Nu i början på det nya året är det dags att titta djupt i kristallkulan och försöka skönja vad det här kommande året har att bjuda på. Vad har vi att se fram emot?
Ny Tesla Model Y? Vi har ju fått se nya Model 3. Med bättre komfort, tystare kabin, skärm till bakpassagerarna och mycket annat nytt. Kommer vi få se samma nyheter även i Model Y i år? Ja, det tror vi verkligen!
Tesla Semi. Dags för även andra än PepsiCo att få dem. Vi hoppas verkligen att 2024 blir året då Semi börjar levereras till åkerier runt om i USA och kickstartar transportsektorns övergång till fossilfria transporter.
Tesla Cybertruck. Tesla kommer få upp leveranstakten, massor med amerikaner kommer få sina framtidsfordon. Även om de inte är godkända i Europa kommer någon “galning” säkerligen privatimportera en i alla fall.
Tesla Model 2. Det blir nog inget produktionsstart, men vi tror/hoppas att det åtminstone blir ett event där den visas upp.
Självkörande Teslor. Vi tror på en långsam utveckling i år. FSD beta kommer bli bättre men långt ifrån perfekt. Körningen måste fortfarande övervakas men man kan börja slappna av allt mer bakom ratten. Vi i Europa kommer fortfarande bli utan.
Starship. Kommer nå omloppsbana i år. Och krascha spektakulärt när den försöker landa igen.
Teslabot. Nu börjar det bli allvar. Nej, vi kommer inte se någon serietillverkning eller ens en färdig produkt, men många spännande demonstrationer. Teslas robot kommer bli allt duktigare, lära sig nya saker i rekordfart. Vi hoppas Tesla kommer fixa dess “jag har bajsat på mig” gångstil också.
Andel elbilar i världen kommer fortsätta öka. Uppemot 20% av alla nya bilar i världen kommer vara elbilar. I Sverige blir det däremot ett förlorat år. Andel elbilar kommer stagnera kring 30-40%. På grund av konflikten och lågkonjunkturen.
Därmed är vi framme vid den för oss i Sverige allra viktigaste frågan: Konflikten.
Tyvärr tror vi inte på någon ljusning. Bilden i kristallkulan är dimmig men tyvärr tyder allt på att konflikten mellan Tesla och IF Metall kommer fortsätta under hela året. Ingen kommer vilja ge sig. Fler och fler sympatiåtgärder kommer få Tesla att flytta allt fler tjänster inhouse. Teslas image och försäljningssiffror kommer tyvärr bli lidande – och även vi kunder.
För första gången någonsin önskar vi att våra profetior inte går i uppfyllelse.