PIN to drive

keyfob

Tesla har meddelat att de har infört en säkrare nyckelfjärr till sina bilar.

Som alla andra bilar med keyless entry var Tesla också utsatt för bilstölder där tjuvarna använt reläsändare för att förlänga nyckelfjärrens signal. Flera bilar har stulits medan nycklarna var inne i huset – tjuvens kumpan står utanför huset med en mottagare som tar emot nyckelns radiosignal och skickar den vidare till sändaren bredvid bilen. På så sätt tror bilen nyckelfjärren är precis bredvid och låser upp sig. Läs mer om tekniska detaljerna här.

Efter en stöldvåg i Europa i fjol -som till och med drabbade en av våra medlemmar– kom Tesla med en snabbfix som gick ut på att stänga av keyless entry – man var tvungen att låsa upp bilen genom att trycka på nyckelfjärren.

Ny lanserar Tesla den slutliga lösningen. De lanserar en ny nyckelfjärr till Tesla Model S med citat “förbättrad kryptografi”. Tesla Model S tillverkad från och med juni 2018 levereras redan med nya nyckelfjärren. Ägare av äldre Tesla Model S kan kontakta Teslas servicecenter för information om hur de kan byta till nya nyckelfjärren. (De av våra medlemmar som redan gjort det har dock rapporterat att svenska organisationen var tagna lite på sängen, vi misstänker de väntar på info från USA.)

Vad som är intressant är att enligt Tesla (USA) har alla Tesla Model X och Model 3 redan levererats med “förbättrade kryptografin”. De har alltså varit skyddade redan från dag ett och behöver ingen uppgradering.

Vilket på en gång avslöjade för våra mer teknikkunniga medlemmar vad den där “förbättrade kryptografin” egentligen är. Tesla Model S nyckelfjärr använder 433 MHz radiobandet till att kommunicera med bilen (som även de flesta andra bilfabrikats nyckelfjärr gör). Tesla Model X nyckelfjärr använder däremot blåtand till att kommunicera med bilen. Tesla Model 3 har inte ens någon nyckelfjärr – den använder ägarens mobil som nyckel, som den kommunicerar över blåtand med.

Det Tesla alltså verkar ha gjort är att gå över till blåtandskommunikation mellan nyckelfjärren och bilen även för Tesla Model S. I bilarna behövs då ny mjukvara som aktiverar bilarnas blåtandssändare för att detektera nycklar – och kunden behöver få en ny nyckelfjärr som likt Model X kommunicerar över blåtand istället.

Standarden för blåtand föreskriver att kommunikationen sker över 79 olika frekvensband som den hoppar slumpmässigt emellan. Det räcker alltså inte längre för tjuvarna att reläa 433 MHz frekvensbandet längre, utan de måste sända vidare alla de 79 frekvenserna. Vanliga off-the-shelf tjuvsändare (japp, du kan köpa vad som helst i Kina) räcker inte längre till.

PINcode

Tesla inser dock att det är bara en tidsfråga innan även sådana dyker upp på marknaden så de har implementerat en nivå av säkerhet till: man kan behöva slå in en PIN kod för att kunna köra iväg med bilen.

Aktiverar man “PIN to Drive” måste man slå in en PIN kod efter att man har satt sig i bilen, på en knappsats som dyker upp på centralskärmen. Först efter att ha matat in rätt kod kan man starta bilen och köra iväg. Även om tjuvarna har lyckats låsa upp bilen med reläsändare kan de inte åka iväg med den för de kan inte din kod (snälla, använd inte 1-2-3-4 som kod).

Kommentarerna till en nyhetsartikel om PIN to Drive på sajten Electrec är både roliga – och tankeväckande. De roliga föreslår att efter 3 felaktiga försök låser bilen sina dörrar, sätter igång larmet, och kör till närmsta polisstation med total självkörningsförmåga (när den kommer). En tankeväckande kommentar föreslog däremot att Tesla ska visa siffertangentbordet du slår in PIN koden på inte alltid på samma ställe på skärmen – utan slumpmässigt förskjutet några cm åt olika håll varje gång. Då kan man inte se på fingeravtrycken på skärmen vilka siffror koden består av!

Väldigt bra jobbat av Tesla att de löste gisslet med tjuvar med reläsändare så elegant! Att de erbjuder en lösning även till äldre bilar visar ännu mer hur mycket de bryr sig om sina kunder. Ni som har bilar från andra tillverkare med keyless entry: kontakta dem och fråga när de tänker göra likadant?

 


Vi har infört en ny funktion på vår sajt: nu kan du gilla artiklar! Se nedan. Vill du inte skriva en längre kommentar kan du klicka en snabb like (eller någon annan emoji) istället. Gilla-funktionen drivs och registreras av Disqus.

Och ja, likes är på väg till forumet också! Vilken torsdag som helst.

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar