Tesla har börjat pusha ut mjukvara till Sverige som stänger av radarn i bilarna. Även i äldre Tesla Model 3 utrustade med radar i nosen stängs den av och bilen förlitar sig istället på “Tesla Vision” – att bilen istället använder kamerorna för att upptäcka hinder framför den på vägen.
“Bilar som använder Tesla Vision har fått mycket höga säkerhetsbetyg” skriver Tesla i beskrivningen av funktionen, och det är sant: Tesla fick högsta möjliga säkerhetsbetyg från Euro-NCAP för några dagar sedan, delvis på grund av att Tesla Vision systemet kunde detektera alla faror runt om bilen och nödbromsa i tid för att undvika olyckor.
Men tyvärr har Tesla Vision tre nackdelar:
Bilar utrustad med radar hade hittills närmast övermänskliga förmågor: de kunde se igenom bilen framför dig. Teslas säkerhetssystem kunde varna dig redan när bilen framför bilen framför dig tvärbromsade! Den vann värdefulla sekunder i olyckssituationer där varje tiondel räknas. Som kanske bäst demonstrerades i denna videoklipp där bilen varnade innan ens olyckan framför den inträffade:
Våra medlemmar som har fått nya mjukvaran klagar också på att bilen verkar inte längre se lika långt framåt som tidigare. “Den har mycket svårt med avståndsbedömningen i kökörning” skrev en av våra medlemmar på forumet. “Kommer jag ikapp en bilkö vid trafikljus panikbromsar bilen. Tidigare var inbromsningen mycket mjukare till stopp.”
Men största problemet är att slår man på autopiloten nu så aktiveras de automatiska vindrutetorkarna och den automatiska avbländningen. Och ingen av dem fungerar särskilt bra i Teslas bilar.
På vissa exemplar fungerar de automatiska vindrutetorkarna exemplariskt. På min egen bil till exempel. Medan andra Teslaägare rapporterar förtvivlat att så snart han slog på autopiloten började vindrutetorkarna “vispa fullt hela tiden även fast rutan var hyffsat ren och inte en droppe regn i luften. Kanske tänker den att den ska köra på max för att bilen befinner sig i Göteborg?”
Men framför allt är den automatiska avbländningen på Tesla Model 3 och Y legendariskt dålig. Oftast bländar den över huvud taget inte av för mötande bilar, med arga blinkningar som svar. Ibland slår den på helljuset mitt på blanka dan med fler arga blinkningar som följd. Ytterst få Teslaägare har därför använt den funktionen. Fast nu blir de så illa tvungna.
För så snart man slår på autopiloten slås nu automatiska avbländningen på helt automatiskt. Så, snälla medtrafikanter: bli inte arga på oss Teslaägare som lyser med helljus på er vid möte. Vi försöker göra så bra vi bara kan men det går inte – bilen slår på eländet av sig självt!
Nu kan bilen få för sig att slå på helljuset själv och vägra släcka det, bara för att föraren aktiverade farthållaren. Om föraren försöker manuellt stänga av helljusautomatiken så kan man visserligen göra det genom att föra blinkersspaken framåt – men då kan man sedan inte slå på helljuset längre, man måste dra i spaken och fortsätta hålla i den hela tiden för att tända strålkastarna!
Skulle automatiska vindrutetorkaren och avbländningen fungera skulle vi inte klaga. Men nu när de är så eländigt dåliga är det ren dårskap att stänga av den fullt fungerande radarn i bilarna och istället tvinga folk att blända sina medtrafikanter!
Därför har ett antal av våra medlemmar skickat mejl till Transportstyrelsen där de ber myndigheten starta ett tillsynsärende i frågan. För som det är nu har Tesla gjort våra bilar mer trafikfarliga, alldeles i onödan.
Att leverera bilar utan radar som istället använder kamerorna är väl en sak. Men att aktivt stänga av radarn på bilar som har varit levererade med den och istället tvinga folk blända mötande trafik är ett steg i helt fel riktning anser vi. Som det är nu har farthållaren och autopilot blivit i stort sett omöjliga att använda på natten.
Tesla borde snarast antingen slå på radarn igen på de bilar som är utrustade med den, eller förbättra automatiska vindrutetorkarna och framför allt automatiska avbländningen så att de faktiskt fungerar utan att vara en trafikfara. Bilarna som levereras idag har dessutom matrix strålkastare som skulle kunna blända av selektivt endast mot de mötande bilarna men den funktionen har fortfarande inte aktiverats i bilarnas mjukvaror.
Nya mjukvaran är dock inte enbart elände. Äntligen kan man flytta bilden som visar döda vinkeln när man slår på blinkersen. Förut var den för långt nere så videorutan hamnade bakom förarens hand när man höll i ratten. Nu kan bilden flyttas uppåt så den syns bättre. Synd att istället för att hylla den funktionen ska vi behöva klaga på försämrad trafiksäkerhet.
Pingback: Hallå Tesla, var är Matrix? – Tesla Club Sweden
Pingback: Bättre torkarautomatik på gång – Tesla Club Sweden