Teslas enorma batteri i Södra Australien tvingar gaskartellen på knäna. Sedan batteriparken har invigts har priset för marginalel kapats med 90%.
Förut stod ett antal gaskraftverk redo i Södra Australien redo att leverera el om elnätet blev överbelastat eller någon av de ordinarie kraftverken föll bort av antingen oförutsedd händelse eller planerat underhåll. Vid sådana tillfällen beställer områdets energimarknadsoperatör en så kallad FCAS (frequency control and ancillary services) tjänst, det som populärt kallas för marginalel. Aktörer kan då sälja el som ska kompensera bortfallet för vanligtvis mångdubbelt ordinarie pris. Priser på uppemot $14,000/MW var inte ovanliga. Rena ockerpriser på ren svenska. Staten var dock beredd att betala sådana priser för att garantera eltillförseln. Bolagen motiverade de höga priserna med att det kostar mycket att hålla gaskraftverken ständigt beredda – och sedan ännu mer att driva dem när de behövs.
Som vi rapporterat om tidigare visade sig snabbt att Teslas batteripark kan också agera som reservkraft – och det mycket snabbare än de traditionella spelarna. Den reagerade på ett strömavbrott på 0.14 sekunder – istället för de 6 sekunder de dyra reservkraftverken behöver för att komma igång.
Under månaderna sedan dess har Teslas batteripark stigit fram som områdets främsta reservkraftverk. Inte nog med att den reagerar snabbare än de traditionella spelarna – den har även kapat ockerpriserna. När gaskraftverken fått konkurrens kunde de inte längre behålla sin priskartell. Priset på FCAS elen har sjunkit från $14,000/MW – till $270/MW.
Under de första fyra månaderna batteriparken har varit igång har den använts till 55% av alla FCAS fallen (trots att den har endast 2% av all tillgänglig kapacitet) – och minskat kostnaderna med 90%. Skattebetalarna har redan sparat in runt $35 miljoner i kostnader, vilket är häpnadsväckande bra med tanke på att batteriparken sägs ha kostat $50 miljoner. Södra Australien är dessutom enda området där FCAS priserna minskat i år – i resten av landet har de istället ökat pga höjda bränslepriser.
När batteriparken invigdes hånades den av de andra aktörerna på elmarknaden med att den skulle kunna driva delstaten i endast 5 minuter. Nu har dock skrattet fastnat i halsen då de insett att batterierna har kapat åt sig de dyraste 5 minuterna – det de tjänade mest pengar på förut. Batterierna laddas när elen är som billigast med närapå noll kronor per kWh. Sedan säljs samma el när priserna har gått upp. Genom att främst sälja el när bristen har drivit upp priserna kan operatören tjäna miljontals kronor per dag.
Inte undra på att Australien har fått batterifeber. Två nya vindkraftsparker som byggs i området ska utrustas med batterier – och tre till i granndelstaten Victoria. Dessutom ska en virtuell batteripark byggas av hemmabatterier hos 50,000 hushåll som sammanlagt ska tillhandahålla 650 MWh batterikapacitet.
TCS två år sedan: Snabbare vinterladdning
För två år sedan berättade vi om Teslas patent som ger hopp om snabbare elbilsladdning på vintern i framtiden. Ett problem med att snabbladda elbil på vintern är att kalla batterier tål inte hög laddeffekt vilket ger längre laddtider. Teslas patent presenterade flera sätt att värma upp batterierna innan snabbladdning -eller på sommaren kyla dem- för att korta ner laddtiden. Vi väntar med spänning(!) på vem som först kommer använda sig av patentet – Tesla har ju släppt alla sina patent fria så vem som helst, även konkurrenterna får använda dem.
Samma sak håller på att hända i Europa:
https://www.youtube.com/watch?v=EVHQFrGzThg