Knappt har man torkat svetten i pannan från rekordvarma sommaren så är det dags att börja tänka på vintern igen. Snart börjar snön falla och väglaget bli halare. Från och med 1 oktober kan man montera dubbdäck, från och med 1 december måste din bil ha vinterdäck.
Inför vintern vill jag påminna om tre av våra tidigare artiklar om elbilar och vinterdäck:
För två år sedan skrev vi om odubbade vinterdäck. Att elbilar klarar sig mycket bättre än avgasbilar utan dubbar. Dubbarna är i stor utsträckning där för att kompensera för förbränningsmotorns brister.
Med en avgasbil är det svårt att få bilen i rullning tex på blankis. Man får vara jätteförsiktig med gasen så man inte spinner loss. Koppling, dragläge, använda tvåans växel, etc. Med odubbat vinterhjul är det lätt hänt att hjulen spinner loss lite -om än bara ett kvarts varv eller ännu mindre- och omedelbart polerar upp isytan. Då är det bra med dubbdäck som kan få grepp. Samma sak när man ska starta i djup snö. Är man oförsiktig med gasen snurrar hjulen till och omvandlar snön till en balja av blankpolerad is under hjulen. Lycka till att komma iväg sen. Dubbarna kan klösa sig fast även i den isen.
Med en elbil har man oerhört mycket bättre kontroll på hjulen än i en fossilbil. Man kan krypa fram kontrollerat i ytterst långsamma krypfarter utan att hjulen spinner loss. Då kan man få iväg bilen även på blankis utan problem, eller i så djup snö tom fyrhjulsdrivna bilar har problem med.
Får man inte problemet med att hjulen polerar upp isen behöver man inte dubbarna för att kompensera förbränningmotorns ryckighet.
Läs mer i originalartikeln Odubbade vinterdäck
Visst, odubbade vinterdäck fungerar bra i södra Sverige, speciellt på elbilar – men uppe i norr måste man ha dubbdäck. Problemet med dubbdäck på elbilar är dock att man blir galen av att höra deras smatter när det inte finns någon förbränningsmotor som dränker ljudet.
Men nu finns det faktiskt en dubbdäck som inte smattrar (lika mycket): Michelin X-Ice North 4
Istället för drygt hundra vanliga dubbar har Michelin utrustat sin X-Ice North 4 med över 250 mindre dubbar. Som ger minst lika bra väggrepp som vanliga dubbdäck – men smattrar inte alls lika mycket!
I fjol bjöd Michelin upp en massa journalister och bilentusiaster till Arvidsjaur för att testköra deras nya vinterdäck. De koncentrerade då på däckets utmärkta vägegenskaper genom att kaxigt nog låta folk provköra inte bara deras eget däck utan även deras värsta konkurrenters. Det de inte sa mycket om på det eventet, men som betyder enormt mycket för elbilister var hur mycket tystare dessutom Michelins däck är.
Läs mer i originalartikeln Michelin X-Ice North 4 Winter Experience
Redan för fyra år sedan (tänk vad tiden går) gick vi ut med varningen Kolla trycket!
Glöm inte att kolla trycket i dina vinterdäck! Men inte bara i rumstemperatur innan du har satt på dem, utan kolla även när de kommit ut i kylan och luften i däcken dragit ihop sig! Trycket i däcken minskar i minusgrader.
Speciellt för Teslor med sina höga motorstyrkor är det viktigt att ha rätt tryck i däcken. Ett tryckfall på så lite som 0.2 bar kan försämra bilens vägegenskaper med bredställ i korsningar och hjulspinn hela tiden som resultat. Att däcktryckssensorerna inte protesterar betyder inte att dina däck är optimalt fyllda – bara att de inte har punka. Fyll på med rätt tryck – och gör det utomhus, när däcken är kalla.
Läs mer i originalartikeln Kolla trycket!
Det här med att dubbdäck är ett måste i norr medan man klarar sig med odubbat söderut är dessvärre en sanning med modifikation. Ett test av vinterdäck jag nyligen läste med stort intresse konstaterade att odubbade vinterdäck har nära nog lika bra grepp som dubbade på snö som man oftare har norrut, medan det är på den förrädiska blankis man ofta stöter på söderut som dubbdäcken verkligen visar sig betydelsefulla.
Dessutom hade dubbdäcken bättre grepp på både våt och torr snöfri väg än de odubbade vinterdäcken, då dessa pga sin annorlunda gummiblandning är mjukare och inte får samma fäste på den hårda vägen. Något att fundera på när man väljer däck – själv kör jag på dubbat så Schtåkkålmsbo jag är.
Själv har jag kört dubbfritt i över 20 år och har haft väldigt lite problem. Sedan jag fick min Tesla så har jag har inte haft något problem alls med att köra dubbfritt både södra Sverige och hela vägen upp till Kiruna.
Säkerhet är en fråga om hastighet så om det är risk för svartis så sänker jag helt enkelt hastigheten istället för att skaffa dubb för de fåtal tillfällen där det är aktuellt.
Helt riktigt så. Frågan är om inte dubbdäcken spelat ut sin roll? Särskilt när vi oundvikligen tycks få allt högre medeltemperaturer? Och ju mer fossilfri fordonsflotta desto bättre!
Vilka dubbfria är bäst på Tesla model S?
Och jag som trodde att det skulle handla om den nya stora insikten som media har fått angående dubbarnas koboltinnehåll… 😉
För övrigt så är jag benägen att hålla med Stefan, då jag själv, boende i Jämtland, oftast kör på odubbade vinterdäck och inte upplever det som någon större olägenhet. Visst, förra vintern så hade jag tillfälle att köra två olika Nissan Leaf, den ena med helt nya Hakka 9:or och den andra med nästan helt nya Hakka R2 och visst var det skillnad. Hakka 9:orna greppade något helt otroligt medan R2:orna bara var mycket bra. Dock slapp man använda hörselskydd med de dubbfria däcken… 🙂
Jag är benägen att påstå att det är viktigare att köpa bra däck än att välja mellan dubbat eller dubbfritt. Jag väljer ändå dubbfritt då det är så mycket bekvämare och tystare och det duger bra för mig med min el-anpassade defensiva körstil.
Det handlar ju inte bara om att få rull på en ryckig bil utan även att få stopp på den också. Kör du på is och behöver nödbromsa så är ju dubbdäck bättre, oavsett om det händer ofta eller nästan aldrig.
Exakt, och det är ju oberoende av om det är en förbränningsmotor, elmotor eller ångmaskin som driver bilen framåt. 🙂
Jag ville inte ta med hela texten från originalartikeln men jag behandlar bromsning också där.
Med elbil är man mer van att motorbromsa ner farten gradvis än att köra på full fart och bromsa på slutet. Så inbromsning fungerar också bättre med elbil. Däremot naturligtvis inte ren panikbromsning.
https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/
Du har rätt i att du behandlade ämnet! Jag kommer ihåg att jag läste artikeln när du publicerade den för två år sedan. Vad tiden flyger! Jag är helt med på att elbilens motorbroms kommer att sakta in bilen med en väldigt jämn kraft, och det var därför jag valde att skriva just nödbromsning. (som ju i vissa fall är oundvikliga) 😉
På ämnet “tiden flyger” så har nog läst dina artiklar nästan dagligen i ungefär 5 år nu, och jag blir ofta imponerad över att du lyfter fram fakta som inte vissa större mediasajter tar upp. Jag minns att dina artiklar var en av de absolut första källorna till kunskap om Tesla som jag besökte när jag hörde talas om Model S 2013. Mycket fakta på (oftast) korta artiklar, det gillar jag! Tack för alla välskrivna artiklar genom åren Tibor, jag hoppas att framtiden kommer att bjuda på många nya spännande artiklar! Tesla är ju inte direkt den typen av företag som orsakar nyhetstorka… 😀
Totalt enig med Lasse, sänk hastigheten på de 1% av vägarna där det behövs dubbdäck. Då får man samma säkerhet som med dubbar och man slipper dubbarnas olägenhet på de andra 99%:en.
Hur mycket sänker dubbar trafiksäkerheten i och med de spår och skador som de orsakar på vägarna?
Jag tror att många köper dubbdäck därför att de är dyrare än dubbfria. Eftersom handlaren därmed tjänar mer pengar på dubbdäcken så ser han till att sälja dessa.