Tre nya bilfabriker

GigaBerlinRender

Tesla håller på och bygger tre nya bilfabriker.

GF_Berlin_planOvan bild illustrerar hur första etappen av Teslas europeiska bilfabrik Giga Berlin kan komma se ut. Solcellerna på taket verkar komma kompletteras med två vindkraftsparker: dels en utökning av den befintliga i Brandenburg, dels en planerad ny i Hangelsberg/Kniebaum som ska innefatta arton gigantiska 240 meter höga vindkraftverk var och en på 5.3 MW.

Tesla har fällt träden där första fabriksbyggnaden kommer stå någon gång nästa år samt där de producerade bilarna ska samlas inför transport (på järnväg). Det mesta av övriga marken är fortfarande täckt av skog, förutom det mesta av utrymmet för etapp två som redan nu röjs. Där batterifabriken ska stå är det fortfarande skog = kommer Tesla inte producera batterier på plats för de första bilarna?

Northvolts VD Peter Carlsson träffade Giga Berlins platschef som berättade för honom att de hade fällt alla träd de ville – förutom tre stycken som fortfarande hade fladdermöss i vinterdvala på dem. Varje dag kollar de om fladdermössen har vaknat och flugit iväg för det är först då de får fälla dessa sista träd.

Elon Musk twittrade också ut frågan om Tesla ska bygga en “mega rave cave” med gigantiska högtalare under bilfabriken Giga Berlin varpå 90% svarade ja. Bra med tanke på “klubbdöden” som just nu drabbar Berlins legendariska nattliv, med många klubbar som tvingas slå igen.

 

Elon Musk twittrade också mer information om Teslas fabrik nummer två i USA. Först twittrade han bara ut frågan Giga Texas? – men nu har det fyllts på med lite mer information: det är inte alls avgjort än att fabriken hamnar i Texas, det kan även bli någon annan delstat i centrala USA. Fabriken kommer tillverka Cybertruck – men även Model Y för östra USA. Den bilmodellen kommer alltså tillverkas på fyra olika ställen: i Shanghai för asiatiska marknaden, i Berlin för Europa, i Fremont för västra USA – och i den nya fabriken i Texas eller annan näraliggande delstat för östra USA.

Det är egentligen ganska logiskt att bygga fabriken i Texas, samma delstat som SpaceX bygger sin Starship rymdskepp i. Båda kommer ju använda samma rostfri stållegering, då är det ju bra om båda fabrikerna ligger nära varandra.

 

GigaShanghaiPhaseTwoConstruction

Tesla håller redan på att bygga ut sin bilfabrik i Shanghai. Det var endast första etappen av fabriken, första byggnaden som invigdes i december förra året. Nu är det dags för etapp två, ytterligare en fabriksbyggnad minst lika stor som den befintliga. Precis som Giga Berlin kommer Giga Shanghai bestå av fyra likadana fabriksbyggnader bredvid varandra fullt utbyggt. Ovan bild visar både arbetet som verkar pågå i samma hetsiga takt som för etapp ett – plus massor med långtradare med komponenter som har anlänt befintliga fabriken. Produktionen verkar trotsa Corona-viruset och pågå för fullt.

På kort tid har Tesla tagit ledningen på den kinesiska elbilsmarknaden. Var tredje elbil levererad i Kina i februari var en Tesla Model 3. Tesla levererade 3898 Model 3 mitt i Corona-utbrottet, tvåan BYD 675.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 3 Responses to Tre nya bilfabriker

    1. Richard :) says:

      Tesla är förvisso fortfarande inte speciellt stora jämfört med exempelvis GM, Ford och Nissan. Men samtidigt så måste det vara lite oroande för övriga producenter att se nya fabriker poppa upp överallt kombinerat med att Tesla säljer slut på sina bilar direkt, utan kostsamma mellanhänder.

      Just denna del att dom inte har några mellanhänder/handlare måste göra Tesla enormt konkurrenskraftiga trots sin “ringa” storlek.

      • kras12 says:

        Inte bara det. Lägg därtill försprånget på batteriteknik och andra tekniker i bilen, vilket även har börjat skapa en stor lojalitet bland kunderna (inte helt olikt Apple). Tesla har även sin lastbilsmodell som förmodligen har en än större potential till intäkter jämfört med personbilarna. Bortsett från det så har Tesla även bra utsikter när det gäller solcellspaneler och soltak.

        Det är också bara en tidsfråga innan länder inom EU och även andra delar av världen förbjuder nyförsäljning av fossilt drivna fordon.

    2. Top 12 says:

      Tror inget kan stoppa denna utveckling nu. April kommer förmodligen visa vilka stora förändringar som vi har att förvänta oss inom batteri teknik och FSD.

    Lämna ett svar