Vi fortsätter vår årskrönika med händelser från andra halvan av året.
Tesla Club Swedens årliga elbilstävling Ystad-Haparanda-Ystad vanns av Joacim Eriksson som åkte Ystad-Haparanda på 18:22 timmar med sin Tesla Model 3 LR.
Vi berättade om små europeiska bilsabotörer som även dykt upp i södra Sverige. Stenmården älskar att gnaga på bilkablar.
Tycker du att det är färre insekter på vindrutan nu än när du var barn har du faktiskt alldeles rätt. Forskning visar att det är 75% färre insekter nu i Västeuropa jämfört med 1990.
Teslas FSD beta program passerade en viktig milsten i somras när den lärde sig att svänga vänster även i extremt krångliga och vältrafikerade korsningar. Vänstersväng har annars varit en Akilleshäl för många självkörande bilar.
Tesla, som så många andra bilföretag, hade hamnat på tidningen Råd & Röns svarta lista. Bilen kunden klagade på hade skavda lyftpunkter – fast det Allmänna Reklamationsnämnden till sist slog ner på var att Tesla glömt upplysa kunden om att hon hade 14 dagars ångerrätt.
Franska försäkringsbolaget AXA spred ett videoklipp på YouTube om en Tesla Model S som krockar, välter omkull och börjar brinna. Fast allt var fejk – bolaget använde samma teknik som vid filminspelningar med pyroteknik för att fejka till branden. Men bilderna spreds som sanna för det.
Tesla Model Y fick högsta poäng från Euro-NCAP. Den högsta poängen någonsin av bilar som testats enligt deras nya stränga kriterier.
Även flera kinesiska elbilar klarade sig bra med höga poäng.
Det blev ett ramaskri när Tesla stängde av radarn även i bilar som var utrustade med den. Istället skulle bilarna klara sig på enbart kamerabilder. I dagsljus gick det ganska bra – men på natten slogs halvljusautomatiken på, en funktion som aldrig fungerat särskilt bra i Teslas bilar. Mötande trafik blinkade argt när de blev bländade.
Tack och lov skickade Tesla snabbt ut en ny mjukvarurelease som kurerade halvljusautomatiken. Plötsligt blev den riktigt skaplig. Fast de som fått Teslor med LED matrix strålkastare väntar fortfarande på mjukvaran som ska aktivera dem.
I oktober höll Tesla sin årliga AI Day där de rekryterar nya förmågor. Teslas robot Teslabot hann inte bli färdig till eventet så de visade upp en stapplande utvecklingsplattform istället – som sågades jämns med fotknölarna av media.
Fast tittade man noga på vad som presenterades var det som visades upp faktiskt väldigt imponerande. Teslas robotar kommer nog inte att hoppa parkour – men de kan bli duktiga på att förstå sin omgivning och kunna utföra enklare arbeten.
När Tesla efter radarn även beslöt att sluta montera ultraljudssensorer på sina bilar utbrast vi Snälla Tesla sluta demontera våra bilar!
Vi tog fram unika grafer om Tesla Model 3 batteridegradering. Åldern på batterierna verkade spela större roll än hur långt bilen åkt. Grovt sammanfattat kan man säga att ska du köpa en 3-4 år gammal begagnad Tesla Model 3 får du räkna med 5-10% sämre batterier än när bilen var ny.
I Kina invigdes världens största flödesbatteri, stort som ett köpcentra, på 400 MWh och som kan leverera 100 MW uteffekt.
Den 8 november blev elbilens dag i Sverige då den nya regeringen avskaffade elbilsbonus över en natt. Tusentals köpare rusade till landets bilhandlare för att panikköpa en elbil den sista dagen man fortfarande kunde få bonus.
Elflygplanet Alice provflögs för första gången. Den har plats för 9 passagerare och 81 mils räckvidd. På några få veckor beställde kunder över 300 flygplan. Förutom DHL ska Alice även användas som taxiflyg och på regionala rutter.
Tesla sänkte priserna på sina Superchargers. Först mellan kl 22-06 på natten, sedan de flesta av dygnets timmar. Nuförtiden betalar man normaltaxa endast mellan kl 16-20.
SpaceX öppnade upp sin rymdbaserade Internet Starlink över hela Sverige. För 950 kronor i månaden kan du nu få bredband var som helst i Sverige – även mitt ute i ingenstans. Fast uppkopplingen hackar än så länge, fick vi rapporterat av dem som provat.
Vi kunde avslöja att det är allt färre vätgasbilar i Sverige. I september 2021 fanns det 57 vätgasbilar i landet. Idag finns bara 47 av dem kvar.
Tesla släppte sin FSD beta till alla kunder som köpt den i USA. Det finns nu hundratusental självkörande Teslor som klarar de flesta trafiksituationer förvånansvärt bra. Fast föraren måste fortfarande övervaka färden och hålla i ratten.
Samtidigt i Sverige vann en självkörande solcellstraktor tidningen Land Lantbruks årliga teknikutmaningstävling. Traktorn är inte vacker eller snabb – men kan plöja och harva dygnet runt alldeles på egen hand.
Den 1 december passerade antalet elbilar i Sverige 200 000. Inräknat laddhybrider har vi nu drygt 465 tusen laddbara bilar i vårt land.
Den 4 december levererade Tesla sina första långtradare till kunder. På eventet visade de upp hur Tesla Semi kunde åka 80 riktiga mil på riktiga vägar trots att de var fullastade.
Vi bad den artificiella intelligensen ChatGPT att skriva en artikel om Teslas långtradare. Och bad AI bildgeneratorn Dall-e illustrera artikeln med en bild på Tesla Semi i Stockholm.
Resultatet blev häpnadsväckande bra.
Vi samlade ihop våra vinterråd för elbilister. Ladda ofta, förvärm bilen, ställ in i navigatorn vart du ska och ha större marginaler. För både räckvidden och laddhastigheten minskar.
Årets sista artikel handlade om Tesla Model S Plaid. Den har precis kommit till Sverige och vi på Tesla Club Sweden har fått provköra den först av alla. Vi var imponerade av åkkomforten och tystnaden, och så naturligtvis accelerationen. Vi kunde även lugna dem som var oroliga för ratten.
Precis innan årsskiftet blev vi tvungna att flytta vår sajt till en ny server. Både mjukvaran till nyhetssidorna och forumet uppdaterades till senaste versioner. Alla gamla artiklar och foruminlägg följde med i flytten men sajternas styling försvann och håller fortfarande på att återställas.
Tack alla läsare som har följt oss under det spännande gångna året! Vi hoppas du fortsätter läsa dessa sidor även 2023. På måndag ska vi försöka sia vad det kommande året kan komma bjuda på.