Bygg laddboxarna så kommer elbilarna!

För drygt två år sedan berättade vi om samfälligheten Småbjörken i Spånga utanför Stockholm som bytte alla motorvärmare i deras 62 garageplatser till moderna laddboxar.

De mekaniska tiduren i de ålderstigna motorvärmaruttagen började bli så slitna att de boende klagade att de inte var pålitliga längre. Uttagen var så gamla så det fanns inga reservdelar till dem, hela stolparna skulle behövas bytas.

Samfällighetens styrelsele fick då en snilleblixt: istället för motorvärmaruttag bytte de alla 62 platserna till laddboxar. Tack vare klimatklivet blev det billigare att byta till laddboxar än att montera nya motorvärmare.

Trots att inte en enda av de boende hade elbil.

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Många var negativa: “slöseri av skattepengar”“100 000 skattekronor öronmärkta för klimatsatsning med 0 klimatnytta”, “våra skattepengar har gått till att betala en stor del av en förenings motorvärmare”

Andra var dock mer positiva och hoppades på en effekt, att de boende i framtiden skulle vara mer öppna till att skaffa elbil nu när de vet att de kan ladda den hemma.

Så nu drygt två år senare kontaktade vi samfällighetens styrelseledamot Mats Guldbrand för att fråga hur det har gått? Har någon av de boende skaffat elbil?

IMG_20170406_162251409

Jo det har gått över förväntan! Det finns nu hela sex elbilar och laddhybrider i samfälligheten – tio procent av alla bilarna! Under augusti månad hade de laddat el motsvarande 600 mil körsträcka vilket utslaget på ett år sparar drygt 8 ton CO2 utsläpp.

På två år byttes alltså 6 av de boendes 62 bilar till laddbara. Med tanke på hur pass sällan folk byter bil hade nog majoriteten av dem som skaffat ny bil skaffat laddbart. Området Bromsten där samfälligheten ligger ligger i Sveriges socioekonomiska mittfåra, “[i Bromsten] är medelinkomsten 26 130 kr, vilket är 4% lägre än snittlönen i Sverige” enligt hitta.se

Genom att installera laddboxar fick de boende upp ögonen för elbilar och laddhybrider och nu två år senare äger 10% av de en laddbar bil. Fem gånger så stor andel som riksgenomsnittet 2%.

Vilket visar att talesättet “bygg laddarna så kommer elbilarna” fungerar. Projektets kritiker, som tyckte att det var bortslösade skattepengar, tystnar nog när de ser vilken enorm morot laddboxarna blev, hur de satte fart på utvecklingen. Och det är just det klimatklivet är till för: att sätta fart på utvecklingen, att få fler att skaffa laddbara bilar i Sverige.

Antingen kan vi vänta tills folk skaffar elbilar på egen hand, trots obefintliga laddmöjligheter, och beviljar dem stöd att sätta upp laddboxar när de väl står där med sina elbilar.

Eller så kan vi vara proaktiva och sätta upp laddboxarna i förväg så folk lättare ska våga ta steget över till elbil, tryggt vetande att de kan ladda den hemma från och med dag ett. Vilket som vi sett gör folk mycket mer benägna att våga slå till. Parkerar man sin bil varje kväll framför en laddbox börjar man fundera på hur mycket pengar man skulle kunna spara om man kunde plugga in den där istället för att tanka dyr bensin.

Samfälligheten Småbjörken visar vilken väg hela Sverige borde ta för att snabba på övergången till en fossilfri bilflotta.

 


TCS två år sedan: Billigare än motorvärmare

Läs vår gamla artikel om hur det gick till när samfälligheten Småbjörken bytte sina motorvärmare till laddboxar.

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 7 Responses to Bygg laddboxarna så kommer elbilarna!

    1. Jan-Erik Sebestyen says:

      Ytterligare ett exempel på infrastrukturens betydelse.

    2. Elputte says:

      Härligt! Jag kommer ihåg de kritiska kommentarerna.

    3. Carl-Johan Larsson says:

      Våran samfällighet i Härjedalen/Tänndalen jobbar nu för att sätta upp 4st laddboxar för de 30 medlemmarna. Det finns redan 4 st som kör elbil och vi har idag bara 8A shuko att ladda på vintertid vid denna fjällstugby. Man måste åka skoter till stugorna. Flera av medlemmarna som ej har elbil har insett nyttan och kommer i sina uthyrningsannonser ange att elbilsladdning ingår.

    4. Matthias Olander says:

      Visst men hur mycket skit släpptes ut när man bröt lithiumet ur marken och förvandlade det till batterier?

    Lämna ett svar