När EU antog Energy Performance of Buildings direktivet (EPBD) i april i år var det många som var glada. Direktivet är ett första steg för att underlätta för europeiska elbilsägare.
Direktivet föreskriver att alla parkeringsplatser i eller i omedelbar anslutning till flerbostadshus måste vara förberedda för elbilsladdning. Det vill säga alla nybyggen och ombyggen från och med nästa år måste installera tomma elledningsrör fram till varenda en parkeringsplats. Inga krav om laddare – men finns bara ledningsrören där blir det ju enklare att montera dem. För kommersiella byggnader räcker det att endast var femte plats får rördragning – men minst en laddare måste installeras.
EU direktivet säger uttryckligen, klart och tydligt att dessa är minimikrav, medlemsländerna ska utforma egna tuffare bestämmelser som ska gälla från 2025.
I Sverige var det Boverket som skulle utforma vilka tuffare krav som skulle gälla efter 2025.
I maj släppte så Boverket sin rapport Nya krav på laddinfrastruktur för elfordon som beskriver hur de föreslår Sverige ska genomföra EU-s direktiv. Vilken nivå Sverige ska ha, vilka krav som ska ställas.
Så hur vill Boverket Sverige ska göra? Hur ska vi vara ett föregångsland inom EU? Hur ska vi snabba på omställningen till ett utsläppsfritt samhälle? Hur ska vi överglänsa EU-s minimi-mål?
Boverket säger att Sverige från och med år 2025 ska…
…ha exakt samma låga krav som EU-s miniminivå är redan från nästa år!!!
Japp. Inga framtidsvisioner. Inget föregångsland. Bara det absoluta minimum EU redan tvingar på oss från och med nästa år.
Det vill säga tomma rör fram till parkeringsplatserna. Men inga krav alls på att några ledningar faktiskt dras i rören, att elbilister erbjuds laddplatser.
Samtidigt står det i rapporten att år 2025 kommer det i Sverige finnas många hundra tusen, uppemot en miljon laddbara fordon (elbilar och laddhybrider) som behöver kunna laddas.
Men hur ska man kunna ladda dem med tomma rör?!
Boverket hoppas på hyresvärdarnas välvilja. Att om de nu tvingas dra fram ledningskanaler till P-platserna så kan de lika gärna bestycka dem med elledningar och laddboxar.
Visst. Det finns säkert en och annan hyresvärd eller bostadsrättsförening som kommer göra så. Problemet är bara att alla är inte lika framsynta. Långt ifrån alla.
Som president för Sveriges största elbilsförening blir jag ideligen kontaktad av förtvivlade medlemmar som skulle vilja skaffa elbil – men kan inte det för att huset de bor i vägrar ge dem laddplats. Som ensam hyresgäst har man inget att sätta emot om hyresvärden eller styrelsen säger nej. De får ofta avslag utan motivation eller med uppradande av elbilsmyter som förklaring. Alarmerande ofta avslås laddplatser på ren trots. “Vi har inga bensinpumpar för bensinbilarna heller” är min personliga favorit.
Boverket hade här världens chans att ställa upp för den enskilda människan. Att hjälpa Sveriges transformation till ett fossilfritt samhälle. Istället beslutade de att göra det absoluta minimum de får utan straffåtgärder från EU.
Det räcker inte om det är endast villaägare som kan skaffa elbil. De i lägenhet måste också kunna göra det. Att som Boverket hoppas på hyresvärdarnas välvilja räcker inte. De som är moderna och framåt behöver ingen lagstiftning för att göra rätt – det är bakåtsträvarna som behöver paragrafer för att röra på sig.
Hur kunde det bli så här fel? Svaret får vi i bilaga tre till Boverkets rapport: listan över vilka företag och organisationer de konsulterade innan sitt beslut. De pratade med bla NCC, Skanska, SABO, HSB, E.on, Vattenfall, Volvo och Volkswagen – men inte med dem som blir direkt påverkade, elbilisterna själva!
Om de nu inte ville kontakta Sveriges största elbilsklubb Tesla Club Sweden kunde de åtminstone ha frågat Sveriges äldsta och mest ansedda elbilsförening Elbil Sverige. Lyssna på hur det är att försöka skaffa elbil idag om man bor i lägenhet, och hur de kunde ha hjälpt.
Så vad kunde Boverket ha gjort? Vad skulle vi elbilister velat de beslutade? Något som skulle gett Sverige en framtid, en fossilfri framtid? Faktum är att lösningen står där, mitt i Boverkets rapport. Där de beskriver andra länders liknande lagstiftning: Boverket till och med citerar lagtexten Norge har antagit, som ger elbilister rätt till laddplats. En norsk hyresvärd eller bostadsrättsförening får inte avslå hyresgästs begäran om laddplats. Undantaget endast om det inte är tekniskt möjligt, pga för lite elkapacitet.
Boverket hade lösningen där, de visste om den, de tittade på den…
Sedan beslöt de sig för att ställa minsta möjliga krav de får ställa utan straffåtgärder från EU.
I Sverige är själv bäste dräng. Bakåtsträvande byråkrater har skapat en parallellvärld inom många områden och nu även inom elbilsvärlden. Tråkigt, men inte förvånande.
Sett flera nybyggen som själva förstår att el till bil är bra att locka nya hyresgäster med. Värre är det med äldre fastigheter. Blir nog mer fart på dessa hyresvärdar när dom förstår att sälja lite el inte är en förlust utan ytterligare en intäkt. Speciellt om de monterar lite solceller på taket.
Fy f-n så dåligt, fegt och tyvärr alltför vanligt. Jättetråkigt att boverket inte vågar visa visioner och beslutsamhet, men man blir väl som man umgås antar jag. Det är väl en enda stor sandlåda av byråkrater, politiker och andra “fina” beslutsfattare som har så stort ansvar så dom inte vågar fatta några beslut det är så jag uppfattar det iallafall.
Inye så förvånande. Staten har noll intresse av att folk få möjlighet att sluta betala koldioxidskatt och bränsleskatt. För staten handlar det om stora pengar in. klart de inte medverkar till att såga av den kvisten…
Jag har själv haft exakt den där diskussionen med styrelseordföranden i min förening. Han staplade myt på myt och varje gång jag refuterade gick han bara vidare till nästa myt. Självklart drog han den där absurda liknelsen med att ha bensinpumpar i garagen. Han sa att det inte är föreningens ansvar att sälja ”bränsle” för det är det mackarna som gör. Mitt svar var att det är som att säga att det inte är föreningens ansvar att tillhandahålla bredbandsanslutning eftersom det går att skicka brev med posten.
Tyvärr ledde mina försök inte någon vart och jag blev därför tvungen att skjuta mitt efterlängtade Model 3-köp på framtiden.
Lämna in en motion som det för röstas om på nästa årsstämma, ordföranden är ingen diktator. 🙂
Ja, man får dock se till att skriva motionen enligt “reglerna” så inte styrelsen kastar den för att den inte var rätt utformad, och att inkomma med den innan det sista datum de har satt. Gillar de inte förslaget så kan de ta till diverse knep för att försöka bli av med det (har hänt mig förut då jag trodde jag skulle få med en motion till stämman).
Jo självklart, att man följer de grundläggande reglerna är självklart en förutsättning.
Jag kanske ska starta en tråd i forumet och presentera mitt utkast så att andra kan komma med feedback och kanske få inspiration till sina egna motioner. Eller det kanske redan finns en sådan tråd?
Jadå, det kommer jag absolut att göra. I år missade jag tyvärr datumet då den senast behövde lämnas in. Nu har jag bara lämnat in det som ett informellt förslag… och har naturligtvis inte fått någon som helst respons på det.
Trist. I min förra BRF installerade vi laddboxar i garaget och i min nya BRF röstades precis min motion igenom om att göra samma sak här. Det gäller att skriva en välformulerad motion och vara beredd på att svara på frågor (utan att vara nedlåtande). Då är min erfarenhet att de flesta motståndare faktiskt ser det vettiga i det hela. Argument så som att det ökar värdet på lägenheterna, alternativt att avsaknaden av laddmöjligheter minskar värdet på lägenheterna på sikt, brukar bita bra.
Ja det talas med dubbla tungor ifrån dom styrande. Vi har ju exemplet med solceller och gränsen på 255kw anläggning där man ska betala energiskatt på egenanvänd el.
”…ett framtida omotiverat högt skattebortfall kan förebyggas.”
http://bengtsvillablogg.info/2016/08/24/energiskatt-pa-egenanvand-solel-bor-tas-bort/
följ länkarna där så kommer ni fram till källan.
Att införa dom åtgärder som norge har skulle ju också snabba på omställningen (se bara procentuella andelen av nyförsäljning avbatteribilar där), samtidigt kunde bränslepriset sänkas till förmån för bränsleupproret.
Men jag tror inte statsmakterna egentligen vill att det ska gå för fort.
Jag har fått intrycket av att Sveriges politiker och berörda myndigheter inte är speciellt intresserade av att vara i framkanten, eller några visionärer för den delen. Görs det någon satsning, görs den av populistiska skäl och inte för att Sverige ska vara ett föregångsland. Man satsade stort på Etanol, och mer eller mindre tvingade landsbygdsmackar att bygga om sina anläggningar för dyra pengar för att erbjuda en etanolpump. Det pratades om att utvinna etanol ur skogen etc. Vad hände sen efter några år? Det börjar växa spindelnät på etanolpumparna , då det är i princip ingen prisskillnad på att tanka bensin, och någon svensk etanol blev det inte…
Lika saktfärdigt är satsningen på elbilar. Visst, ett antal initiativ finns ju som t.ex. “Green Charge” här i sydost, men inte på långa vägar den heltäckande satsning som t.ex. Norge har gjort. Man pratar om att det ska vara “fossilfritt till år 20xx” men när det gäller att öppna plånkan så blir det genast tystare. Folk kommer inte att byta sin fossilbil till ett eldrivet alternativ om det inte finns någonstans att ladda den, eller att det lokala elnätet klarar av laddstolpar med högre effekt. Sveriges politiker verkar leva i den tro att det löser sig självt… vilket såklart är helt fel. När det gäller laddstolpar hade boverket kunnat visa lite framtidsanda genom att se till att det dyker upp dest-laddare lite här och var vid bostadsrätter eller hyresrätter, men icke. Detta tyder på att antingen bryr de sig inte om miljömålen alls, eller så ser de helt enkelt inte kopplingen, vilket tyder på inkompetens när det gäller elbilar, eller så bryr de sig helt enkelt inte, eller tror alls på elbilar.