Tesla Model 3 kan laddas snabbare än Model S?

M3port

Innan Tesla Model 3 lanserats undrade folk om den skulle kunna snabbladdas lika snabbt som Model S och X eller skulle det bli långa köer på Superchargers pga långsamma treor som ska laddas? När så de första Model 3 kom ut från fabriken och folk började kolla hur snabbt de kunde snabbladdas kunde de andas ut: Tesla Model 3 kunde laddas minst lika snabbt som de större Teslamodellerna. De första rapporterna om att de klarade 120 kW laddning på Superchargers mottogs med lättnad.

Ju mer data vi samlar om Tesla Model 3 laddmöjligheter desto mer troligt blir det att bilarna klarar faktiskt högre laddeffekt än så – kan dagens Model 3 rentav vara strypta till 120 kW?

Vi har sett ett antal indicier. Till att börja med står det svart på vitt i Tesla Model 3 typgodkännandedokument från amerikanska myndigheten EPA att “The vehicle is also capable of accepting DC current up to 525A from an off ‐board charger (Supercharger).” Då en Supercharger kan lämna ifrån sig 400 V skulle det betyda hela 210 kW!

De som har plockat isär krockade Model 3 har också märkt att kabeln mellan laddkontakten och batterierna är tjockare än i Model S och X. Tjockare kabel kan överföra mer ström. (Enligt vissa är dock nya kabeln endast godkänd för 430 A, vilket ändå skulle kunna betyda uppemot 170 kW max laddeffekt.)

BT37

Laddkurvan för Tesla Model 3 visar också att den klarar full 120 kW maxeffekt från Superchargern ända upp till 50% laddnivå, därefter avtar laddeffekten linjärt. Alla litiumjonbatterier klarar mindre och mindre laddeffekt ju mer laddade batterierna blir. Tidiga Model S klarade max laddeffekt bara upp till 30% laddnivå, sedan började kurvan minska. Utgår vi ifrån att det är Superchargern, inte bilen som begränsar max laddeffekt på Model 3 och förlänger laddkurvan upp till 30% kommer vi upp till runt 160 kW.

De som har plockat isär Tesla Model 3 batteripack har också märkt att Model 3 klarar av att kyla sina batterier ungefär dubbelt så mycket som Model S/X. Större kontaktyta mellan kylslangen och batterierna, bättre kontakt i och med att de nu är limmade till varandra, färre antal celler kopplade till varje kylslang, och snabbare genomströmning av kylvatten gör att Model 3 kan kyla sina batterier dubbelt så effektivt som tidigare Teslamodeller kunde! Vi har redan sett att Tesla Model 3 klarar bankörning mycket bättre än Model S kunde – just på grund av att den kan kyla sina batterier bättre. Men batterier upphettas inte enbart vid användning utan även under laddning. Bättre kylning medger laddning med högre effekt utan att batterierna överhettas.

Alla dessa indicier sammanlagt ger att Tesla Model 3 nog klarar högre laddeffekt än Model S och X kunde. Tesla har medvetet strypt max laddeffekt till samma 120 kW som de andra modellerna klarade. Varför?

Dels kan det handla om att “undersälja” Tesla Model 3 nu i början när Tesla fortfarande har lång kö av beställare som väntar på sina bilar. Då är det bättre om folk tröttnar och väljer köpa de andra dyrare modellerna istället. Tesla tjänar med på att sälja en Model S eller X till dig än en Model 3. Den dagen produktionen har nått full kapacitet och långa kön med förbeställare är avbetad (och Tesla har fått upp marginalerna på Model 3) kan de via mjukvara låsa upp Model 3 max laddeffekt.

Dagens Supercharger snabbladdare har visserligen 12 stycken 11 kW laddmoduler i sig som skulle sammanlagt kunna leverera 135 kW – men de betjänar två bilar samtidigt och varje bil kan endast få max 120 kW.

Nästa generations Supercharger väntas däremot kunna leverera upp till 200 kW laddeffekt. De laddmoduler som sitter i dagens Superchargers är samma 11 kW laddmoduler som suttit i äldre Model S bilar. Dagens Model S och X har starkare 16.5 kW laddare monterade. Monterar man 12 stycken sådana laddmoduler på 16.5 kW istället för de gamla på 11 kW i en Supercharger får man sammanlagt 200 kW laddeffekt. Placerar Tesla ännu fler laddmoduler i de kommande nya Superchargers kan de få ännu högre effekt. Tesla har redan förut experimenterat med vätskekylda Supercharger laddkablar som tål högre effekt. Att nya Superchargers är på gång vet vi från Elon Musks tweet “Will probably unveil next gen Supercharger late summer. Major improvements all round.”

KristallkulaVår gissning är att nya Supercharger kommer klara 200 kW max laddeffekt – och kommer kunna ladda Tesla Model 3 med hela den laddeffekten. Laddtiden upp till 50% kommer då minska rejält, kanske ner mot 10 minuter.

I framtiden kan det alltså rent av bli så att det är Model 3 ägare som suckar över de långsamma Model S som står före i kön, inte tvärtom.

Samtidigt som Elon Musk presenterar de nya snabbare Superchargers kommer han berätta att jo förresten alla redan sålda Tesla Model 3 kommer kunna ladda snabbare via en ny mjukvara de skickar trådlöst till bilarna.

Fast egentligen laddar Tesla Model 3 redan idag snabbare än Model S och X! Inte i kW – men väl i km. I och med att Model 3 är snålare, drar inte lika mycket el per mil så räcker samma laddning längre. På 30 minuter kan Tesla Model S kan ladda el som sedan räcker till runt 23 mil räckvidd. Tesla Model 3 laddar lika mycket el – men på grund av lägre förbrukning räcker laddningen till hela 27 mil! Så vill du ladda tillräckligt så du kommer säg 20 mil går det snabbare med Model 3 än Model S redan idag – trots samma laddeffekt.

 


Som ett svar på frågan hur mycket Tesla Model X kan bogsera twittrade Tesla ut följande i början av sommaren:

Kul. Men ännu roligare blev det när folk började kommentera klippet “did anyone else think it was gonna be a giant inflatable duck, or was that just me?”

Tre dagar senare la Tesla ut följande tweet:

Humor!

Tagged , , . Bookmark the permalink.