Teslas aktieägarmöte

Elon

Tesla hade sitt årliga aktieägarmöte i går.

Elon Musk fick börja med att åter igen betona att Tesla inte har problem med efterfrågan efter bilarna utan tvärtom tillverkar så många de bara kan. Speciellt blankare kan inte förstå hur folk skulle vilja köpa elbilar och har de senaste elva åren envist hävdat att nu har Tesla sålt elbilar till alla fanatiker, nu tar väl efterfrågan slut. Kvartal efter kvartal. När det i själva verket bara blir fler och fler elbilsfrälsta.  Vi på Tesla Club Sweden har tex märkt en ny rejäl rusch av Tesla Model 3 beställningar den senaste månaden, efter att dragkroken släpptes till bilarna. Elon Musk hoppas det här kvartalet kommer bli en rekordkvartal.

Han avslöjade även att de köpte in Maxwell Technologies för att de hade flera viktiga patent och teknologier för att göra batteritillverkning snabbare och billigare. Detaljer om detta kommer avslöjas i ett separat event senare i år.

Amerikaner var väldigt intresserade av Teslas pick-up lastbil som kommer visas upp senare i år. Hoppas Tesla inte tror den kommer sälja lika bra i Europa som i USA.

Tesla kommer snart även lansera sin egen försäkring. Istället för att samarbeta med försäkringsbolag ska de själva försäkra bilarna. Hoppas de inser de måste tillhandahålla vagnskadeförsäkring de tre första åren i Sverige – det är ett unikt svenskt företeelse som inte förekommer utomlands.

Angående tidsplaner kom Elon Musk med självironiska uttalandet “Jag är ibland lite optimistisk när det gäller tidsplaner, det är dags ni får reda på det.” :-)

Angående europeiska fabriken upprepade han löftet att Tesla kommer avslöja var de kommer bygga den innan årets slut. (Fast förra gången gällde löftet fjolåret…) Elon betonade åter att det behövs en europeisk fabrik för att få ner de europeiska priserna.

Nedan video visar dessa och andra frågor som besvarades under mötet:

Bookmark the permalink.
  • Jan-Erik Sebestyen

    Det är inte bara blankare som inte lär sig av historien. Joseph Schumpeter visade i sin forskning redan för 100 år sedan att det är nya företag med nya idéer som förr eller senare tar död på existerande företag och deras produkter. Och all forskning sedan dess visar samma sak. Trots alla denna forskning så domineras debatten av förnekelse, varje gång. Nu när trenden visar att vi är mer än halvvägs till att elbilarna helt tagit över marknaden verkar de europiska biltillverkarna till slut vakna. Frågan är om det är för sent. Jag tror inte det bara handlar om elbilar och digitalisering, jag tror också det är också frågan om hur företagen driver produktutveckling.

    • JH

      Just digitaliseringen och dess verkningar verkar man helt omedveten om inom europeisk bilindustri. VIlket är ganska tragiskt. VI måste lägga på ett kol. Northvolt borde ha varit byggt och klart och spotta ut sig batterier nu. inte 2021…

    • sesundbackl

      Jag tror det är enklare än så.
      Tesla har varit många blankares kassako i många år och de er inte upp så lätt och till sin hjälp har de en enorm lobby (fossil) som backar upp dem.!

      • Jan-Erik Sebestyen

        Kanske det. Men det har varit samma grisskrik om förändringar vare sig det handlat om grafiska gränssnitt, persondatorer eller ultralättviktstält. Nu när så många påverkas är det värre än vanligt. Det var f.ö. samma oljud när Toyota introducerade hybrydtekniken för 20 år sedan: det skulle vara omöjligt tjäna pengar på hybridbilar och Prius ägare blev hotade av helfossilbils ägare. Europeisk bilindustri påstod att diesel var den slutliga lösningen, de skulle bara förfinade den en smula. Det hade kanske varit möjligt, men som vi vet misslyckades de. De behärskar inte längre produktutveckling, bara cost down och facelift. Jag tor att om man ska blanka något så är det de gamla amerikanska och europeiska biltillverkarna.

  • Per Bengtson

    Jag tror inte att frågetecknen kring efterfrågan på Model 3 enbart kan skyllas på blankare. Den beror nog delvis också på att Elon alltid nämner hur många de tillverkar per vecka, inte hur många de säljer per vecka. Vill man reda ut eventuella frågetecken hade det varit bättre att presentera försäljningssiffror eller antal nybeställningar per vecka.

    Sen går inte riktigt produktions och försäljningssiffrorna ihop. Enligt uppgift på bland annat denna sida tillverkas ca 6000 Model 3 i veckan. Det innebär att det tillverkats ca 100 000 Model 3 Januari 2019 – April 2019. Den globala försäljningen av Model 3 under samma period var 68 350 Model 3 (https://ev-sales.blogspot.com/2019/05/global-top-20-april-2019.html). Det är klart att det stora gapet mellan tillverkningssiffror och försäljningssiffror ger upphov till frågor, även om det är ett förenklat sätt att se på saken.

    Till sist så har Tesla marknadsfört sina bilar hårt mot potentiella kunder den senaste tiden. Jag står uppskriven påen mailinglista för Model 3 information, och jag får regelbundna mail med erbjudanden om till exempel livstid gratis supercharging (på S och X) och att bilar (3, S och X) finns tillgängliga för omgående leverans. Det ger inte intrycket av att de säljer mer än de kan tillverka, snarare att de är lite desperata när man kombinerar det med de prissänkningar som varit.

    Allt det här sammantaget skapar såklart osäkerhet kring efterfrågan hos en normal-analytisk/kritisk person (det innebär inte att den behöver vara befogad). Ett enkelt sätt för Tesla att ta död på diskussionen hade varit att presentera hur många nybeställningar som trillar in per vecka eller månad. Om de gjort det har iallalfall jag missat det.

    • Jan-Erik Sebestyen

      En faktor som har en tung påverkan på marginalerna är tiden mellan det att (i detta fall) Tesla köper in prylar till dess de får betalt av kunden. Det bästa är att inte köpa in eller tillverka förrän kunden lagt ordern. Men då blir leveranstiderna väldigt långa, kunderna gillar inte detta. Så Tesla tillverkar på prognos. Och när de tillverkat en bil gäller det att få den såld och levererad som fort som möjligt. För att göra bra prognoser behövs många års data över olika säsonger och hela konjunkturcykler. Som vi alla vet har Tesla inga sådana historiska data, dessutom förändras bilmarknaden i snabb takt. Tesla gissar, och det blir självklart en hel del fel. När en bil är byggd med en viss konfiguration måste den till slutkund så fort som möjligt. Det är resultatet av detta du ser i dina mail, och annat brus i olika media.

  • Andy

    Europeiska fabriken blev nog lite uppskjuten när Fiat började köpa utsläppsrätter av Tesla i EU. Den straffavgift som det innebär att skeppa bilar till Europa uppvägs till stora delar av de betalningarna.