Tesla Model Y fick högsta poäng från Euro-NCAP

MY_NCAP

Att Tesla Model Y skulle få fem stjärnor från Euro-NCAP var nästan väntat. Men inte nog med att bilen fick sina stjärnor – den fick även högst poäng av alla testade bilar! “Grattis Tesla för ett verkligt enastående, rekordhögt Model Y-betyg” sa Euro-NCAP-s generalsekreterare Michiel van Ratingen. “Tesla har visat att inget annat än det bästa är tillräckligt bra för dem, och vi hoppas få se dem fortsätta att sträva efter det målet i framtiden.”

Euro-NCAP vässar ständigt sina bedömningskriterier. Deras krav för att bilarna ska få fem stjärnor blir allt tuffare för varje år, vilket brutalt demonstrerades av Renault Zoe då den rasade från fem till NOLL stjärnor när bilen testades om med de nya kraven.

Tesla Model Y har fått högst betyg av alla bilar Euro-NCAP har testat med sina senaste betygskriterier:

Overall-Rating

Euro-NCAP har släppt följande video från testerna:

De inledande krocktesterna visar alla krockkuddar och andra säkerhetssystem som ska skydda passagerarna vid en olycka. Nästan hela kabinen fylls med krockkuddar som poppar fram från alla möjliga håll. Tesla Model Y fick 97% som är högsta poängen någonsin för passagerarskydd med de nya stränga reglerna.

Från 2:30 in i videon visas hur Tesla Model Y aktiva säkerhetssystem testats. Bilen detekterar gångtrafikanter, cyklister och andra bilar och nödbromsar för att inte köra på dem. Även här fick Model Y högsta poängen av alla testade bilar med 98%.

Väl värt att notera är att testerna utfördes med en Tesla Model Y som ej längre är utrustad med radar. Cyklister med mera upptäcktes av bilens helt kamerabaserade system Tesla Vision där bilens neurala nät tolkar bilderna kamerorna ser och upptäcker faror och hinder runt om bilen.

Speciellt i USA sprids nu fejkade klipp där Teslor påstås köra på testdockor utan att bromsa. Då är det skönt att kunna visa välrenommerade institut utföra samma tester med helt andra resultat: Teslorna tvärstannar och undviker alla olyckor.

Du kan läsa Euro-NCAP-s officiella bedömning av Tesla Model Y här.

Sättet Tesla lyckats uppnå dessa höga säkerhetspoäng är dels genom egna krocktester. Men nästan ännu viktigare är att varje gång en Tesla krockar var som helst runt världen skickar den alla sina data, inklusive video av vad som hände de senaste sex sekunderna innan olyckan till Teslas servrar. På så vis har Tesla en helt unik databas ingen annan i världen har över riktiga olyckor: hur de gick till och framför allt vad som hände sekunderna innan olyckan. På så vis kan bilarna lära sig de små tecknen som finns att “nu håller det på att gå åt fanders” redan innan en olycka inträffar. Teslas AI får uppleva “dödsögonblick” om och om igen, inspelade från riktiga olyckor, för att lära sig undvika farliga situationer. Även Teslas ingenjörer kan återskapa och simulera riktiga olyckor och lära sig hur bilen ska designas för att bäst skydda passagerarna.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar