Tesla har tagit sin batterifabrik i Grünheide strax utanför Berlin i drift, meddelade Brandenburgs ekonomiminister Jörg Steinbach på onsdagen i delstatens parlament.
“Byggnaden surrar, den är full av liv”, sa han i en intervju med lokaltidningen rbb24. Men fabriken tillverkar än så länge bara enskilda batterikomponenter enligt Steinbach, inte hela batterier.
Man måste vara politiker av rang för att tala om batterifabriker – som inte tillverkar några batterier.
För fabriken som enligt plan skulle tillverka batterier för hundratusentals elbilar per år verkar nu dröja innan den kan börja producera några kompletta battericeller. Tesla har skeppat över flera maskiner som var avsedda för tillverkningslinan till sin fabrik i Texas, USA i höstas.
Det program som lanserades av president Joe Biden innebär uppemot 45 dollar i statligt stöd per tillverkad kWh batterier om batterierna tillverkas i USA. Samtidigt siktar Tesla på att få ner tillverkningskostnaden för sina 4680 battericeller till $50-55. De amerikanskt tillverkade battericellerna kommer därmed bli extremt billiga.
Tesla vidhåller att de kommer sätta sin europeiska batterifabrik i full drift – men kanske något senare än planerat.
Det är nog därför de tyska myndigheterna inte fått in den ansökan om utbyggnad som de trodde skulle komma. “Det finns fortfarande ingen partiell godkännandeansökan”, sa Steinbach i delstatsparlamentets ekonomiska kommitté.
Tesla fortsätter importera batterier till sin bilfabrik i Berlin. Den nya byggnaden som ekonomiminister Jörg Steinbach besökte monterar troligtvis bara ihop dem till batteripack.
Det de tyska ministrarna borde diskutera tillsammans med sina europeiska kollegor är hur EU ska kunna locka tillbaka de tillverkare som planerade bygga batterifabriker i Europa – men som nu lägger fabrik efter fabrik på is och hellre vill etablera sig i USA.
Pingback: Giga Berlin fördubblas – Tesla Club Sweden
Pingback: Kinas batteridominans – Tesla Club Sweden