Nästan dagligen kan man läsa artiklar om nästa fina elbil som (om några år när den kommer) kommer “döda” Tesla.
Vissa av dessa artiklar är borderline löjliga, bara en bil har en elmotor utropar de den som “Tesladödare” även om bilen i övrigt är sämre (när den släpps om några år) än Teslas bil (Model S kom 2012 – det är sex år sedan nu).
Vissa av bilarna som kommer börjar dock faktiskt vara tänkbara konkurrenter till Tesla Model S. Liknande prisklass, liknande räckvidd. Fast Teslas volymprodukt är inte Tesla Model S längre – utan Model 3! Ska man vara “Tesladödare” på riktigt måste man angripa deras nuvarande produkt – inte den sex år gamla.
Den läxan fick BMW erfara med sin BMW i8. Som skulle bli en Tesladödare. När den började utvecklas kring 2010-2011 hade Tesla bara en enda produkt: lilla sportbilen Tesla Roadster. BMW i8 skulle vara snabbare, snyggare, häftigare och ha längre räckvidd. Problemet var bara att tills dess BMW blev färdig med i8 och började leverera den år 2014 var det inte längre Roadster som Tesla tillverkade – utan den större, billigare, snabbare och mer användbara Model S. Och som lösning på räckviddsproblemet hade Tesla introducerat Superchargers. Tur att i8 blev så förbaskat snygg så ögonen tåras bara man tittar på den, annars skulle dess katastrofala försäljningssiffror blivit än mer katastrofala.
Nej, ska man sikta in sig på att bygga en riktig “Tesladödare” ska man inte försöka matcha Tesla Model S specifikationer och prislapp, inte ens Model 3 – utan Teslas framtida modeller som tex Model Y.
Och även om man lyckas med det så blir det inte en “Tesladödare” man har tagit fram – utan en “avgasbilsdödare”.
Att oroa sig över varenda en ny elbil skulle “döda” Tesla är som att oroa sig över att varenda ny Audi skulle “döda” BMW.
Situationen nu (eller snarare “snart”) blir som när Google släppte sin Android och folk började spekulera om den skulle “döda” Apples iPhone. Utvecklingen blev istället samexistens – där Apple faktiskt har tappat massa marknadsandelar men skrattar fortfarande hela vägen till banken för de har fortfarande överlägset högst vinst av alla mobiltillverkare.
Vi kan se fram emot liknande utveckling bland elbilar. Lika lite som det blev de då etablerade mobiltillverkarna Ericsson och Nokia som “vann” över Apple kommer det bli de etablerade biltillverkarna som kommer lyckas konkurrera mot Tesla. På samma sätt som på mobilmarknaden kommer det snarare bli “okända” asiatiska tillverkare som kommer lyckas. Visst hade man hört talas om Samsung och LG innan iPhone – men som tillverkare av mobiltelefoner? Kia och Hyundai kommer från samma land – och har lika goda chanser att kunna ta upp elbilskampen. Eller faktiskt just Samsung och LG – som redan idag är stora batterileverantörer och som redan skeppar batterier och färdiga elektriska drivlinor till flera biltillverkare. (Se bara på Chevrolet Bolt som fått hela drivlinan med motor, batterier och allt från LG.)
Och det är dags att börja plugga på kinesiska tillverkarnamn som BYD, NIO, BAIC, Cherry, med mera. Kina har världens största elbilsmarknad – och de tillverkarna som växer där kommer nån gång i framtiden börja blicka utanför deras lands gränser. Precis som de billigaste och mest prisvärda mobiler kommer från Kina kommer även framtidens billigaste elbilar komma därifrån.
Visst kommer Tesla se sina marknadsandelar minska när konkurrensen ökar. Men genom sitt enorma försprång, sina trogna kunder, och framför allt genom sitt eget gigantiska batterifabrik kommer de bli elbilsvärldens Apple med högst marginal per elbil och högst vinst.
En enda elbil kommer inte tillfredsställa alla kunder, lika lite som en enda avgasbil gör det. I så fall skulle alla köra omkring i Skoda Octavia. Vi kommer se massor med olika elbilar i framtiden, från massa olika tillverkare, som riktar sig till olika kundgrupper. Vissa av framtidens köpare kanske kommer välja någon annan elbil än Tesla (från kanske någon hittills okänd tillverkare) – det är bara en sak som är säker:
De kommer inte köpa nån avgasbil.
Man ska inte skratta om Skoda Octavia, det är fantastisk och mångsidig bil! Själv har jag den kvar för allt som jag inte vill plåga min S med 🙂
Jag skrattar inte alls åt Octavia, precis tvärtom. Det är därför jag nämnde just den bilen.
Jag vet 😉 Jag bara älskar min Octavia, fast något mindre sedan det finns S hemma, känner mig nästan som en bigamist med splittrat personlighet ;-D
tveeggat svärd det där. Tycker tesla gör det fantastiskt bra, men de har fortfarande kvar att bevisa att ta fram sin “överkomliga” elbil. Fram till att den går att beställa i sverige kommer jag anse det som ett surt rönnbär (“sa räven”).
Synd att vissa sprider FUD om “konkurrerande” elbilar. Ser inte det som om någon kommer ta död på någon annan utan det är bara bra att det kommer nya exemplar (vilket behövs). Priserna (även teslas) är alldeles för höga och det behövs en prispress. marknaden kräver flera märken och en framtid där tesla enbart dominerar är inte en ljus framtid.
Japp en Hyundai eller KIA eller Kines eller om jag hinner få min TM3 innan:)
Hyundai Kona ska tillverka “hela” 30000 bilar per år, dessa skulle lilla Norge svälja, om de fick, misstänker att jag kommer åka en TM3