Förra veckan när Toyota presenterade sina elbilsplaner koncentrerade många på ovan bild som visade upp alla olika elbilsmodeller biltillverkaren vill lansera i framtiden.
Toyota har länge varit tveksam till elbilar. I decennier satsade de alla sina utvecklingsresurser på hybrider och vätgasbilar.
Tvingade av framför allt kinesiska krav verkar japanska biltillverkaren nu till sist hoppa på elbilståget – med råge. Sex olika elbilsmodeller i olika bilsegment utlovas.
Kommer Toyota nu helhjärtat kasta in sig i elbilsvärlden och på allvar börja konkurrera mot Tesla och Volkswagen? Kommer Toyota bli en “Tesla-dödare”?
Inte riktigt. Ovan graf visar Toyotas syn på framtiden. Visserligen kommer de lansera flera olika elbilar i framtiden – men planerar inte tillverka särskilt många av dem. Till och med 2050 (om 30 år!) tror de att de flesta bilar kommer vara hybrider och laddhybrider. Flera europeiska och andra städer har proklamerat de vill förbjuda förbränningsmotorer långt innan dess men det verkar inte påverka Toyota. Tror de verkligen att de kommer kunna sälja bilar med avgasrör om 30 år kommer de få ett lika abrupt uppvaknande som ryska biltillverkaren LADA som nu tvingas dra sig ur europeiska marknaden för de har inga bilar som klarar de nya avgaskraven.
Anmärkningsvärt är också att trots alla miljarder Toyota plöjt ner i vätgastekniken tror de ändå inte bränslecellsbilar (FCEVs) kommer slå igenom ens om 30 år?
Toyota är också kvar i “elbil=kort räckvidd” tänket. En hel avsnitt i presentationen handlade om elfordon man knappast kan kalla bilar. Japp, det är en permobil du ser på bilden ovan. Tillsammans med andra fantasifulla fordon med pyttesmå batterier avsedda åka endast några km per dag.
Jämför vi Toyotas framtidsplaner med Volkswagens och Teslas ser vi en rejäl skillnad. Javisst, det är bara mer eller mindre högtflygande drömmar, mycket kan hända i verkligheten – men den avslöjar biltillverkarnas ambitioner.
Eller avsaknaden av det.
TCS två år sedan: Stackars Toyota
Undrar du varför Toyota nu lanserar elbilar -och varför deras två första elbilar blir exklusivt för den kinesiska marknaden- ska du läsa vår artikel om Toyotas problem i Kina.
Även om Toyota sedan dess framgångsrikt lobbat för att kinesiska regeringen skulle luckra upp lagförslaget som tvingade försäljning av elbilar kan de inte längre spjärna emot utan är tvingade att börja tillverka elbilar.
Någon måste vara den som kliver på tåget sist. Toyota verkar försöka inta den platsen.
Själv tycker jag det är oerhört provocerande att dels ha med “Engine-powered vehicles” i grafen och sen ett separat område för HEV, vilket jag antar ska uttydas som Hybrid Electric Vehicle, dvs Toyotas vanliga icke laddbara hybrider. Dvs i högsta grad “Engine-powered vehicles” som drivs av bensin eller diesel och ingenting annat och där man höjt systemverkningsgraden en smula genom att lägga till hybridsystemet.
Jag är uppriktigt förvånad över att media fortfarande går på den “bluffen” och kallar dessa fordon för något annat än 100% fossildrivna.
Trenden för tillväxt för elbilsförsäljning har ända sedan 2010 varit exponentiell. Om jag läser rätt är försäljningen på drygt 2% på den amerikanska och europeiska marknaden, vilket indikerar mer än halvvägs till 100% omkring 2030. Det är svårt att spå, särskilt om framtiden. Detta sagt, så spår jag att Toyota och andra som ännu inte har en elbil på marknaden är rökta.
Satsningen på bränsleceller kanske visar sig lyckosam framöver nu när Kina ska dra ner på subventionerna till BEV:ar och börja subventionera FCEV:s istället…
Jag har inte sett att Kina ska subventionera bränslecellsbilar. Har bara läst rapporter om att de ska subventionera industrin kring bränsleceller, antagligen för att inte hamna efter inom något teknikområde och för att kunna vara med och konkurrera när t.ex. vätgasstationer ska byggas. Några bidrag till just bilarna verkar det inte bli. Vad gäller BEV så behövs ingen subventionering, de krav som finns på biltillverkarna tillsammans med redan stora volymer i försäljning av BEV gör att subventionerna fasas ut.
Det är för att det inte är klart hur det ska se ut än. Men en uttalad ambition är att använda samma tillvägagångssätt som de har gjort för BEV:arna under de senaste åren. Dvs att införa ganska stora subventioner för slutkonsumenterna förutsatt att biltillverkaren använder sig av Kinatillverkade battericeller och tillverkar bilen i Kina. En form av tekniköverföring alltså då Toyota med flera kommer tvingas in i samarbeten med Kinesiska företag om de vill kunna sälja bränslecellsbilar i Kina. Wan Gang, som är hjärnan bakom den Kinesiska statens massiva satsningar på elbilar under de senaste åren har nu börjat hylla bränslecellsbilar i Kinesisk media. Det krävs inte allt för stor fantasi för att pussla ihop vad den nya ambitionen nu är när Kina har byggt upp en industri som kan tillverka batterier och elbilar på hyfsat egna ben utan allt för mycket statlig inblandning (även om majoriteten av företagen fortfarande är statligt ägda eller har någon form av statlig uppbackning).
Kinas starka ställning idag när det gäller batterier är nästan helt ett resultat av de statliga satsningarna och subventionerna. Det var ett sätt att bryta hatobjekten Japan och Sydkoreas dominans på området. Nu verkar de vilja göra samma resa med vätgas och bränsleceller, och då lär tekniken för själva fordonen också bli en viktig del.
Det roligaste med grafen ovan är strecket “zero CO2 challenge”. Toyota avser enligt grafen att deras försäljning ska bestå till 90% av bilar med förbränningsmotor vid den tidpunkten 2050. Ursäkta men “zero CO2”? Betyder inte det typ noll utsläpp?