SpaceX har visat upp sin nya Raptor 3 raketmotor, som ska sitta i deras kommande Super Heavy Booster och Starship rymdfarkost.
Det mest slående skillnaden mot tidigare versioner av motorn är dess enkelhet. Medan tidigare versioner var ett virrvarr av rör och kablar ser Raptor 3 nästan halvfärdig ut. SpaceX ingenjörer har följt Elon Musks mantra “the best part is no part” och förenklat, förenklat och förenklat motorn i omgångar. “Tvingas du inte 10% av tiden lägga tillbaka delar du tagit bort har du inte försökt banta produkten eller processen tillräckligt” tycker Elon Musk. Läs mer om Elon Musks 5 steg till framgång här.
Genom 3D-tillverkning har de flesta tidigare extern dragna rör nu flyttats in i själva godset av raketmotorn. Likaså alla sensorer och elektronik. Kvar finns i stort sett bara turbopumpen.
Raptor 3 har precis som dess föregångare en fullflödig flerstegs förbränningscykel vilket innebär att all bränsle och oxidationsmedel förbränns fullständigt i förbränningskammaren. Vilket resulterar i väldigt effektiva raketmotorer – men som länge ansetts vara oerhört komplexa att tillverka. De flesta konkurrerande raketmotorer brukar förbränna bränslet eller oxidationsmedlet enbart delvis för att förenkla konstruktionen och öka på tillförlitligheten – på bekostnad av effektiviteten. Att SpaceX nu lyckats ta fram en pålitlig raketmotor med fullflödig flerstegs förbränningscykel är en mindre sensation i sig. Att den dessutom är återanvändbar är på gränsen till det tekniskt möjliga.
“Raptor 3 är designad för snabb återanvändning” berättar SpaceX på X, “med eliminerad behov av värmesköldar samtidigt som prestanda och tillverkningsbarhet ökas.”
Den nya motorn är inte enbart lättare i sig, den behöver även färre kringkomponenter i raketkroppen. Framför allt värmesköldarna var tunga och sårbara. Samtidigt har SpaceX lyckats öka på motorernas dragkraft och ökat deras pålitlighet och livslängd.
Raptor 1 | Raptor 2 | Raptor 3 | |
Thrust | 185tf | 230tf | 280tf |
Specific impulse | 350s | 347s | 350s |
Engine mass | 2080kg | 1630kg | 1525kg |
Complete install mass | 3630kg | 2875kg | 1720kg |
Med dessa nya raketmotorer kan framtidens Starship rymdfarkoster transportera mer vikt till omloppsbana. Dessutom billigare, tack vare minskad servicebehov mellan flygningarna.
Pingback: SpaceX slår konkurrenterna med häpnad – Tesla Club Sweden