Tesla ska tillverka egna batterier

Teslabattery

Det verkar som att Tesla förbereder sig för att börja tillverka egna batterier.

– Vänta nu lite, tycker väl några nu, Tesla har ju redan en egen batterifabrik, Gigafabriken!

Fast Gigafabriken i Nevada är ett joint venture mellan Tesla och Panasonic. Den japanska batteritillverkaren har investerat miljarder dollar i den fabriken och installerade sina egna maskiner som tillverkar batterierna. De har alltid stått lite i bakgrunden medan Elon Musk pratade om “sin” Gigafabrik men stått för halva investeringen och en hel del know-how om hur man tillverkar pålitliga batterier. Tesla må ha varit aktiv i utvecklandet av batterierna men Panasonic bidrog med erfarenhet om hur man tillverkar miljoner batterier med samma höga kvalitet. Och batterierna till Tesla Model S och X tillverkas än i dag i Panasonics egna batterifabriker i Japan – det är bara Tesla Model 3 batterierna som tillverkas i Gigafabriken.

Nu verkar det dock som att Tesla håller på att sätta upp en aldeles egen tillverkningslinje för batterier i sin bilfabrik i Fremont, Kalifornien. Misstankarna är att denna pilot-fabrik ska vara mallen efter vilken batteritillverkningslinorna i de nya bilfabrikerna i Shanghai och Berlin ska utformas. På ritningarna för båda bilfabriker finns lokaler för batteritillverkning inritade. Nu verkar det som att Tesla strävar efter att ta full kontroll över sin batteritillverkning och bygga dessa tillverkningslinor själva, utan hjälp från Panasonic.

Redan när Tesla köpte upp tyska Maxwell Technologies sades det att det inte var deras superkondensatorer som intresserade Tesla – utan deras kunskaper i tillverkningsautomatisering och billigare batterikatalysatorer. I höstas köpte dessutom Tesla upp kanadensiska Hibar Systems – ett företag som tillverkar batteriproduktionsutrustning.

Nu har det dykt upp ett antal platsannonser som söker tekniker som ska sköta batteriproduktionslinan: “Pilot Line Production Engineer, Cell Engineering”. Arbetsbeskrivningen låter: “Teslas teknikgrupp för celltillverkning letar efter en mycket motiverad utvecklingsingenjör för att påskynda vårt nästa generations batteriproduktionsprogram. Arbetet kommer involvera design, utveckling, driftsättning och ramping av utrustning med hög kapacitet, och arbeta i ett tvärfunktionellt team för att testa, validera och rulla ut process- och produktdesignändringar. “

Platsannonserna nämner också planering av batteritillverkning i Europa, troligtvis vid kommande bilfabriken utanför Berlin.

Det verkar alltså som att Tesla nu ska försöka stå på helt egna ben när de ska bygga framtida batterifabriker. Bilarna som ska byggas i kommande fabriken utanför Berlin kommer att ha Teslas helt egna batterier.

Tesla byggde sin första Gigafabrik i Nevada som ett joint venture med Panasonic dels för att de inte hade de tillräckliga kunskaperna själva än om hur man bygger ett batterifabrik – och dels för att de hade inte pengarna som behövdes heller. Halva notan för fabriken betalades av den japanska batteritillverkaren.

Men nu verkar Tesla fått både de tekniska och finansiella muskler som behövs. De har lärt sig hur man bygger batterier, de har köpt in kunskap i hur man bygger tillverkningslinor för batterier – och de har tillräckligt med pengar i kassakistan för att bygga fabrikerna själva. Som så många andra delar av bilen ser det nu ut att de kommer även flytta batteritillverkningen in-house, tillverka även den för elbilar så kritiska komponenten alldeles själva. Vi får hoppas de inte får ett “production hell” på batteritillverkningen också utan kan hålla samma höga kvalitet som Panasonic gjorde.

Vi kommer nog få reda på alla detaljerna i det kommande batteri-eventet Tesla kommer hålla i april.

 


GFest3TCS fyra år sedan: Rundtur i Gigafabriken

För fyra år sedan, när Gigafabriken i Nevada invigdes bjöd Tesla på rundturer inuti batterifabriken. Sedan dess har fabriken byggts ut till mångdubbel storlek och kapacitet.

 

Tagged . Bookmark the permalink.