Det blev inte många rätt när vi för ett år sedan gissade vad 2023 skulle bjuda på.
Så här skrev vi då:
Giga Berlin. Mot slutet av 2022 kom Teslas tyska fabrik upp i en tillverkningstakt av 3 000 Tesla Model Y per vecka. Kommer det fördubblas under året? Eller tredubblas? Kommer batteritillverkningen igång på allvar under året?
Ja, vi tror faktiskt att Tesla kommer komma upp i 9 000 bilar i veckan mot slutet av 2023, och även batteritillverkningen kommer komma i gång.
Giga Berlin tuffar på i en produktionstakt av runt 5 000 Tesla Model Y i veckan. Någon lokal batteriproduktion har inte kommit i gång.
Ny Tesla Model 3 och Y? Det ryktas om att Tesla kommer uppdatera designen av Tesla Model 3 och Y under året. Kanske redan nu i början av året. Vi tror på förbättrad komfort och tystare kupé, samt ett betydligt lägre pris. Medan alla höjer priserna kan Tesla sänka med 10%? Och naturligtvis speldator med Steam och bakre skärm.
Ja, det kom en uppdaterad variant av Tesla Model 3, även om vi fick vänta ända till september på den. Det blev förbättrad komfort och tystare kupé. Och bakre skärm. Och det blev även betydligt lägre priser – fast inte på grund av nya trean. Och någon ny Model Y har vi fortfarande inte sett röken av.
Tesla Semi. De första till PepsiCo är nu levererade. Nu ska volymtillverkningen igång. Med vad är egentligen “volym” när det gäller lastbilar? 100 i veckan? 500?
Vi tror på en långsam ökning av produktionstakten, som når kanske runt 200 lastbilar i veckan mot slutet av året. Samt en enormt lång leveranskö när åkerier inser hur mycket de kan spara med elektriska lastbilar och börjar förbeställa flottor på hundratals lastbilar.
Tesla har endast tillverkat runt 100 Semi långtradare. Inte per vecka utan totalt hittills. PepsiCo verkar vara väldigt nöjda med dem som de har fått och tester har visat att Tesla Semi har imponerande prestanda. Men någon riktig volymproduktion med allmänna leveranser till åkerier har vi fortfarande inte sett.
Tesla Cybertruck. Nä men kom igen nu. I år smäller det! Vi kommer se både leveransstart och volymproduktion av Cybertruck. Som kommer ställa alla hillbillies inför dilemmat hur de ska erkänna för omgivningen och sig själva att de plötsligt vill ha en sån där elbil? Inga Cybertruck till oss i Europa dock.
Japp! Vi fick se leveransstart av Cybertruck och får rapporter om allt fler kunder som får leveranser av dem.
Tesla Roadster. Kom igen nu! Vi vill se den också! Vi tror och hoppas på att de första kunderna kommer få sina Roadsters i år, kanske mot slutet av året.
Tesla Model 2. Även här ett kom igen nu! Visa oss framtiden! Det blir nog inget produktionsstart, men åtminstone ett event där den visas upp. Kom igen! Stånga mig, sparka mig, gör något!
Hahaha nej.
Självkörande Teslor. Nu när hundratusentals Teslor i USA har fått FSD beta kommer utvecklingstakten att accelerera. Vi tror på allvar att mot slutet av 2023 kommer Teslas FSD vara så pass bra att den kan köra hundratals km på egen hand utan att förarna behöver ingripa. Lagen kommer nog fortfarande kräva någon bakom ratten men bilarna kommer köra 99,9% på egen hand. Fast media kommer med laserprecision fokusera sig på de där 0,1 procenten. Och vi i Europa kommer fortfarande inte få tillgång till teknologin tack vare EU.
FSD beta har släppts till alla som köpt den i USA och den har blivit betydligt bättre under året men någon 99,9% har de inte nått. Enligt sajten teslafsdtracker.com klarar den 93% av körningarna på egen hand och i genomsnitt 64 km innan föraren behöver ingripa. Imponerande men fortfarande långt ifrån perfekt.
Starship. Kommer gå bumm. Och nå månen. Båda inom samma år.
Vi fick halva rätt.
Starlink. Kommer på allvar bli användbar i Sverige. Även mitt i Norbottens glesbygd ska du kunna få tillgång till stabil 100 Mbs bredband. Årets julklapp i norra Sverige?
Japp, Starlink är riktigt bra i Sverige nu. Även mitt i Norrbottens glesbygd. Fast årets julklapp blev ändå sällskapspel?
Teslabot. Den hann inte riktigt bli färdig till årets AI day och hånades mycket i media. Men vi tror att skrattet kommer fastna i halsen nästa år. Den kommer dubbas “C-3PO på riktigt” i tidningarna.
Ja, Teslabot imponerade stort i år. Den plockade först klossar, sedan efter bara några månader ägg. Fast den går fortfarande som om den hade bajsat på sig.
Elbilar kommer bli majoritet. Trots avskaffad elbilsbonus. Trots långa leveranstider. Trots lågkonjunktur. Trots allt tror vi att elbilar kommer passera 50% i marknadsandel av försäljningen. Säger någon “jag har köpt en bil” blir det mer troligt att det är en elbil än en avgasbil.
Sveriges mest sålda bilmodell blev en elbil. Men trots det kom deras marknadsandel upp i endast 36% av totala försäljningen. Tesla gick som tåget men de andra tillverkarna lyckades inte riktigt med sina elbilar. Sedan kom lågkonjunktur och facklig konflikt.
Tesla Club Sweden 10 år. Vi har gissat mycket här ovan. Men en sak är dock säker: den andra augusti i år kommer Tesla Club Sweden fylla 10 år!
Japp, här fick vi i alla fall 100% rätt! 🙂
OK, ja ja, vi var kanske lite för optimistiska när vi för ett år sedan gissade hur året skulle bli. Därför har vi nu skruvat ner våra förhoppningar för i år.