Hallå Tesla, var är Matrix?

Vår medlem Franz ställde en intressant fråga på klubbens diskussionsforum: Vad bör Tesla lägga mjukvarufokus på nu?

Bland de föreslagna alternativen var det en som fick överlägset flest röster: Matrix-belysningen.

De flesta Teslor har matrix-strålkastare sedan minst ett år tillbaka. Bilarna tillverkas och levereras med matris-strålkastare, hårdvaran är där – men mjukvaran som skulle styra lamporna lyser med sin frånvaro.

Vanliga helljus i bilar brukar ha en glödlampa eller LED som lyser och som behöver bländas av vid möte för att inte blända. Man kan ha automatisk avbländning som gör jobbet åt dig men när man byter till halvljus vid möte blir det väldigt mörkt, man ser inte till exempel vägrenen särskilt bra.

Matris-strålkastare har istället massor med mindre LED lampor bredvid varandra som lyser åt olika håll och som kan regleras en och en. På ovan bild har vissa tänts vissa släckts för att bilda ordet Tesla. Vid möte i mörkret släcks då endast de lampor som skulle lysa mot mötande bilen – de andra som lyser upp vägrenen fortsätter lysa som helljus! Du ser mycket bättre men mötande föraren slipper ändå bländas.

För att det ska fungera behövs det dock mjukvara som spanar framåt med kamera, identifierar mötande fordon och bestämmer vilka lampor som ska släckas i strålkastarna. Tesla har monterat nödvändig hårdvara i sina bilar i över ett år nu – men inte skeppat mjukvaran som ska göra jobbet!

Det är därför en fjärdedel av de tillfrågade röstade på just Matrix-belysningen som Tesla borde fixa.

Skulle omröstningen hållits för några månader sedan skulle nog automatiskt helljus också hamnat i toppen som område som behöver fixas. Bilarna hade automatisk avbländning – men den fungerade miserabelt dåligt. När Tesla bytte från radar till kamera-baserad autopilot var det många som protesterade just på grund av att den då slog på automatiken. Men plötsligt i nästa mjukvarurelease så skickade Tesla ut ett otroligt mycket mer kapabelt helljusautomatik som nu faktiskt fungerar toppen. De 4% som klagade har kanske inte märkt att de fått ny mjukvara?

Istället är det nu automatiska vindrutetorkarna som hamnade på andra plats med 15% av rösterna. Till skillnad från andra bilar har inte Tesla en speciell vattensensor för vindrutan utan låter artificiell intelligens studera bilderna från vindrutans kamera och kolla om den ser några vattendroppar. Vilket faktiskt fungerar ganska bra – på dagen. Men torkarautomatiken fungerar miserabelt dåligt på natten! Kameran ser ju då mest mörker, kan inte se regndropparna.

På tredjeplats med 13% av rösterna hamnade spökinbromsningar. Att bilen kör på autopilot och sedan utan anledning helt plötsligt bromsar. Oftast bara minskar farten men det har hänt att den tvärbromsar i panik – trots att det finns inget framför bilen. Vi har märkt att det är väldigt platsberoende. De av oss som körde bil ner till fabriksvisningen förra veckan kunde köra 140 mil till Berlin utan problem – men fick plötsligt massor med spökinbromsningar på motorvägsringen runt Berlin. Det är vissa platser, vissa vägar som antingen är felmappade eller har förbryllande vägmarkeringar eller skyltningar som får autopiloten att bromsa utan anledning. Det är därför vissa Teslaägare knappt någonsin har problem med spökinbromsningar medan andra råkar ut för det dagligen. Tesla har förbättrat mjukvaran i omgångar men det händer fortfarande ibland att bilen plötsligt bromsar in.

Efter de tre stora klagomålen på mjukvara är det långt ner till fjärdeplatsen som delas av autopilot på 2+1 vägar, i dåligt väder och identifiering av rådande hastighet. Teslas autopilot har svårt att välja fil när en fil plötsligt blir två, som det ofta blir på svenska specialiteten 2+1 vägar. Den kan driva åt vänster och sedan plötsligt rycka ratten åt höger när den väljer fil. På vissa sträckor, som har tydligare vägmarkeringar med streckad linje som leder bilen rätt när andrafilen tillkommer kan det dock fungera galant.

Sedan Tesla stängt av radarn i våra bilar har de blivit markant sämre på att köra i regn och dimma. Förut kunde radarn se genom tjocka dimman – nu försöker kameran förtvivlat se något.

Den senaste mjukvaruuppdateringen som precis släppts till bilarna har fått ny mjukvara för skyltavläsning som kan kanske råda bot på problemen med avläsning och hastighetsanpassning folk klagat på.

Det är dock även värt att lista de punkter folk över lag är nöjda med: knappt någon har klagat på appen, låsen, mediespelaren, MCU, sentry mode och track mode. Även systemstabiliteten är folk över lag nöjda med. Sällan man behöver starta om datorerna genom att hålla in båda rattknapparna.

Bara Tesla fixar mjukvaran till matrix-strålkastarna, minskar antalet spökinbromsningar och förbättrar torkarautomatiken så får de bukt på de flesta klagomålen på mjukvaran från kunderna.

Håller du med eller finns det något i mjukvaran som gör dig galen? Gå till forumet och rösta!

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar