Kinesisk elbil fick höga poäng från Euro-NCAP

OraNCAP

Kinesiska bilar – är de säkra? Många brukar vara skeptiska när det gäller krocksäkerheten för alla de nya bilmodeller som är på väg från Kina till oss i Europa nu. Märken man aldrig hört talas om, bilmodeller som har konstiga namn. Billiga bilar från lågprisvarornas förlovade land. Man blir fundersam, med rätta.

Men kinesiska bilar har genomgått en enorm utveckling. De senaste tio åren har de gått från rena skämtet till riktigt bra bilar.

I samma omgång som Tesla Model Y testades (och fick fem stjärnor och högsta poäng) testade Euro-NCAP även flera andra bilar, bland andra två kinesiska bilmodeller från tillverkaren Great Wall Motor Company.

Inte nog med att båda de kinesiska bilarna Ora Funky Cat och Wey Coffee 01 (vem kommer på dessa namn?) fick fem stjärnor – de fick det dessutom med beröm!

Overall-Rating2

Högst upp på listan över testade bilar med Euro-NCAP-s senaste säkerhetskrav ligger Tesla Model Y. Men laddhybriden Wey Coffee 01 kom in på en hedrande femteplats, före bilar som Polestar 2 och flera Mercedes modeller. Även elbilen Ora Funky Cat ligger i topp och har fått högre säkerhetspoäng än bilar som Volkswagen ID.4, Volvo C40 Recharge och Audi Q4 E-Tron.

Krock- och säkerhetstester som dessa är riktiga ögonöppnare som visar att de kinesiska biltillverkarna har gjort sin hemläxa och kan bygga mycket säkra bilar. Som till och med överträffar många europeiska bilar i säkerhetspoäng. För i samma testomgång fick elbilar som Kia Niro,  Citroen ë-Berlingo, Opel Combo e-Life och Peugeot e-Rifter endast 4 stjärnor från Euro-NCAP.

Great Wall Motors är en av kinas gigantiska men i väst totalt okända biltillverkare. De tillverkar bilar under flera olika bilmärken. ORA är deras elbilsmärke som debuterade 2018 med ORA iQ. 2019 släppte de världens då billigaste elbil ORA R1, sedan en radda med “katt-bilar”: ORA Cat, ORA Good Cat, ORA Black Cat, och nu senast ORA Funky Cat.

ORAfunkyCat

ORA Funky Cat är en söt femsitsig elbil. Dess yttre är inspirerad av Volkswagens bubbla, dess interiör av Fiats sötare småbilar. Måttmässigt liknar den VW ID.3 i storlek. Basmodellen har 49 kWh batterier och 336 km (WLTP) räckvidd men det finns även en modellvariant med 63 kWh batterier och 420 km (WLTP) räckvidd.

Bilen är topputrustad med bland annat ansiktsigenkänning som känner igen vem som sitter i bilen och ställer in stol och backspeglar efter det, 360 graders kamera med mera. Bilen håller på att lanseras nu i Tyskland och Storbritannien med ett pris från 30 tusen euro och sägs därefter komma till fler europeiska länder – bland annat Sverige!

Hur ska det gå för våra europeiska biltillverkare när kineserna nu börjar överflöda marknaden med billiga, bra och till och med säkra elbilar? Vilka säljargument kommer de då ha kvar som fortfarande kan locka kunderna?

Bookmark the permalink.