Hur blir 2023?

Nu i början på det nya året är det dags att titta djupt i kristallkulan och försöka skönja vad det här kommande året har att bjuda på. Vad har vi att se fram emot?

Giga Berlin. Mot slutet av 2022 kom Teslas tyska fabrik upp i en tillverkningstakt av 3 000 Tesla Model Y per vecka. Kommer det fördubblas under året? Eller tredubblas? Kommer batteritillverkningen igång på allvar under året?

Ja, vi tror faktiskt att Tesla kommer komma upp i 9 000 bilar i veckan mot slutet av 2023, och även batteritillverkningen kommer komma i gång.

Ny Tesla Model 3 och Y? Det ryktas om att Tesla kommer uppdatera designen av Tesla Model 3 och Y under året. Kanske redan nu i början av året. Vi tror på förbättrad komfort och tystare kupé, samt ett betydligt lägre pris. Medan alla höjer priserna kan Tesla sänka med 10%? Och naturligtvis speldator med Steam och bakre skärm.

Tesla Semi. De första till PepsiCo är nu levererade. Nu ska volymtillverkningen igång. Med vad är egentligen “volym” när det gäller lastbilar? 100 i veckan? 500?

Vi tror på en långsam ökning av produktionstakten, som når kanske runt 200 lastbilar i veckan mot slutet av året. Samt en enormt lång leveranskö när åkerier inser hur mycket de kan spara med elektriska lastbilar och börjar förbeställa flottor på hundratals lastbilar.

Tesla Cybertruck. Nä men kom igen nu. I år smäller det! Vi kommer se både leveransstart och volymproduktion av Cybertruck. Som kommer ställa alla hillbillies inför dilemmat hur de ska erkänna för omgivningen och sig själva att de plötsligt vill ha en sån där elbil? Inga Cybertruck till oss i Europa dock.

Tesla Roadster. Kom igen nu! Vi vill se den också! Vi tror och hoppas på att de första kunderna kommer få sina Roadsters i år, kanske mot slutet av året.

Tesla Model 2. Även här ett kom igen nu! Visa oss framtiden! Det blir nog inget produktionsstart, men åtminstone ett event där den visas upp. Kom igen! Stånga mig, sparka mig, gör något!

Självkörande Teslor. Nu när hundratusentals Teslor i USA har fått FSD beta kommer utvecklingstakten att accelerera. Vi tror på allvar att mot slutet av 2023 kommer Teslas FSD vara så pass bra att den kan köra hundratals km på egen hand utan att förarna behöver ingripa. Lagen kommer nog fortfarande kräva någon bakom ratten men bilarna kommer köra 99,9% på egen hand. Fast media kommer med laserprecision fokusera sig på de där 0,1 procenten. Och vi i Europa kommer fortfarande inte få tillgång till teknologin tack vare EU.

Starship. Kommer gå bumm. Och nå månen. Båda inom samma år.

Starlink. Kommer på allvar bli användbar i Sverige. Även mitt i Norbottens glesbygd ska du kunna få tillgång till stabil 100 Mbs bredband. Årets julklapp i norra Sverige?

Teslabot. Den hann inte riktigt bli färdig till årets AI day och hånades mycket i media. Men vi tror att skrattet kommer fastna i halsen nästa år. Den kommer dubbas “C-3PO på riktigt” i tidningarna.

Elbilar kommer bli majoritet. Trots avskaffad elbilsbonus. Trots långa leveranstider. Trots lågkonjunktur. Trots allt tror vi att elbilar kommer passera 50% i marknadsandel av försäljningen. Säger någon “jag har köpt en bil” blir det mer troligt att det är en elbil än en avgasbil.

Tesla Club Sweden 10 år. Vi har gissat mycket här ovan. Men en sak är dock säker: den andra augusti i år kommer Tesla Club Sweden fylla 10 år!

Nu har du sett våra förutsägelser. Vad tror du året kommer bjuda på?

Rösta på vad DU tror kommer hända i år genom att klicka här!

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 3 Responses to Hur blir 2023?

    1. Pingback: 2023 – så tycker ni – Tesla Club Sweden

    2. Pingback: Tesla toksänker priserna – Tesla Club Sweden

    3. Pingback: 2023 – med facit i hand – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar