Teslas kinesiska fabrik betyder fler bilar till oss

GF3-2018

I januari i år stod Teslas VD Elon Musk tillsammans med några kinesiska politiker på en lerig åker i Shanghai och förkunnat att här ska de bygga en bilfabrik som ska börja leverera bilar i år. Folk skrattade åt ännu en blåögd tidsoptimistisk plan från Elon Musk.

gf3_20190926

Nu dryga nio månader senare är fabriken färdigbyggd och produktionen av Tesla Model 3 kommit igång. Elon Musk verkar äntligen ha hittat landet som kan hänga med i hans galet höga arbetstempo.

Nu kommer nyheten från Kina att sista dagen att beställa USA byggda Standard Range (och +) versionen av Tesla Model 3 är 13 oktober, för sedan avgår sista båten med sådana bilar på från USA inför leveransstarten från kinesiska Gigafabriken 3 i Shanghai.

Den kinesiska Gigafabriken ska enligt plan bygga Standard Range (+) versioner av Tesla Model 3 (och i framtiden Y). Tesla Model S, X och Long Range och Performance versionerna av Model 3 ska även i framtiden tillverkas i USA och skeppas med båt över till Kina.

Den kinesiska fabriken medför därmed fler bilar för oss i Europa. Inte så att Tesla ska skeppa några bilar från Kina till oss – men den kinesiska fabriken innebär att färre bilar till kinesiska marknaden behöver byggas i USA, därmed får Teslas amerikanska fabrik kapacitet över att tillverka fler bilar ämnade till bland annat europeiska marknaden. Nu när de slipper skeppa så många bilar till Kina kan de skeppa fler bilar till Europa.

Det är nog därför Tesla nu öppnar i östeuropeiska länder, bilar börjar säljas i Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern och Rumänien. Men vi kan nog även se fram emot högre volymer av Tesla Model 3 som ska nå även vårt land.

Fast det vi framför allt väntar på är när europeiska Gigafabriken äntligen ska komma? Och om även den kan byggas på 9 månader?

 


TCS ett år sedan: Dags för vinterdäck

För ett år sedan hade vi en artikel om dubbade och odubbade vinterdäck och vad man ska tänka på när man har bytt. Enligt pålitliga källor kommer det bli vinter i Sverige även i år så det är dags att påminna om hur man förbereder sig…

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Pär

    17 augusti?

    • Jan-Erik Sebestyen

      Jag har sett uppgiften 13 oktober (Tibor vill bara kolla att vi läser). Vilket betyder att Tesla är rätt säkra på att de klarar av att rulla igång fabriken i Shanghai då.

  • Jan-Erik Sebestyen

    Fabriken i Shanghai kommer också att ge Tesla en avlastning i Fremont som gör det möjligt att lägga mer energi på modell Y.

  • Johan

    Tack för alla artiklar som du skriver Tibor, mycket uppskattat!
    Jag tror du har skrivit fel datum i dagens text: Sista beställningsdatum ska vara 13 okt, inte 17 aug.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Hmm… det är mitt undermedvetna som fortfarande är på semester, skulle nog Freud säga.
      Tack, ändrat!

  • Orgoror

    Jag är intresserad av de rostproblem som vissa M3 har drabbats av i Finland och Kanada. Några Svenska bilar som råkat ut för detta ännu?

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Vi kollade ett dussin M3-or på senaste Brostugan-träffen. Ingen av dem hade ens antydan till rostproblemet.

      • Orgoror

        Låter lovande. Att en 80-tals Ford eller Alfa skulle få rost efter tre månader, okej. Men någon bil 2019! Då blir jag aningen bekymrad.

        • Björn

          eller mercedes på 2000-talet