Ovan graf från mining.com visar med all tydlighet Teslas försprång mot andra elbilstillverkare. Med hjälp av Gigafabriken där Tesla tillsammans med Panasonic tillverkar egna batterier är Tesla enda biltillverkaren som idag kan massproducera elbilar. Grafen multiplicerar antalet levererade elbilar med storleken på batteripacket i dem. På en enda månad har Tesla levererat elbilar med sammanlagt 2.9 GWh batterier – mer än dubbelt så mycket som tvåan kinesiska BYD.
För att kunna masstillverka elbilar som var och en har ordentliga stora batteripack måste man ha tillgång till enorma mängder batterier. Det har Volkswagen fått erfara som idag inte ens kvalar in bland topp tio ovan men som vill sätta igång masstillverkning av egna elbilar med nya ID.3 i spetsen. De vill tillverka 3 miljoner elbilar per år runt 2025 och skulle köpa in batterier från externa tillverkare till dem. De skrev kontrakt på sammanlagt 48 miljarder dollar med i stort sett all världens batteritillverkare, Samsung, LG, SK Innovation, CATL, mm.
Ganska snabbt insåg de dock att trots miljardkontrakt kommer de inte få sina batterier. Samsung skulle till exempel leverera 20 GWh batterier… men kommer enligt uppgift inte klara leverera mer än 5 GWh. Det kommer liknande signaler även från andra batteritillverkare. Volkswagen kan alltså råka ut för att sitta där med skägget i brevlådan – de vill bygga massor med elbilar men kan inte göra det utan att få tag i tillräckligt med batterier till dem. Alla andra biltillverkare utan egen batteritillverkning sitter just nu i samma båt; alla försöker roffa åt sig så mycket som möjligt batterier från samma batteritillverkare (som verkar gladeligen sälja samma framtida tillverkningskapacitet till flera kunder samtidigt). Det är därför Volkswagen nu tvärvänt och vill starta egen batteritillverkning i samarbete med bla svenska Northvolt.
Diskuterar man framtida konkurrenter till Tesla är det viktigt att komma ihåg att Teslas Gigafabrik tillverkar just nu över hälften av världens alla elbilsbatterier – alla andra biltillverkare tillsammans får slåss om andra halvan. Vilket grafen ovan också visar. De 5 GWh som Volkswagen kan få från Samsung räcker inte ens till två månaders produktion hos Tesla.
En annan viktig sak man märker om man betraktar grafen ovan är att hälften av biltillverkarna på topp tio listan är kinesiska, företag som europeiska och amerikanska kunder aldrig ens hört talas om. Renault och Nissan tillsammans levererade elbilar med mindre sammanlagd batterikapacitet än den för de flesta totalt okända kinesiska elbilstillverkaren BJEV – som 2017 faktiskt tillverkade världens mest sålda elbil (innan Model 3 puttade den ifrån tronen). Tesla använder fyra gånger så mycket batterier som BJEV, hela sju gånger så mycket som Nissan.
Gigafabriken har gett Tesla ett enormt batteriförsprång som de andra tillverkarna kommer ha mycket svårt att komma ikapp. Och de som just nu sitter bäst till är inte de biltillverkare gemene man känner till – utan för oss okända kinesiska elbilsmärken. Det är därför VW koncernens chef Herbert Diess oroar sig inför framtiden. På ett möte i fjol sa han att “tyska biltillverkare har bara 50% chans att överleva som ledande aktörer i bilindustrin”. Av grafen ovan att döma var han kanske till och med optimistisk i sin bedömning.
Tidigare artiklar i ämnet:
50:50 chans att tyska biltillverkare kommer överleva
Världens bäst säljande elbil 2017
Två saker; dels så är det rätt långt från ”över hälften” ens om man bara begränsar till det grafen visar (10 största). Sedan baseras det på försäljningen i mars 2019. Tror inte någon på denna sidan missat att Tesla normalt levererar mer än hälften av ett kvartals totala leveranser i tredje månaden varje kvartal. I år var det än värre, hälften av kvartalet leveranser gjordes de sista två veckorna. Så valet av mars 2019 är sannolikt gjort i syfte att skruva bilden till att visa en större dominans än vad som är fallet. Tesla har väl för övrigt själv sagt att Panasonic inte levererar mer än runt 24 GWh nu och grafen ovan visar på en takt på 35 GWh.
Fanboy artikel
Det här stämmer väl ändå inte. GF har kapacitet för 35GWh men har tillverkningsproblem och levererar därför var det strax över 20GWh? Medan BYD’s fabrik levererar 30GWh och deras andra fabrik är nu färdig att köra ut lika mycket. I beräkningen ovan glömde man nog BYD’s alla bussar mm. Som kommenteraren nedan säger stämmer inte hälften ändå, baserat på grafen.
Härligt med någon som har nära till sin kritiska sida. De övriga, fåren, bara lapar i sig vilken desinformation som helst.
Den här artikeln innehöll kanske inte någon superanalys… Det man iaf kan säga är att Tesla är den biltillverkare som idag köper överlägset mest battericeller. Hur det ser ut om 5 år ska bli spännande att se. Tror att Tesla då kommer vara betydligt mycket större än idag, men inte längre störst. Att VW vill starta celltillverkning tillsammans med en partner har väl för övrigt varit känt i ett tag nu, det är en del av deras batteristrategi som ska avslutas med att de ska tillverka celler helt själva.
Att vårda sina befintliga leverantörsrelationen samtidigt som man planerar att sticka kniven i ryggen på dem i framtiden genom att plocka allt in-house är nog lite knivigt. Känns mer troligt att det är just det som har fått Samsung att dra öronen åt sig, snarare än tvärt om. Men det är ju bara spekulationer. 🙂
Det vore trevligt med en riktig källa på diagrammet i artikeln, mining.com är en ganska stor webbplats och om jag söker med bilden på google får jag bara två svenska träffar oavsett storlek. Samtidigt stämmer den inte överens med mining.com:s övriga formspråk (med tydliga källor) och färger. Var kommer den ifrån?