“EVIGhetsmaskinen”

Evig

Svenska företaget CleanMotion, som gav oss trehjulingen Zbee som bland annat har susat runt som tuktuk taxi på Stockholms gator, lanserade sitt nya elfordon EVIG för en vecka sedan.

Det är åter igen en trehjuling, men det här gången mer en uttalad nyttofordon än tresitsiga Zbee var. EVIG passar som leveransfordon, till vaktmästare, trädgårdsmästare och liknande arbetsuppgifter. Den kan beställas med flak eller skåp bakom hytten med plats för en person.

CleanMotion har ansträngt sig för att göra en hållbar fordon som ska tåla tuffa tag. Chassie och kaross består av galvaniserad stål, aluminium och återvunnen plast. Men det är inte därför trehjulingen heter EVIG.

En stor skillnad mot eldrivna bilar är CleanMotion EVIG-s förbrukning. Det lilla lätta fordonet behöver inte lika mycket energi för att förflytta sig som stora “riktiga” bilar. Den drar bara 0,4 kWh per mil. Därför räcker dess lilla batteripack på blotta 5 kWh ändå till 10 mils räckvidd. Det finns även en “long range” version med 10 kWh batterier som räcker hela 20 mil. En laddning räcker därmed för en hel dags användning.

Anledningen till att CleanMotion döpt sin nya trehjuling till EVIG hittar man på taket: skåpversionen av fordonet har en 570W solpanel där.

Det har redan tidigare gjorts försök med att ladda elbilars batterier med solceller monterade på fordonet. Alla har misslyckats på grund av att bilars kaross inte har plats för mer än någon enstaka kvadratmeter solceller. Solcellerna kan då inte ge mer än några få mils räckvidd till en fullstor bil.

CleanMotion EVIG drar dock en fjärde- eller femtedel så mycket el som en “riktig” elbil. Elen solpanelerna ger räcker därför fyra-fem gånger längre. Då börjar ekvationen se bättre ut. I vårt kalla och mörka Sverige måste nog EVIG laddas från väggen som alla andra elfordon – men i soliga länder närmare ekvatorn börjar det se bättre ut. En CleanMotion EVIG i Kairo kommer nog inte behöva besöka laddstation lika ofta som en i Kiruna.

Bästa lösningen är dock fortfarande att sätta solpanelerna på garagetaket. Så de kan strömförsörja inte enbart fordonet utan hela hemmet. Och så att fordonet inte ska behöva stå i gassande sol för att laddas. CleanMotion nämner inte det på sin hemsida men vi tvivlar på att EVIG har någon klimatanläggning med tanke på dess extremt låga förbrukning.

Som alla moderna fordon bör vara är EVIG också uppkopplad. Har man en hel flotta av dem kan beslutsfattare på karta följa var alla befinner sig, hur mycket laddning de har och se eventuella felkoder. EVIG-s maxhastighet är 60 km/h, skåpet är på 2,5 kubikmeter och kan ta 350 kg last. CleanMotion har även ansträngt sig för att tillverkningen ska ha så liten miljöpåverkan som möjligt.

Bookmark the permalink.