Fabriksbyggen

Resizer_15596554270410

Det är full aktivitet i Teslas båda fabriker.

Nybyggda kinesiska fabriken, som ska tillverka billiga Model 3 till lokala marknaden, har fått fabrikslokalen färdigbyggd på rekordtid (även med kinesiska mått mätt). På ett halvt år hade en lerig åker omvandlats till en enorm bilfabrik. Nu har lokalerna även börjat fyllas med maskiner. När Elon Musk i vintras hoppades på produktionsstart i år var det få som trodde på honom – men hans tidsplan ser faktiskt för en gångs skull ut att hålla.

När Tesla skulle anställa de första arbetarna till fabriken kom det så många till jobbmässan så kön ringlade utanför, se bild ovan. Mässan som skulle hållit på till kl 16 fick förlängas till kl 19 för att hinna med alla sökande. Trots att det sägs pågå en smutskastningskampanj i kinesiska sociala medier – uppenbart någon som är rädd för nykomlingen.

Tesla kommer sälja kina-tillverkade Model 3 från 328,000 RMB (ca $47,500) som är 13% billigare än importbilarna. Kina hade höga tullar på amerikanska bilar som gjorde Tesla ovanligt dyr i landet. Det sägs ha varit rusning till Teslas beställningssida för att förbeställa sin Model 3. (Som uppges ha 6-10 månaders leveranstid.)

Apropå rusning märker även vi på Tesla Club Sweden av en ny rusning bland våra medlemmar att beställa Tesla Model 3 – nu när den har släppts med dragkrok. Det märks att många stod och väntade på kroken och beställde bilen först nu när den är en valbar tillbehör.

Samtidigt i gamla Fremont fabriken i USA har förberedelser påbörjats för kommande Tesla Model Y modellen. Monteringslinorna för Model S och X sägs bli hopslagna till en för att göra plats i lokalerna för kommande Model Y monteringslina. Tesla sägs även ha börjat beställa verktyg till tillverkningen.

Det ryktas att sammanslagningen av Model S och X monteringslinorna kommer medföra förenklingar i produkterna, att dessa äldre och dyrare modeller kommer få ett ansiktslyft framåt September. Att en ny extremt minimalistiskt interiör liknande Model 3 kommer införas. Det återstår att se ifall dessa rykten har någon substans bakom sig eller bara är ren önsketänkande.

Medan aktieanalytiker håller på med Gud vet vad håller Tesla på att växa så det knakar.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • Geni87

    En sänkning på 13% motsvarar mer eller mindre tullkostnaden (15%) för en importerad bil in till Kina. Blev inte bilarna billigare att tillverka i Kina eller har Tesla högre marginaler på bilar sålda i Kina?

    • Jan-Erik Sebestyen

      Lönekostnaden är inte speciellt låg i Shanghai, inte heller är det idag billigt att tillverka i Kina. Tesla kommer att spara pengar på att de slipper transporttiderna på båt. Och så kommer de att köpa in batterier lokalt, vilket frigör batterikapacitet så de kan sälja fler andra produkter. Jag skulle tro att marginalerna blir betydligt bättre.

      • Geni87

        Exakt min poäng. :) Men många hävdar att det blir så himla billigt bara för att man tillverkar i Kina, vilket idag inte är helt sant. Biltillverkare behöver tillverka där de säljer, för att slippa just sådana kostnader som du nämner plus tullar. Valutariskerna blir mindre också.

      • http://Top12.se Top 12

        Nja håller inte med dig om att det inte är billigt att tillverka i Kina. ( har själv tillverkat där i över 40 år ) Däremot kan Tesla öka sin marginal samtidigt som dom ger kunderna en liten del av sina besparingar. Tesla vill naturligtvis tjäna maximalt med all rätt.

  • AlmisVallis

    Elon kanske borde flytta till Kina. Där verkar de veta hur man tar tillvara på hans visioner. Mars skulle kunna vara runt hörnet i den här farten.

  • Björn

    En ofta förbisedd resultat av den nya fabriken är att tesla nu även har redundans i tillverkningen. Mindre risk för totalstopp vid exv. jordbävning.