Polisens bilblunder

Polisbil

Polismyndigheten har beställt 2200 nya bilar från Volvo.

2200 bensin- och dieselbilar av modell XC60 och V90 som ska börja levereras till polisstationer runt om i landet sommaren 2021. Motorstinna fordon med över 300 hästkrafter under huven som beräknas vara i tjänst i sju år framöver.

Polismyndigheten köpte medvetet in en stor volym bilar från en och samma tillverkare för att “hålla servicekostnaderna nere”.

Kommissarie Hans Nilsson på trafiksektionen i polisregion Stockholm säger till TT i en intervju att varken laddhybrider eller helelektriska bilar var aktuella vid upphandlingen: “För det första finns inte många leverantörer som har rena elbilar. Elbilarna är många gånger väldigt tunga med tanke på batterikapaciteten, sedan har vi inte heller infrastruktur på plats för att ladda alla bilarna på kort tid i våra garage. Därför föll valet på de här motorkonfigurationerna.”

Facepalm

Polisen kommer alltså år 2028 fortfarande köra runt med bilar som släpper ut 204 gram CO2 per km i våra städer. Undrar om sådana bilar ens kommer vara tillåtna i stadskärnorna då. Polisen får väl skaffa dispens.

De valde inte ens laddhybrid versionen av bilarna, som då kunnat köra åtminstone några mil utan lokala utsläpp, utan valde medvetet en motorversion som Volvo kommer sluta tillverka. Vi får se hur det kommer gå med att hålla servicekostnaderna nere då.

Innan polisen la beställningen kunde de ha ringt runt till sina utländska kollegor. Som skulle ha berättat för dem att det finns visst många leverantörer som har rena elbilar. Som inte är “väldigt tunga”. Och som går alldeles utmärkt att ladda i polishusets garage – bara man skruvar upp några laddboxar.

Vi har tidigare berättat om enstaka elbilar polis i USA, Schweiz och andra länder köpt in som testbilar. Men det var några år sedan. De testerna har fallit så väl ut att polismyndighet efter polismyndighet nu skaffar stora flottor av elbilar.

TjeckPolisHyundaiEV

Nästan dagligen läser vi nu om polis i olika länder som skaffar elbilar. Inte en längre, inte ens två utan stora flottor av dem:

Som polisen i Tjeckien (bild ovan) som skaffade 38 Hyundai Ioniq polisbilar i somras. Eller polisen i Hamburg som köpte 16 Opel Ampera-e i vintras. I Japan skaffar polisen Nissan Leaf (förstås). Och biltillverkaren Hyundai gör rena segertåget runt om i Europa med sin Kona elbil som börjat tjänstgöra som polisbil i Schweiz, Nederländerna, Spanien, Storbritannien, Tyskland och Italien.

Till och med polisen i Albanien har skaffat elbilar! Redan år 2016. 😯

Men inte i Sverige.

Inte en enda. Inte ens en liten laddhybrid. Inte en enda av de 2200 nya polisbilarna kommer kunna köra ens en meter utan att förpesta omgivningarna i många år framöver.

Svenska polisen har fortfarande inte testat en enda elbil, inte ens en laddhybrid. Trots att till och med Volvo erbjuder sådana nu. Då är det svårt att inse hur mycket billigare elbilar är i drift. Det pratas om “låg servicekostnad” – men elbilar som inte kräver konstanta oljebyten skulle varit mycket billigare. För att inte tala om hur mycket skattepengar polisen skulle sparat i bränslekostnad. Om de nu struntar i miljön borde åtminstone sparandet av skattepengar varit ett av inköpskriterierna tycker man. De kunde frågat sina kollegor hur mycket pengar man faktiskt sparar genom att välja elektriskt.

De kunde även ha ringt sina kollegor i Albanien och frågat hur man kan ladda elbilar i polishusets garage?

Vi undrar lite försynt när svenska polisen tänkt sig att ens börja titta på elbilar? Skaffa en för utvärdering? År 2028? Eller kommer de gå ner i garaget även då och konstatera att “nej, vi har fortfarande inga laddboxar här, vi får köpa dieselbilar nu igen”?

Skulle svenska polisen åtminstone beslutat att säg ett dussin av de 2200 bilarna skulle varit elbilar skulle de varit bara fem år efter Albanien. Med dagens beslut får vi se hur många decennier efter resten av Europa svensk polis till slut hamnar.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 16 Responses to Polisens bilblunder

    1. Jocke Gustafsson says:

      XC60 och V90 är det nog de har beställt.

    2. johannesbrorsson says:

      Makalöst och väldigt pinsamt för Sverige.

    3. Marcus says:

      I en liten stad i Tyskland som jag brukar besöka har det hittills varit rätt dåligt med publika laddstoplar. Länge har det bara funnits en enda publik stolpe, som oftast inte ens fungerade (idag finns det några fler dock), Enda stället där man sedan flera år tillbaka kunnat hitta ett helt gäng laddstolpar var vid polisstationen. Inga publika sådana, utan för polisbilarna.
      Det är bara pinsamt för Sverige.

    4. sesundbackl says:

      Skandal, så här får det inte gå till. Beslutet borde rivas upp och en riktig kravspecifikation tas fram och sen en riktig upphandling!

    5. Spjerne says:

      Elbilar är dessutom betydligt stryktåligare om det kommer till “skarpa lägen”. 😉

    6. Moggen says:

      Ja det låter idiotiskt. Men svenska polisen har nog fått ett fantastiskt bra pris på gamla “sossecontainers” med gammel-motor från skövde. Varför? Jo för att volvo cars säljer allt de får tag på av SUVar och laddbart.

    7. Arle Andersanka says:

      Helt rätt, även Ainhild måste få njuta 😉

      Permobiler dras som bekant med överhettningsproblem. Åkdonen måste kunna leverera. Brittiska våldsmonopolet testade budgetpermobiler såsom Zoe och Leaf, och hade stora problem att jaga och bötfälla fartsyndare, mobilpratare och annat förstahandsprioriterat i det här landet. Åker man målad måste man kunna stämpla, även om kolvarna dansar ut genom gaspedalen.

    8. Pingback: Polisen kör Tesla – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar