Polisen har elbilsfobi

Polisen har fått nya rikstäckande rutiner för att hantera skadade elbilar, rapporterar Sveriges Television. Om det inte gäller livräddning ska bilen betraktas som strömförande och polisen ska hålla 100 meters avstånd.

I inslaget i lokalnyheterna intervjuades huvudskyddsombudet hos Gävleborgspolisen Roj Darwich (och vi måste betona här att det inte är han som kom med de nya rutinerna, hans uppgift är enbart att se till att de efterföljs i den regionen).

Reportern ställer honom några frågor om de nya rutinerna i inslaget, som till exempel “vad händer om du prejar en elbil av vägen och behöver omhänderta personerna i den?” Polisens svar: “Det finns andra metoder än att ge sig på bilen. Då får man se till att de i bilen får komma till oss, helt enkelt.”

Så menar polisen på allvar att om bovarna valt en elbil som flyktbil kommer de inte längre gå fram och dra ut dem ur bilen utan stå hundra meter bort och be dem kan ni snälla stiga ur bilen och komma till oss så vi kan bura in er?

De nya rutinerna tyder på skrämmande okunskap om elbilar bland de svenska poliserna. Att de inte vet att i samma millisekund som krockkuddarna utlöses i en olycka stängs omedelbart alla högspänningsledningar av i elbilar är tillräckligt allvarligt men är väl en sak. Men att sätta säkerhetsavståndet inte till en, inte tio utan hela hundra meter? Menar polisen på allvar att de är rädda att krockade elbilar kan skicka ut hundra meter långa blixtar från batterierna? Eller vilken annan anledning kan de ha till detta väl tilltagna säkerhetsavstånd?

Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap MSB är starkt kritisk mot nya rutinen och menar att den är överdriven. “Den är helt förkastlig. Det här är mot bättre vetande” säger Lars Hoffman, elingenjör och sakkunnig hos MSB. “Vi har jobbat och gjort en hel del rapporter åt blåljuspersonal” berättar han i inslaget, “elfordon, vill jag faktiskt påstå, är säkrare än fossildrivna fordon”.

Vi håller till fullo med honom. Det är snarare runt krockade avgasbilar man borde ha hundra meters säkerhetsavstånd med tanke på alla lättantändliga vätskor som kan rinna ut från dem.

Vårt grannland Norge ligger flera år före oss när det gäller elbilar. Det säljs knappt några avgasbilar där längre och en femtedel av alla bilar på gatorna är elbilar. Skulle elbilar vara mer farliga skulle de norska myndigheterna verkligen ha märkt av det. Erfarenheterna visar tvärtom att elbilar är säkrare än avgasbilar.

“Vi ser på elbilen som vilken som helst bil”, säger norska utryckningschefen Rune Wiggo Johnsen. Han har studerat många vrak och enligt hans erfarenhet är batteripacket den starkaste komponenten i en bil. “Skadan når sällan till själva batteriet. Batteripacket sitter lågt och mellan hjulen. Man har stora kollisionszoner både fram och bak, och om någon slår i sidan är islagspunkten oftast ovanför batterilådan” säger Johnsen. Till och med när batteripacket skadats händer ofta ingenting.

Sitter folk fastklämda görs frigöringsarbetet på samma sätt som på vilken bil som helst. Enda begränsningen är att inte skära i eller trycka på batterierna med frigöringsverktyget.

Vi ser tyvärr gång på gång svenska polisens rädsla för elbilar. Som när de beställde 2200 nya diesel- och bensinbilar som polisbilar. Varken elbilar eller ens laddhybrider övervägdes vid upphandlingen. Nu får de köpa dyr bränsle till dem med våra skattepengar istället.

Det är dags för polismyndigheten att vakna, släppa rädslan för det nya, sluta läsa skrämselartiklar på Facebook om elbilar utan börja lyssna på de svenska och norska myndigheter som kan berätta att de är som vilka andra bilar som helst. Rentav lite säkrare.

Bookmark the permalink.