Tesla Shanghai håller på att bli världens största bilfabrik. Inte till ytan, där ligger de endast på nionde plats, men efter antal bilar de producerar. Vilket visar att störst behöver inte vara bäst.
Hittills har störst faktiskt varit bäst: Volkswagens bilfabrik i Wolfsburg är världens största bilfabrik på 6,5 miljoner kvadratmeter – och de har även varit världens mest produktiva med lite drygt 700 tusen tillverkade bilar per år.
De stora biltillverkarna som tillverkar miljoner bilar per år har ofta flera dussin fabriker runt om i världen där var och en endast tillverkar några hundra tusen bilar per år. Tesla gör tvärt om: de har endast fyra bilfabriker just nu, i Kalifornien, Texas, Kina och Tyskland – varav de i Texas och Tyskland fortfarande befinner sig i uppstartsfasen.
Men Teslas fabrik i Shanghai, Kina har varit igång sedan 2019 (då den byggdes på nio(!) månader). Dess produktionstakt var blygsam i början men ökat ständigt sedan dess. Speciellt efter tillbyggnaden i början av 2020.
Även förra månaden byggdes fabriken om. Tillverkningen i Giga Shanghai som Teslas kinesiska bilfabrik heter stod still under större delen av juli månad på grund av en ombyggnation. Företaget passade på att flytta maskiner och designa om tillverkningslinor för att få bort flaskhalsar i tillverkningen.
De verkar verkligen ha lyckats. När produktionen kom i gång igen efter uppehållet tillverkade Giga Shanghai 76 605 bilar i augusti. Ombyggnationen var färdig den 8 augusti så rekordsiffran sattes på mindre än en hel månad. Extrapolerar vi den nya tillverkningstakten blir det 1,2 miljoner bilar per år. Nu kommer fabriken troligtvis inte kunna bibehålla samma tillverkningstakt varje vecka, varenda dag hela året, men en årlig produktion på runt en miljon bilar är nu mycket möjligt enligt många bedömare.
Lyckas Giga Shanghai bygga en miljon bilar det närmsta året kommer de gå om Volkswagens Wolfsburg fabrik som världens mest produktiva bilfabrik. På en sjundedel av ytan kommer de producera fler bilar än dagens mästare.
Giga Shanghai formligen sprutar ur sig bilar i rekordtakt. Giga Fremont i Kalifornien är den mest produktiva bilfabriken i hela USA. Tills Giga Texas kommer ta över ledartröjan – kanske redan nästa år? Giga Berlin förväntas bli Europas största bilfabrik när den når full produktionskapacitet.
Och ja, Wolfsburg ligger i Europa så även Teslas Berlinfabrik förväntas gå om världens just nu största bilfabrik. I framtiden kan vi få en topplista över bilfabriker där de första två-tre platserna alla är tagna av Tesla.
Genom att stenhårt satsa på några få bilmodeller, förenkla deras konstruktion med helgjutna fram- och bakvagnar och strömlinjeforma deras produktion lyckades Tesla övervinna de traditionella biltillverkarna på just det alla trott var deras ess i ärmen: att kunna masstillverka bilar.
Det var därför Volkswagen hade panikmöte i fjol. Bilmärkets högsta chef Ralf Brandstätter meddelade då att de omedelbart måste bygga om Wolfsburg-fabriken. “Den framtida konkurrensen med Teslas Berlin-fabrik kommer bli brutal” sa han, “Tesla har satt ny standard i biltillverkning. En Tesla Model 3 byggs på tio timmar, mer än tre gånger så snabbt som det tar att bygga en VW ID.3 i Zwickau. Därmed är Tesla i en helt annan dimension när det gäller produktivitet och lönsamhet.” Läs mer här.
Kampen om världens mest produktiva bilfabrik är brutal. Tesla håller på att vinna racet – men Volkswagen tänker inte lägga sig platt.