I går började Tesla bygga sin Gigafabrik i Shanghai, Kina. Eller snarare: de hade en ceremoni – markarbetena hade börjat redan för flera veckor sedan. Dagen till ära hade Elon Musk till och med tagit på sig slips (han brukar inte gilla slipsar annars – eller skosnören).
Elon Musk twittrade själv ut nyheten och detaljer om fabriken. Vi undrar vad amerikanska finansinspektionen SEC tycker om det egentligen – de har ju ålagt honom restriktioner på hans twittrande.
Gigafabriken kommer bli en integrerad fabrik som kommer tillverka både batterier och elbilar. Den kommer tillverka Model 3 och kommande Model Y för kinesiska marknaden.
Shanghai Giga will produce affordable versions of 3/Y for greater China. All Model S/X & higher cost versions of Model 3/Y will still be built in US for WW market, incl China.
— Elon Musk (@elonmusk) 7 januari 2019
I en av uppföljningstweeten förklarade Elon Musk att fabriken kommer leverera de “prisvärda” versionerna av Tesla Model 3 och Y till Kina men att Model S och X kommer fortsätta tillverkas i USA. Det står till och med att alla dyrare versioner av Model 3 och Y kommer tillverkas i USA för hela världsmarknaden. Det borde innebära Europa också.
Enligt tweetet kommer alltså även den kommande europeiska fabriken bara tillverka Standard Range versionen av Model 3. Performance, och troligtvis även Long Range versionen kommer fortsätta tillverkas i USA och skeppas till Europa.
Standard Range versionen av Tesla Model 3 kommer ha en annorlunda, förenklad och billigare batteripack än Long Range och Performance versionerna av bilen. Gigafabrikerna i Kina och Europa verkar endast komma tillverka dessa enklare batteripack. Skillnaden mellan Long Range och Performance versionerna av Model 3 är dock mycket mindre, endast lite starkare transistorer i bilens växelriktare.
“Affordable cars must be made on same continent as customers” skriver Elon Musk i en tweet, vilket kombinerat med uppdelningen av tillverkningen mellan Europa och USA skulle kunna innebära dåliga nyheter för dem som väntar på billiga Standard Range versionen av Model 3. Om dess låga pris kräver att den tillverkas lokalt i Europa – kan Tesla då fördröja dess europeiska introduktion tills nämnda fabrik är färdig? Fabriken som till skillnad från den i Kina inte ens har börjat byggas än?
Just nu tillverkas alla bilmodeller, Model S, X och 3 i Teslas fabrik i Fremont, Kalifornien i USA. Elon Musk har tidigare gissat att produktionen av den billigare $35,000 Standard Range versionen av Tesla Model 3 kommer komma igång där framåt sommaren. Många har utgått ifrån att den då kommer levereras till hela världen på samma sätt dagens Teslor gör. I alla fall tills de lokala fabrikerna i Kina och Europa blir färdiga.
Men kommer det verkligen bli så? Kommer de Standard Range Tesla Model 3 som tillverkas i USA skeppas med båt till Europa? Och beläggas med importtullar? Eller kommer Fremont fabriken bygga billiga Model 3 endast för den amerikanska marknaden? Och vi i Europa får vackert vänta på att lokala fabriken blir färdig innan vi kan få våra billigaste Model 3?
En stor andel av dem som har förbeställt Tesla Model 3 i Sverige har inte fullföljt sina reservationer nu när endast de dyrare Long Range och Performance versionerna av bilen är tillgängliga på svenska beställningssidan. De väntar på billigaste Standard Range modellen. Men de kan kanske komma vänta längre än de tror – ingenting säger att bara för att Tesla börjar tillverka den versionen i USA att den kommer skeppas till Europa också. De som hoppas kunna beställa billigare versioner av Model 3 i Sverige redan i höst kan kanske komma bli gruvligt besvikna. Teslas USA fabrik kommer ha fullt upp tillfredsställa amerikanska marknadens sug efter bilen, vi i Europa får vänta tills vår lokala Gigafabrik är färdig – någon gång år 2020. I bästa fall.
Tidsplanet för Gigafactory 3 är imponerande: Tesla började med markarbeten för fabriken för en månad sedan, ovan bild togs den 12 december. Enligt Elons tweet kommer fabriksbyggnaden stå färdig redan till sommaren (i år), börja producera bilar mot slutet av året och nå volymproduktion redan nästa år!
Elon Musk har dock äntligen hamnat i ett land där hans evigt tidsoptimistiska planer faktiskt har en chans att lyckas. Han använder ofta samma metod som är så vanligt i Kina: satsa massor med resurser och arbetskraft till att snabba upp processer som annars skulle ta mångdubbelt mer tid. Att bygga ett helt nytt bilfabrik från grunden på bara några månader är något oerhört i Europa och USA – men vardagsmat i Kina.
Nu hoppas vi höra mer om Europeiska Gigafabriken också, med byggstart snart – och lika snabb tidsplan till produktion!
(Undrar du förresten varför kinesiska Gigafabriken heter Gigafactory 3 och inte 2 så är det för att Tesla kallar sin solcellsfabrik i Buffalo, New York för Gigafactory 2.)
TCS ett år sedan: Teslas batteri i Australien ovanligt användbart
För ett år sedan (känns fortfarande konstigt att referera till 2018 som “i fjol”) berättade vi om batteriparken Tesla invigde i södra Australien. Som snabbt visade sig vara extremt användbart –och lönsamt– på ett annorlunda sätt. Sedan dess har Tesla helt möblerat om elkraftmarknaden.
Frågan är om Panasonic kommer investera i celltillverkning i GF3 så som de har gjort i GF1, eller om cellerna kommer tillverkas någon annanstans (i Kina) – av Panasonic eller någon annan? Det finns lite olika bud och gissningar när det gäller den saken om man söker runt lite, men det skulle kunna bli så att GF3 endast monterar pack, iaf till en början.