Winter is coming

WinterIsComing

Enligt pålitliga källor kommer vi få vinter i år också. Med is, snö och slask – och igentäppta sensorer och kameror på din Tesla.

Folk brukar undra hur självkörande bilar ska klara sig på vintern. Oftast menar de då hur ska bilarna kunna ta sig fram när de inte ser vägmarkeringarna på grund av all snö på marken? Men det är självkörande bilars minsta problem. AI-n klarar av att fatta var körbanan och filerna är på samma sätt som människan gör. Det handlar bara om att träna den med de rätta vinterbilderna, som hundratusentals Teslor redan har samlat ihop under flera vintrar. Nej, självkörande bilars största problem på vintern är snöslasket som lägger sig på alla sensorer, radar, kameror och geggar igen dem. Utan dessa kan bilen inte se vart den ska och bortsett från kamerorna uppe på vindrutan har den heller inga sätt att rengöra dem.

Många Teslaägare har redan idag problem med att bilens sensorer geggar igen på vintern. Autopiloten slänger upp felmeddelanden på skärmen och vägrar aktivera sig om radarn och kamerorna har täckts av snöslask.

Finns det något sätt att slippa detta? Ja det finns, enligt Elon Musk:

ElonWaterRepellent

Genom att behandla ytan framför radarn med vattenavvisande medel får snöslaket sämre fäste. På gamla Tesla Model S med noskonen var det lätt att hitta radarn, det var en svart rektangel under bilens nos precis som Elon Musk skrev. På nyare Model S, X och 3 är det lite svårare att hitta radarn då den är under nosplåten:

M3radar

VattenavvisareFast istället för att försöka behandla just fläcken framför radarn kan man ju lika gärna stryka ut medlet över hela nosen, annars blir det lite konstigt med ett hål i snöslasket.

Du kan använda vilket som helst vattenavvisande, så kallat hydrofobiskt medel, som till exempel denna Rain Repellent från Biltema.

Förutom radarn bör du även behandla kamerorna runt om på bilen, så de slipper också bli igentäppta av snöslask. Och ultraljuds avståndsmätarna, om du kan hitta var de är. (Åter igen syns de på gamla Teslor men är dolda bakom plåten på nyare.)

Även bakrutan kan du behandla, så regn, snö och is lättare rinner av därbak. Speciellt med tanke på att Teslor inte har torkarblad på bakrutan.

Och sedan kan du naturligtvis använda medlet även till det den är avsedd för: till vindrutan. Folk som använder vattenavvisande medel brukar älska att man knappt ens behöver använda vindrutetorkarna, vattnet bara rinner av av fartvinden.

Med en rätt behandlad Tesla kommer du kunna använda autopiloten även under de slaskiga månaderna på året.

 

Ett annat ofta diskuterat ämne så här dags är vinterdäck. Dubbat eller odubbat? Elbilar klarar sig med odubbade däck bättre än bilar med förbränningsmotorer men måste du verkligen ha dubbdäck finns det nu tystare varianter att tillgå.
Vår artikel “Dags för vinterdäck” från i fjol gav svar på alla frågor.

Tagged , . Bookmark the permalink.