Vill tyska miljöaktivister verkligen stoppa Tesla?

GF_Berlin_before

Flera tidningar berättade igår att tysk domstol hade stoppat bygget av Teslas tyska bilfabrik efter att miljöaktivistgruppen Grüne Liga Bramdenburg hade protesterat mot att skogen som står på fabrikens plats ska huggas ner.

Kan det verkligen vara sant?

Bäst att kolla i lokaltidningarna, de är ju närmast källan så att säga. Tidningen Tagespiel Potsdamer intervjuade Grüne Liga Brandenburgs ordförande Heinz-Herwig Mascher på plats om varför de stoppade avverkningen av skogen:

“Vi vill inte hindra Tesla” slog herr Mascher fast på en gång redan i början av intervjun, “men vi vill ha en korrekt process under rättsstatsprincipen”.

Följande har nämligen hänt:

En gång i tiden, år 2001 ville BMW bygga en bilfabrik på platsen, de gick igenom alla steg, de skaffade alla behövliga tillstånd – men precis på slutet ändrade de sig och projektet lades ned.

En av de viktigaste anledningarna Tesla valde just det området i hela Europa var just att platsen var godkänd för bygge av bilfabrik.

Dock ej godkänd för just exakt Teslas ritningar. Tesla lämnade in sin detaljplan till kommunen i januari, som i demokratisk anda la ut den för synpunkter fram till femte mars, varpå kommunstyrelsen formellt kommer besluta den 18:e mars.

Tesla ville dock inte vänta så länge utan fick tillstånd från stadsbyggnadskontoret att “på egen risk” börja förbereda marken, fälla skogen redan innan slutgiltiga beslutet. Skulle fabriksbygget mot förmodan avslås förband sig Tesla att återställa marken, återplantera skogen. Med gamla beslutet i ryggen är det ingen som på allvar tror att Tesla kommer få något annat än godkänt för sitt fabriksbygge.

Grüne Liga Brandenburg anser dock att ingen ska få någon sådan förtur. Rätt ska vara rätt. Därför överklagade de tidigareläggningen av byggstarten först till Förvaltningsdomstolen i Frankfurt, som dock i fredags beslöt till Teslas favör, sedan till högre förvaltningsdomstolen i Berlin som i lördags stoppade så avverkningen tillfälligt. Fram till nästa tisdag har folk nu möjlighet att göra eventuella invändningar mot bygget utan att ställas mot redan genomförd faktum. Skulle arbetet inte pausats skulle hela skogen på 91 hektar ha avverkats redan den här veckan.

Det är inte trädavverkningen i sig som är problemet. Det är inte urskog på platsen utan planterade träd i långa rader, som planterades just för att de efter några år skulle avverkas. Teslas fabriksbygge på platsen endast tidigarelägger avverkningen – träden skulle ändå fällts förr eller senare. Och istället för att sedan plantera lika många träd på platsen igen planerar Tesla plantera tre gånger så många träd på annan plats.

Vissa källor påstår att skogen till och med planterades efter att BMW gav upp sina planer att bygga fabrik där men jag kunde inte bekräfta dessa uppgifter.

Det är alltså inte så mycket träden i sig Grüne Liga Brandenburg vurmar för – utan för djuren som hade flyttat in i skogen och gjort den till sitt hem.

Tesla har därför hängt upp 400 fågelholkar i skogen som efter att fåglar flyttat in i dem ska flyttas till nya områden. Företaget ska även flytta kompletta myrstackar till närliggande skog. Även ormar och andra reptiler ska fångas in och flyttas. Det finns även en utrotningshotad art av fladdermöss i skogen som häckar på två träd i området; även de ska fångas in och flyttas. Tesla gör allt de kan för att fabrikens påverkan på områdets fauna ska bli så minimal som möjligt.

Talande för hela situationen är att lokaltidningen håller ganska barsk ton mot miljöaktivisternas ledare, med frågor som “Är du inte rädd för att torpedera ett projekt som är så viktigt för regionen?” och “Varför agerar du alls mot Teslas planer?”

Men tyska mentaliteten har talat. Rätt ska vara rätt. Ingen ska få förtur. Inte ens om deras mission är “att påskynda världens övergång till hållbar energi”.

Bookmark the permalink.
  • Jan-Erik Sebestyen

    Samtidigt i Sverige hugger vi ner omkring 200 miljoner träd varje år utan att omlokalisera några djur.

    • Björn

      Ungefär som om det här något sammanhang med artikeln

      • Orgoror

        Ööööh, ja! Det handlade om djurlivet som omlokaliseras och vi jämförde med Sverige (där vi bor).

  • DanzigD

    Anmärkningsvärt hur ofta miljöaktivisters mål är att ge mer jobb åt miljöaktivister. Om de verkligen var intresserade av miljön borde de arbeta för bra lösningar, typ modernare kärnkraftverk eller varför inte omställning till elbilar, istället arbetar för att fler jobb till miljökonsulter. Budskapet till alla tyska företag är tydligt, oavsett vem du är eller vilket mål du har så måste miljökonsulter alltid anlitas.

    • http://etn.se Jan Tångring

      Man är inte miljöaktivist för att man kallar sig ”miljöaktivist”.

      |RADERAT]

    • Sigridur

      Det finns gott om miljöaktivister som är positiva till elbilar. Inte alla har exakt samma åsikt.

  • http://etn.se Jan Tångring

    Efter att ha läst artikeln på tyska: Grüne Liga Bramdenburg vill inte att det ska skapas ett prejudikat där företag kan föregripa demokratiska beslut. Det finns en viss rim och reson i detta.

    Det framgår också att det finns ytterligare en organisation som motsätter sig Teslas bygge – VLAB. Den karaktäriseras av Grüne Liga som principiell vind- och solkraftsmotståndare och Grüne Liga vill inte alls ha VLAB vid sin sida.

    VLAB, Verein für Landschaftspflege und Artenschutz. Den vill stoppa vindkraft för att den dödar örn och är ful. Sådana finns i Sverige också. Men jag vet inte om de har en klubb. It takes all kinds!

  • Björn

    Här är grejen som få verkar förstå. Klimat, som eventuellt kan förbättras med elbilar är inte miljö som i detta fall tar skadas av elbilar. Elbilar är inte bra för miljö eller klimat bara något mindre dåligt jämfört med alternativen. Till detta kommer en lång rad andra problemen såsom gummiläckage och habitatsfragmentering. Miljöaktivisterna gör helt rätt i att pröva denna fråga då vi behöver varenda träd på planeten göra att klara 1,5 graders målet ( som betyder avsevärda negativa konsekvenser för mänskligheten) . Mark som en gång blivit industri blir aldrig igen odlingsbar vilket i sig ett globalt problem pga erosion. Vi kan helt enkelt inte skövla mer skog oavsett om den är planterad eller inte. Att tidigare fordonsindustri kommit undan detta ger inte Tesla Carte Blanche. Framtida expansion måste ske på redan existerar industritomter, Tesla or not. /Ludicrous

    • Erik Åslund

      Det är helt sant att elbilar bara är mindre dåliga än fossilbilar, dock är skillnaden milsvid. Netto blir det en gigantisk vinst för klimat och andra miljöfrågor för varje bil som blir en Tesla i stället för en fossilbil, och ju tidigare desto bättre. Att försena Tesla minskar inte antalet producerade bilar, det gynnar antalet fossilbilar.

      I nästa steg ska Teslorna i snitt ersätta flera fossilbilar i var, i genomsnitt. Nästa steg då TaaS, robottaxis.

      Att hindra Tesla räddar som påpekat inte dessa träd, mer än väldigt kortsiktigt. Ett absolut totalstopp för trädavverkning är fullständigt verklighetsfrånvänt.

      Att “Mark som en gång blivit industri blir aldrig igen odlingsbar” är bara något du hittat på. Vad betyder ens “blivit industri” för dig? Modernt jordbruk är industriell, inklusive ekologisk produktion, och jordbrukets växtproduktion är per definition odling.

      • Orgoror

        Jag är nyfiken på det mest miljövänliga alternativet: köpa en ny elbil eller ta en begagnad bensinbil och etanolkonvertera. En sprillans elbil har ett stort klimatavtryck inledningsvis medan en begagnad bensinare redan finns och genom att konvertera den ”tar man bort” en annars fossildriven bil. Någon som vet?

        • Björn

          Ja det är bättre att skaffa elbil eftersom den snabbt kör in sina utsläpp. Senast jag hörde det var i p3 klotet.

          • Orgoror

            Jag är inte så övertygad om det.. Enligt (https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/04/from-the-well-to-the-wheel.html#) tar det ungefär 12000mil. Jag har hört allt mellan 50-95% i minskad miljöpåverkan för etanol om vi tänker oss 75% då borde det betyda 75% fler mil innan +/-0 om sedan etanolbilen är begagnad minskar utsläppen ytterligare.

          • Björn

            Det beror på var man väljer att titta. Co2 är ju högre för etanol jfr bensin men nox och partiklar lägre.
            Etanol är förnybar co2 men det hjälper inte eftersom koncentrationen i atm är problemet. Alltså måste all co2 utsläpp upphöra nu och de närmaste hundra åren, sen kan vi när ppm är på 280 igen kan vi börja använda etanol.
            Sedan kan man ju alltid hävda att det är lite bättre än fossil bensin. Javisst, men inte jfr en elbil. Life isn’t simple.

      • Björn

        Tyvärr hittar jag inte på detta om jorden, det framgår i fn rapporten om jord erosion. Att det är helt verklighetsfrånvänt är det tills man läst den rapporten och eventuellt kompletterat med boken”jord”.
        Du kanske ska tagga ner dina Gudskomplex här Emil, det finns en hel del du inte heller vet som andra kan.