Starship: Super Heavy 1 – separation 0

I går sköt SpaceX upp sin Starship rymdraket från företagets rymdbas i Boca Chica, Texas. På ovan bild syns uppskjutningsrampen i förgrunden och SpaceX verkstäder där raketen byggdes i bakgrunden.

Raketsystemet Starship består av två steg: bärraketen Super Heavy (vit på ovan bild) och rymdskeppet Starship (svart). Armarna som sticker ut från Starship ingår inte i raketen utan är en del av uppskjutningsrampen – det är den som i framtiden ska fånga in de återvändande raketerna.

SpaceX gjorde en uppskjutningsförsök redan i måndags men som fick avbrytas på grund av en frusen valv. Bränslet till raketen är runt -200°C kallt vilket gjorde att ett utav ventilerna frös ihop, kunde inte regleras ordentligt och fick bytas ut.

Gårdagens uppskjutningsförsök gick mycket bättre. Under stort jubel nådde nedräkningen noll och raketen började sakta stiga till väders.

Denna första testuppskjutning skulle testa hur pass bra första raketsteget Super Heavy och andra steget Starship fungerade. Även om båda raketstegen kommer vara fullt återanvändbara i framtiden skulle ingen av dem försöka göra en landning i går. Steg ett skulle kraschlanda i Atlantiska oceanen medan andra steget skulle ta nästan ett varv runt jorden och kraschlanda i Stilla havet utanför Hawaii.

Att Starship skulle krascha var alltså givet – frågan var vart? Skulle raketen klara alla delmomenten i testet eller explodera på en gång? Elon Musk sa upprepade gånger innan start att bara raketen tog sig upp från uppskjutningstornet utan att explodera och förstöra den skulle han räkna det som framgång.

Därför tittade alla med andakt på hur det skulle gå. Klockan 15:30 svensk tid tändes Super Heavys 33 Raptor raketmotorer och lyfte den 5 000 ton tunga raketkolossen mot skyn. I början gick allt jättebra. Raketen lyfte ovan uppskjutningstornet och alla kunde andas ut. Skulle den ha exploderat och förstört tornet skulle reparationerna tagit för lång tid och kostat mycket.

Men redan efter några sekunder såg man att allt stod inte rätt till. 5 av motorerna tändes inte, endast 28 av de 33 motorerna var i gång. Vid ett tidigare motortest när endast 31 av motorerna tändes twittrade Elon Musk att det skulle räckt till att nå omloppsbana – men frågan var om 28 skulle räcka?

Och tittade man noga på bilderna kunde man faktiskt se eldslågor från endast 27 raketmotorer. Jämför teleskopbilden av raketen med schematiska bilden över motorerna. Så i verkliga livet var det 6 motorer som inte fungerade ordentligt.

Det första raketsteget Super Heavy gjorde dock sitt jobb i stort sett OK. Den tog sig upp till 35 km höjd där den skulle separera sig från Starship och börja falla tillbaka mot jorden igen.

 

Men någonting gick fel med separationen. Starship lösgjorde sig inte från Super Heavy utan de stannade kvar ihopkopplade och hela raketen började snurra runt okontrollerat ända tills Super Heavy fick slut på bränsle. Som mest nådde raketen 39 km ovanför jordytan sedan började den störta tillbaka.

På 29 km höjd exploderade plötsligt hela raketen. Först en, sedan efter några sekunder en till eldboll.

“Rapid Unscheduled Disassembly” är sedan 1960-talet ett roligt, ironiskt sätt att beskriva när raketer exploderar. Elon Musk använder uttrycket ofta och SpaceX har haft så många utav dem i början av sitt rymdprogram för tio år sedan att de gjorde till och med ett roligt filmklipp med dem. Men allt det är glömt nu, folk nuförtiden är vana vid att SpaceX alltid skjuter upp och landar sina raketer utan problem.

Fast nu är det ett nytt raketsystem de tar fram, så “failure is not an option – it is a requirement”. SpaceX har alltid experimenterat fram sina raketer. Skjutit upp dem, kollat vad som exploderat, fixat problemet, och sedan snabbt en ny testuppskjutning.

Elon Musk såg ändå rätt så sammanbiten ut i kontrollrummet efter explosionen. Troligtvis för att testskjutningen nu endast gav data för Super Heavy. Den tunga dyra Spaceship ovanpå den kunde aldrig separera och leverera egna flygdata.

SpaceX visste att gårdagens flygning skulle sluta med krasch. De planerade aldrig för någon mjuklandning. Men de hoppades nog att Spaceship skulle åtminstone kunnat separera från bärraketen Super Heavy och starta sina motorer.

Nu kommer SpaceX gå igenom all data de kunde samla in, justera lite på nästa Super Heavy raket som redan håller på att byggas, och återkomma med nästa testflygning om några månader. Hoppas det kommer gå bättre.

Men innan allt fungerar 100% som det ska kommer nog många fler Super Heavy och Starship raketer gå upp i rök. Det gick åt ett dussin Falcon 9 innan SpaceX lärde sig hur man landar dem efter utförd uppdrag. Kommer det gå åt lika många Super Heavy och Starship?

Du kan se hela uppskjutningen här:

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • One Response to Starship: Super Heavy 1 – separation 0

    1. Pingback: SpaceX nya raketmotor – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar