Model 3 LR snabbare än du tror

M3pris

Tror du att din Tesla Model 3 Long Range behöver 4.7 sekunder för att accelerera 0 till 100 km/h? Det stod ju så på sidan där du beställde bilen…

Det var ju iofs innan Tesla trådlöst skickade ut mjukvaruversion 2019.8.2 som boostade motorernas prestanda med 5%. Och som därmed kapade en tiondel från officiella siffran. Tittar du på Tesla Model 3 beställningssida idag står det 0-100 km/h på 4.6 sekunder för Long Range, LR versionen.

Fast Tesla ljuger dig rätt upp i ansiktet.

De angivna accelerationssiffrorna stämmer inte alls.

När amerikanska tidningen Motor Trends testmätte Tesla Model 3 klockade de LR versionen av bilen till 4.0 sekunder blankt på 0-60 mph. De blev själva chockade av resultatet och mätte om flera gånger.

Nu är 60 mph endast 96 km/h så för att komma upp till 100 behöver bilen en tiondels sekund till. Men faktum kvarstår att Tesla Model 3 LR är 0.5 sekunder snabbare att accelerera än Tesla själva uppger, 4.1 sekunder mot officiella 4.6

Medan de flesta biltillverkare brukar fuska så mycket de bara vågar med accelerationssiffrorna gör Tesla precis tvärtom.

Varför vill Tesla inte skryta med Long Range versionens blixtrande prestanda? Jo naturligtvis för att kunna sälja så många Performance versioner som möjligt av bilen.

Enligt databladet är LR versionens 0-100 acceleration på 4.6 sekunder hela 1.2 sekunder långsammare än Performance versionens 3.4 sekunder.

I verkligheten uppmätte dock Motor Trends 0-60 mph acceleration på 4.0 sekunder för LR versionen – och 3.1 sekunder för Performance versionen.

Även Performance versionen var snabbare än vad Tesla officiellt uppgett.

Tesla har alltså systematiskt spelat ner Model 3 prestanda. Bilarna är faktiskt snabbare än vad tillverkaren officiellt uppger. (Och har även längre räckvidd.) Det är faktiskt fullt tillåtet att göra så, bara ytterst ovanligt i den vanligtvis så prestanda-fixerade och konstant småfuskande bilvärlden.

Trodde du även att din Model 3 kan “bara” laddas med 120 kW? Tänk om. Nästa mjukvaruversion som ska trådlöst skickas till bilarna kommer höja max laddeffekt till 200 kW på CCS snabbladdare. Och Tesla har precis öppnat första officiella V3 Superchargern i USA som kan ladda Model 3 med 250 kW.

Man brukar säga att ta biltillverkares siffror med en nypa salt. Det gäller även Tesla – fast åt andra hållet så att säga.

 


TCS ett år sedan: 10,000 Superchargers

För ett år sedan hade Tesla 10,021 Supercharger snabbladdar-stolpar världen runt, på 1261 stationer. Under året som gått har siffrorna ökat till 13,257 stolpar på 1548 stationer. I Europa har vi nu 453 stationer – som alla under året dessutom byggts om till CCS så de ska passa Tesla Model 3 också.

Bookmark the permalink.