Tesla får bygga ut Giga Berlin

I torsdags röstade kommunfullmäktige i Grünheide ja till utvecklingsplanen för att bygga ut Teslas bilfabrik utanför Berlin. Under polisskydd röstade elva av de 19 kommunfullmäktigeledamöterna ja.

Debatten i kommunfullmäktige som föregick beslutet var lång och livlig. Runt 200 personer, lokala medborgare och tillresta Tesla-motståndare kom för att observera mötet. Kommunfullmäktiges ordförande Pamela Eichmann fick upprepade gånger mana till ordning enligt tidningen ZDF Heute.

Beslutet innebär att Tesla får röja skog för anläggande av en gigantisk järnvägsstation (“Güterbahnhof” i ovan bild) öster om de nuvarande byggnaderna. Via den kommer bilar kunna levereras runt om i Europa via järnväg istället för lastbilstransporter som i dag. Järnvägsstationen kommer anknyta till de järnvägsspår DB har norr om fabrikstomten.

Lokala miljögrupper har i omgångar protesterat mot att Tesla tvingas röja skog för att få plats med utbyggnaden. Som en eftergift bevaras nu ett 50 hektar stort skogsparti (märkt “Walderhalt” på bilden ovan) öster om fabriken. Tilläggas bör dock att skogen på plats inte är något slags urskog utan en planterad trädplantering, som planterades just för att de efter några år skulle avverkas. BMW planerade att bygga en bilfabrik på platsen redan kring millennieskiftet men backade ur affären. Tesla planterar i alla fall tre nya träd på annat håll för varje träd de fäller.

Satellitbilden visar att en stor del av skogen norr om Giga Berlins befintliga byggnader redan är avverkad. Här kommer en dubbelt så stor byggnad som dagens bilfabrik byggas, som kommer husera fler tillverkningslinor för befintliga och framtida bilmodeller.

I de mindre byggnaderna öster om dagens fabrikshall tillverkas elmotorer och batteripack. Teslas plan var att även tillverka battericeller där men när USA införde enorma subventioner till inhemska batterifabriker skeppade Tesla över maskinerna dit istället. I framtiden planerar dock Tesla fördubbla även de byggnaderna och så småningom börja producera battericeller på plats även i Europa.

Norr om den planerade järnvägsstationen kommer Tesla ha enorma ytor med lagerlokaler och uppställningsplats för de producerade bilarna. Idag tvingas Tesla använda en närliggande nedlagd militärflygplats för att sortera bilarna och lasta dem på rätt långtradare som ska åka till rätt Teslabutik runt om i Europa.

Detta medför en enorm trafik av långtradare fullastade med bilar som åker fram och tillbaka i närheten av fabriken, och på motorvägar runt om i Europa. Dagens 1 900 lastbilsturer per dag skulle blivit ännu fler efter utbyggnaden. Tesla vill därför flytta logistikplatsen in till sin egen tomt och leveranserna till järnväg istället. Vilket både den lokala och Europas globala miljö kommer tjäna på.

Enligt de ursprungliga planerna skulle Giga Berlin tillverka 500 tusen bilar per år. Enligt de nya planerna ska fabriken i framtiden tillverka dubbelt så många, uppemot en miljon bilar per år. När kommunen höll en omröstning röstade 62% av lokalbefolkningen emot utbyggnaden på grund av rädsla för vattenåtgången. Skulle fabriken använda för mycket vatten?

På logistikområdet på bilden ovan planerar Tesla anlägga flera enorma vattenmagasin och reningsverk för att minimera fabrikens vattenbehov. Redan när dagens fabrik byggdes genomförde Tesla ett program som lyckades sänka fabrikens vattenbehov till rekordlåga 1,8 kubikmeter per tillverkad bil (isf 3,7 kubik hos konkurrenterna). En rolig incident var när de lokala myndigheterna slog bakut, om fabriken ska förbruka mindre vatten än de först begärde måste ju hela tillståndsprocessen tas om! Läs mer om det här.

Vi hoppas nu att även alla andra europeiska biltillverkare går över till att använda mindre vatten vid tillverkningen och leverera sina produkter på järnväg istället för lastbilar. Inga bilar växer på träd – men Tesla strävar i alla fall efter att minimera sina bilars miljöpåverkan redan vid tillverkningen.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • One Response to Tesla får bygga ut Giga Berlin

    1. Pingback: Kris i tyska bilindustrin – Tesla senarelägger utbyggnad – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar