Elflygplanet som visar vägen

Eviation_Alice

Den 27 september provflög flygplanstillverkaren Eviation sitt elflygplan Alice för första gången. 820 kWh batterier ger flygplanet en räckvidd på upp till 81 mil. Det har plats för 9 passagerare plus 2 piloter. Marschfarten är på 407 km/h.

I verkliga livet måste dock flygplan ha extra flygtid som säkerhetsreserv vid oförutsedda händelser. Därför siktar Eviation på att kunna typgodkänna flygplanet till 46 mils räckvidd.

Tycker du att 46 mil inte låter särskilt mycket bör du tänka på att det är endast 40 mil fågelvägen mellan Stockholm och Göteborg. Från vår huvudstad är det 41 mil till Oslo och 39 mil till Helsingfors. Ett flygplan med 46 mils riktig räckvidd klarar många regionala flygrutter.

Eviation Alice kan flyga från Stockholm till Göteborg på ganska exakt en timme. Tåget tar minst tre.

Enligt SJ hemsida behöver X2000 ungefär 23 kWh per passagerare för att åka från Stockholm till Göteborg. 454 km spår, 0,05 kWh el per passagerarkilometer. För Eviation Alice blir det 45 kWh per passagerare (40 mil fågelvägen, 0,11 kWh per passagerarkilometer).

Det är bara dubbelt så mycket som X2000.

Tittar vi sedan på sträckor som de 39 milen mellan Stockholm och Helsingfors är alternativet där inte tåg utan finlandsfärja.

Tågen i Sverige har extremt låga utsläpp – för att de är eldrivna. Flyget är idag en riktig klimatbov. Men eldrivna flygplan kan i framtiden ge samma miljöeffekt som när smutsiga koldrivna ånglok byttes mot rena el-lok.

Därför tycker vi det är extremt synd att svenska Heart Aerospace övergav sina planer att bygga ett inhemskt eldrivet flygplan utan satsar på laddhybrider nu. Deras ES-30 kommer visserligen ta 30 passagerare – men flyga endast 20 mil på el + 20 mil på flygfotogen. Det kan visserligen medföra en halvering av flygets utsläpp (som är 95 gram CO2 per personkilometer enligt SJ hemsida). Men Eviation Alice släpper endast ut 0,005 gram CO2 per personkilometer om den laddas med svenskt elmix.

Framtida elflygplan kan närma sig utsläppsnivåer vi endast sett från eldrivna tåg hittills. Samtidigt som de inte kräver dyr infrastruktur: inga banvallar, inga spår, inga tunnlar, inga broar – endast en startbana och en landningsbana vid start och mål.

Kan elflygplan bli framtidens snabbtåg?

Bookmark the permalink.