Har Norge fått sitt Hindenburg moment?

hydrogen

Vid sidan om elbilsrevolutionen har Norge också varit ett föregångsland för vätgasbilar. I fjol hade vårt grannland 148 bränslecellsbilar, mot 36 i Sverige.

Toyota planerade sälja runt 20 Mirai vätgasbilar i Norge i år – ända till i måndags.

För då exploderade UNO-X vätgasstationen i Sandvika.

Inga människor skadades tack och lov allvarligt av explosionen. Två personer fick lättare skador då de råkade passera i närheten med sin Tesla Model X (ironi på högsta nivå) och explosionens enorma tryckvåg utlöste bilens krockkuddar.

E18 och E16 stängdes av i båda riktningarna då brandkåren upprättade en 500 meters säkerhetszon kring branden då anläggningen hade fler gastankar som de befarade också skulle kunna explodera.

Vätgasstationen utvecklad av norska firman Nel tillverkar vätgas på plats genom elektrolys av vatten. Gastanken kan lagra upp till 150 kg vätgas. Stationen i Sandvika var den första i sitt slag när den öppnades 2016.

Med tanke på brandmännens säkerhet skickades det in en fjärrstyrd robot för att släcka branden. Först efter 14 timmar kunde alla vägavspärrningar hävas.

Vätgasstationens leverantör Nel har nu tillfälligt stängt alla sina tio stationer i väntan på utredningen av olycksorsaken. Därmed finns det inga öppna vätgasmackar i Norge just nu. Konkurrenten Hyop gick i konkurs redan i fjol och stängde då sina fyra stationer.

Därför har även biltillverkarna Toyota och Hyundai tillfälligt stoppat försäljningen av vätgasbilar i Norge. De går ju inte att tanka någonstans. Även landets runt 150 befintliga vätgasbilister är drabbade, deras bilar har plötsligt blivit oanvändbara. Tillverkarna har tillfälligt erbjudit dem lånebilar (avgasbilar).

Den norska olyckan inträffade mindre än en vecka efter vätgasexplosionen i Santa Clara i USA, som inträffade när en tankbil skulle fyllas med vätgas vid en produktionsanläggning. Den skulle frakta gasen till vätgasmackar. Skadorna på anläggningen har orsakat samma brist på vätgas i området som den som nu drabbat norska bränslecellsbilister.

Norske regeringen mottog redan tidigare i år en rapport som dödförklarade vätgasbilars framtid: “I januari 2019 fanns det ca. 140 vätebilar i Norge. Förra året såldes totalt 51 vätgasbilar i Norge, sju procent färre än året innan. Som jämförelse finns det 178 000 elbilar från och med oktober 2018, trots att vätebilar har samma skattebefrielse som elbilar.”

Smällen i Sandvika förintande inte bara en vätgasstation – den kan ha satt punkt för hela vätgaseran i Norge. Just nu kan du varken köpa en bränslecellsbil i Norge eller tanka den någonstans. Kan vätgassektorn någonsin återhämta sig från detta?

 


Apropå Teslan som skadades av exploderande vätgasstationen: undrar när vi får se första rubriken “Tesla involved in fiery explosion”? 🙄

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 9 Responses to Har Norge fått sitt Hindenburg moment?

    1. Axel Svensson says:

      I Sverige öppnades igår den fjärde vätgasstationen i Sverige. Nu finns det en station i Umeå, Sandviken, Arlanda och Mariestad. Dessa är alltså platserna dit man måste åka och tanka en vätgasbil. Det går inte göra på parkeringen hemma över natten utan bor du i t.ex. Stockholm måste du köra 8 mil för att ha bilen “tankad” när du parkerar hemma. Helt tankad kommer den dock inte vara eftersom ca 10% av det du tankade har gått åt till att ta dig till tankstationen. Tiden det tog att tanka bilen vid stationen må vara 5 minuter men det tar ju nästan en timme att köra till och från tankstället. Bor du i Göteborg måste du köra till Mariestad. Det blir 35 mil ToR och så kommer du ha blivit av med nästan 1/3-del av bränslet i bilen som du precis har tankat. Du har också varit tvungen att lägga 4,5 timmar på tankningen. Inte timmar där du kan sova, jobba eller äta under ordnade former utan timmar där du måste koncentrera dig på körning.

      • Erik Åslund says:

        På vägen hem till Göteborg, från tankstationen gör du av med ungefär 1/3 av bränslet, sen får du använda ungefär 1/3, för den sista tredjedelen måste du spara för att ta dig till tankstationen igen.

    2. rate says:

      Nu har det hänt några olyckor med gas i olika former sista året, både med väte o naturgas. Tänk om det skulle hända i någon av de långa tunnlarna som byggs, tex förbifart stockholm med 20 km. Om olyckan skulle va framme med en tankbil istället, Tänkte inte på det..

      • Geni87 says:

        Ett ickeproblem då sådana transporter inte skulle vara tillåtna i en sådan tunnel.

        • Elbilisten says:

          Det var inte heller tillåtet att (försöka) köra en gasbuss genom Klaratunneln i Stockholm.

          • Geni87 says:

            Nej, saker kan ju alltid gå fel av olika anledningar, inte sällan den mänskliga faktorn. Menade mer att argumentet att det är farligt med vätgastankbilar i tunnlar kanske inte är det bästa argumentet mot bränsleceller i bilar, det finns gott om andra argument för varför BEV:ar är att föredra framför FCEV:ar. 🙂

          • Christian Eriksson says:

            Man kom inte heller in i tunneln utan blev stående utanför, eftersom tunneln har höjdbegränsade bågar. Men man får nog undvika att måla tankbilen vit, annars kanske det sitter en självkörande tesla i underkörningsskyddet rätt var det är.

    3. Elbilisten says:

      I Danmark har de stängt alla de åtta stationer.

    4. Tony says:

      Från Vätgas Sverige .se, Aktuellt:
      2019-06-12|Tankstationer Sveriges nordligaste tankstation för vätgas invigd
      2019-06-11|Vätgas Sverige Årsmöte för Vätgas Sverige
      2019-05-29|Tankstationer Solcellsdriven vätgastankstation invigd

      Så 10/6 gick omärkt förbi för vätgas Sverige?

    Lämna ett svar