Det verkar som att Tesla förbereder sig för att börja tillverka egna batterier.
– Vänta nu lite, tycker väl några nu, Tesla har ju redan en egen batterifabrik, Gigafabriken!
Fast Gigafabriken i Nevada är ett joint venture mellan Tesla och Panasonic. Den japanska batteritillverkaren har investerat miljarder dollar i den fabriken och installerade sina egna maskiner som tillverkar batterierna. De har alltid stått lite i bakgrunden medan Elon Musk pratade om “sin” Gigafabrik men stått för halva investeringen och en hel del know-how om hur man tillverkar pålitliga batterier. Tesla må ha varit aktiv i utvecklandet av batterierna men Panasonic bidrog med erfarenhet om hur man tillverkar miljoner batterier med samma höga kvalitet. Och batterierna till Tesla Model S och X tillverkas än i dag i Panasonics egna batterifabriker i Japan – det är bara Tesla Model 3 batterierna som tillverkas i Gigafabriken.
Nu verkar det dock som att Tesla håller på att sätta upp en aldeles egen tillverkningslinje för batterier i sin bilfabrik i Fremont, Kalifornien. Misstankarna är att denna pilot-fabrik ska vara mallen efter vilken batteritillverkningslinorna i de nya bilfabrikerna i Shanghai och Berlin ska utformas. På ritningarna för båda bilfabriker finns lokaler för batteritillverkning inritade. Nu verkar det som att Tesla strävar efter att ta full kontroll över sin batteritillverkning och bygga dessa tillverkningslinor själva, utan hjälp från Panasonic.
Redan när Tesla köpte upp tyska Maxwell Technologies sades det att det inte var deras superkondensatorer som intresserade Tesla – utan deras kunskaper i tillverkningsautomatisering och billigare batterikatalysatorer. I höstas köpte dessutom Tesla upp kanadensiska Hibar Systems – ett företag som tillverkar batteriproduktionsutrustning.
Nu har det dykt upp ett antal platsannonser som söker tekniker som ska sköta batteriproduktionslinan: “Pilot Line Production Engineer, Cell Engineering”. Arbetsbeskrivningen låter: “Teslas teknikgrupp för celltillverkning letar efter en mycket motiverad utvecklingsingenjör för att påskynda vårt nästa generations batteriproduktionsprogram. Arbetet kommer involvera design, utveckling, driftsättning och ramping av utrustning med hög kapacitet, och arbeta i ett tvärfunktionellt team för att testa, validera och rulla ut process- och produktdesignändringar. “
Platsannonserna nämner också planering av batteritillverkning i Europa, troligtvis vid kommande bilfabriken utanför Berlin.
Det verkar alltså som att Tesla nu ska försöka stå på helt egna ben när de ska bygga framtida batterifabriker. Bilarna som ska byggas i kommande fabriken utanför Berlin kommer att ha Teslas helt egna batterier.
Tesla byggde sin första Gigafabrik i Nevada som ett joint venture med Panasonic dels för att de inte hade de tillräckliga kunskaperna själva än om hur man bygger ett batterifabrik – och dels för att de hade inte pengarna som behövdes heller. Halva notan för fabriken betalades av den japanska batteritillverkaren.
Men nu verkar Tesla fått både de tekniska och finansiella muskler som behövs. De har lärt sig hur man bygger batterier, de har köpt in kunskap i hur man bygger tillverkningslinor för batterier – och de har tillräckligt med pengar i kassakistan för att bygga fabrikerna själva. Som så många andra delar av bilen ser det nu ut att de kommer även flytta batteritillverkningen in-house, tillverka även den för elbilar så kritiska komponenten alldeles själva. Vi får hoppas de inte får ett “production hell” på batteritillverkningen också utan kan hålla samma höga kvalitet som Panasonic gjorde.
Vi kommer nog få reda på alla detaljerna i det kommande batteri-eventet Tesla kommer hålla i april.
TCS fyra år sedan: Rundtur i Gigafabriken
För fyra år sedan, när Gigafabriken i Nevada invigdes bjöd Tesla på rundturer inuti batterifabriken. Sedan dess har fabriken byggts ut till mångdubbel storlek och kapacitet.
Jag ser fram emot batteri-eventet. Huruvida det blir i april återstår att se.
Lysande framtid för alla som kan någonting om batterier.
Varför skulle det inte bli av i april?
Om Tesla går ut och berättar om nya batterier som ger betydligt mer räckvidd, då vill köparna också ha dessa batterier. Om Tesla kan tillverka och leverera direkt efter eventet så är det inga problem. Men om det handlar om något som ska hända om 6-24 månader så finns risk att bilköparna avvaktar med sitt köp till de nya fantastiska batterierna finns framme. Jag tror inte Tesla är redo att leverera nya batterier i år. Elon har en vana att ligga långt före i tiden med sina utspel.
Vad tror du om Model S/X refresh? Kommer de ha den nya celltekniken som finns i Model 3?
Jag vågar inte ha någon uppfattning om vad som kommer hända på batterisidan på S/X.
Batterier är en flaskhals för alla biltillverkare och kommer att att vara detta under hela 20-talet. Panasonic och Tesla har ett antal linjer som nu rullar bra; de kommer knappast våga experimentera med dessa allt för mycket. Nya linjer kommer att användas till nya produkter. Jag vet inte tillräckligt om batterier för att kunna bedöma vilka typer av förändringar som är möjliga i ett befintligt batteri inom ramen för en rullande produktion.
De förändringar som kan introduceras kommer knappast sikta på den som finns i model 3, den är ju flera år gammal. De kommer sikta på den teknik de nu har i pipeline.
Om Tesla lyckas förenkla produktionen så kan saken komma i ett annat läge, men vi vet inget om detta än.
Om Elon har något väldigt intressant att berätta om batterierna så kommer han samtidigt berätta att det redan genomförts för flera månader sen.
Panasonic har ju enligt rykten iaf haft stora problem med kvaliteten på celler vilket har hindrat Teslas expansion. En stor andel av tillverkade celler är man tvungna att kassera pga dålig kvalitet. Det har blivit bättre senaste tiden men det var antagligen anledningen till att JB Straubel startade sitt nya företag som hanterar återvinning av bla celler. Kan man återvinna alla kasserade celler effektivt kommer Tesla få bättre marginaler framöver.
Maxwell är inte tyskt utan amerikanskt. De har utvecklat en teknik för att tillverka superkondensatorer som också kan användas för att tillverka elektrolyten till litiumbatterier utan problematiska lösningsmedel. Det leder till billigare och bättre batterier.