 4 miljarder kronor det första halvåret för att alla miljöbilsköpare ska få ut nån bonus, kanske uppemot 8 miljarder under hela året börjar hon plötsligt ändra på sig:
“Jaa vi får komma tillbaka till det här. Vi vill ju lägga de här pengarna där de som bäst behövs. Det är klart att jag inte är beredd att sitta i TV idag och inteckna en massa pengar framåt.”
Konstig inställning det där. Tydligen är det klart att man behöver inte hålla allt man lovat? De som beställt en elbil och just nu väntar på leverans har lovat att betala för bilen när den kommer. Regeringen har också lovat att den som köper en elbil ska få 70 000 kronor i bonus. Tydligen är det endast den ena av dem som så klart behöver hålla sina löften.
Det är tydligt att dagens bonus/malus system inte fungerar längre. När elbilarnas marknadsandel växer snabbare än regeringar kan få igenom sina budgetar, när malusbilarna börjar bli så få att deras skatt borde tiodubblas för att täcka bonus-utgifterna (som ingen politiker vågar driva igenom) då inser man att något annat, något nytt behövs.
Regeringen kan antingen fortsätta stödja köp av elbilar med bättre budgeterade bonusutbetalningar man kan lita på att man får. Eller tvärt om säga att nu har elbilar slagit igenom så mycket att vi har inte längre råd att ge mer stöd och avskaffa det hela.
Det spelar ärligt talat ingen roll vilket – bara vi får klara och tydliga regler.
Du måste skilja på löften och avtal som vanligt folk ingår och vad politiker “lovar”. Det senare kan alltid ändras med ett pennstreck. Minns citatet “det är ett löfte att det är en målsättning som vi lovar att arbeta för”…
Eller så kan man göra som vårt västra grannland, momsfritt, som är en sämre deal för staten.
Syftet med bonusen är att folk som inte har råd med elbil ska få det och våga välja bort den billigare bensinbilen. Om man KANSKE får pengar är det ju ingen som tar beslut grundat på att man kommer att få bonusen och då har den spelat ut sin roll. Eller det blir mer som att: Köp en elbil – få en lott med chans att vinna 70000.
Störst påverkan blir det väl på privatleasing, där en billig elbil gått att få för 1995kr (under förutsättning att 70000kr, motsvarande 1944kr per månad över 3år utbetalas som klimatbonus till finansbolaget).
Det säljs ju fortfarande fler nya fossilbilar än nya elbilar totalt, så det är ju bara en ren klantighet i systemet som gör att det inte funkar. Det ska naturligtvis vara en “malus” på runt 70kkr (kanske lite mer/mindre beroende på hur mycket just den bilen släpper ut i förhållande till andra som säljs) vid nyförsäljning av bilar med förbränningsmotor.
Om det är 34 % elbilar, 22 % laddhybrider (som jag verkligen hoppas inte får någon bonus) och mindre än 25 % “Avgasbilar med hög malus skatt”, vad är resterande 19 % ? Avgasbilar utan malus skatt?
hybrider, som borde kunna klara sig undan hög malus
Ah. Hybrider som inte är plug-in alltså, säljs det fortfarande såna? Lite effektivare avgasbilar, alltså. De kanske inte borde ha den högsta nivån av malus, men helt klart malus.
“Toy å ta” kallar dem “självladdande” och lägger till “Kom ihåg att i en Toyota elhybrid finns det inga sladdar, inga kontakter och inga besvär.” vilket borde ge mycket extra malus
Schweiz tog bort premien för hybrider nu är det bara BEV som får bonus. Något för politikerna att ta efter. Snart kommer dom billiga elbilarna då behövs ingen bonus längre.
Denna osäkerhet spelade in nu när vi skulle köpa en ny bil. Valet föll på en begagnad elbil då jag inte hade lust att eventuellt bli snuvad på bonusen.