Tesla säger sig vilja lansera mobilt service till sina bilar – istället för att kunder måste köra sina bilar till verkstaden åker teknikern hem till kunden och fixar felet på plats. De påstår att uppemot 80% av alla fel kan åtgärdas på så sätt. Det blir bättre för kunden – och även för Tesla då de slipper bygga så många serviceverkstäder.
Tesla har kört försöksverksamhet med skåpbilar som mobila serviceverkstäder i ett år i USA nu. Trots att de testades bara i vissa delstater har de ändå svarat för hela 30% av alla serviceåtgärder enligt Tesla.
Fast Elon Musk tyckte det var lite pinsamt att komma med en diesellastbil när man ska laga en elbil, så han har bett sina tekniker komma upp med en bättre lösning.
Lösningen blev att riva ur baksätena från en Tesla Model S och installera utdragbara verktygshyllor istället. Se klippet nedan:
Turns out 80% of repairs can be done without visiting a service center – we’re doubling our Mobile Service Fleet globally this year pic.twitter.com/gW3dJKkYgA
— Tesla (@Tesla) 23 augusti 2018
Införs systemet även i Sverige kan det bli så att nästa gång du ringer till Tesla och vill fixa nåt på din bil kommer du inte behöva köra bilen lång väg till verkstaden – utan behöver bara bestämma dig för om serviceteknikern ska köra hem till dig eller till ditt jobb och fixa bilen?
Mobila servicebilar är Teslas sätt att kunna tackla problemet med mångdubbelt fler kunder på samma antal verkstäder. I framtiden kommer endast de bilar som är i behov av komplicerade åtgärder behöva köra till verkstad.
Tycker du att det är fantastisk service Tesla erbjuder sina kunder som ingen annan biltillverkare ens är i närheten till ska du veta att många av våra medlemmar har vittnat om ännu mer fantastisk service: när de ringer Tesla och berättar om ett fel och Tesla fixar felet online, loggar in till bilen och ändrar i dess kod. Eller de kunder som fått telefonsamtal från Tesla “vi ser i våra loggar att en komponent i din bil håller på att fallera (som de själva inte ens märkt nåt), vill du boka en tid då vi kan byta den innan den går sönder?”
Inte undra på att Teslas kunder är mest nöjda med sin bils service.
Annu ett bevis på att Tesla leder utvecklingen!
Nja, det kan vara tvärtom också. Min navigator slutade fungera ordentligt efter senaste mjukvaruupdatering. Nu vill Tesla att jag ska åka hela vägen ner till Service Centret för att fixa felet på plats eftersom de uppenbarligen inte kan lösa det online. Jag hade föredragit att inte få några OTA uppdateringar som kräver ett verkstadsbesök som följd.
Jag såg en sådan bil på E4:an vid Häggvik igår. Model S-varianten, alltså.
Hade en sådan service hos oss på Wekudata AB i Laholm. Hade ett handtag som inte ville ut. Ringde på måndag och dom kom på onsdag. Det var tesla Malmö fötsta uppdrag https://uploads.disquscdn.com/images/dc704ecdbf2117987caf02072e0294d127c15a11aa3118ed76ece9f7591b2fc6.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/7e2e688d11d41b0bb426a43632bc2966f3edb2ea561858cb8c831769848e6b0b.jpg
Det enda negativa är att kollegornas första tanke är “jaha nu är det fel på där elbilen”. Men efter att man förklarat så är dom väldigt positiva till att man inte behöver åka iväg med bilen.