Om och om igen hör vi samma påståenden om att elbilar är tyngre än andra bilar. Och att deras tyngd skulle slita mer på vägarna än andra bilar.
Som senast en avhandling från Umeå Universitet som påstår att “övergång till elbilar riskerar att leda till att luften i storstäder som Stockholm försämras”. Som spreds i media med påståenden om att elbilarnas högre vikt leder till mer vägslitage.
Men är elbilar verkligen tyngre än avgasbilar?
Statistik från Gröna Mobilister och Trafikanalys visar att en genomsnittlig nyregistrerad bensinbil år 2021 vägde 1 477 kg, en genomsnittlig elbil vägde 1 897 kg – och en genomsnittlig dieselbil 1 987 kg! Ändå är det elbilar det klagas på, inte dieselbilar.
Vi har inte hört larmrapporter om de tunga dieselbilarna som sliter upp asfalt. Bara om elbilar. (Och nej, lastbilar och liknande är inte inräknade i ovan siffror, de gäller endast personbilar.)
Tittar vi på enskilda elbilar kan vi konstatera att Tesla Model Y väger mellan 1 780 – 2 003 kg beroende på motor och batteripack medan till exempel Volvo XC60 väger 2 081 – 2 394 kg beroende på vald motor och växellåda, Audi Q5 1 880 kg, och Volkswagen Tiguan 1 758 kg.
Tesla Model 3 väger mellan 1 611 – 1 847 kg beroende på motor och batteripack. Volvo S60 1 680 – 2 020 kg, BMW 3-serie 1 450 – 1 965 kg.
Tills de la ner tillverkningen var elbilen BMW i3 den lättaste bilen i BMW-s hela modellprogram, 110 kg lättare än BMW 118i. Populära elbilen Renault Zoe väger 1 468 kg. Nissan Leaf 1 500 – 1 640 kg beroende på modell och batteripack. Det är inga extrema vikter när man jämför med andra bilar som säljs idag.
Det sitter i folks medvetande att “vanliga” bilar väger drygt ett ton. Då tycks elbilar på 1 500 – 2 000 kg vara väldigt tunga. Men det som man då glömmer är att även traditionella bensin- och dieselbilar har “vuxit” rejält under 2000-talet och väger nuförtiden i medel runt 1 400 – 2 000 kg.
En modern elbil är inte tyngre än en modern avgasbil. Speciellt inte dieselbilar.