Teslas Supercharger V3 laddnätverk växer

V3backa

För att många fler ska välja elbil som sin nästa bil anser Tesla att det är viktigt att utveckla snabbladdningen. I onsdags öppnade Tesla den 41:a svenska Supercharger-stationen, vid E18 i Kristinehamn. De åtta nya laddstolparna har den senaste snabbladdningstekniken V3 med en toppeffekt på upp till 250 kilowatt. Effekten delas inte mellan två laddstolpar längre utan alla stolpar kan ge full effekt. En genomsnittligt laddning vid en V3 Supercharger förväntas ta cirka 15 minuter. Den nya Supercharger-stationen i Kristinehamn gör det möjligt att köra den 523 kilometer långa sträckan mellan Stockholm och Oslo med endast ett kortare laddstopp på vägen.

Superchargern i Kristinehamn är en av fyra V3-stationer som Tesla har byggt på cirka två månader i Sverige. Sammanlagt har 28 nya V3 laddstolpar tillkommit i Teslas svenska laddnätverk med idag totalt 456 laddare. I Sollentuna invigdes åtta nya V3-laddare som komplement till de sex befintliga laddarna i oktober. Samtidigt fick Sveg åtta nya V3-laddare utöver de befintliga två, fyra nya V3-laddare öppnade förra veckan i Borlänge där de redan fanns åtta V2-laddare och i onsdags åtta nya V3-laddare i Kristinehamn. Det är en helt ny V3 Supercharger som knyter ihop Stockholm och Oslo och underlättar resandet i och genom Värmland. Tesla har redan levererat närmare 200 miljoner Supercharger-kilometer hittills till svenska ägare, vilket visar att långresor med elbil har blivit det nya normala.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 8 Responses to Teslas Supercharger V3 laddnätverk växer

    1. Jan Westermark says:

      Det är befogat med en varning:
      Tesla har starkt begränsat laddhastigheten till ca 60% av tidigare hastighet på de bilar som utnyttjat Superchargernätverket pga av att Tesla upptäckt att batterierna inte tål snabbladdning, vilket numera också framgår av texten i instruktionsboken. Nyare batteriteknik har alltså inte ändrat deras inställning och farhåga att risken för batterierna ökar vid snabbladdning.

    2. Stefan Larsson says:

      Ligger inte Infra City i Upplands Väsby, eller är det Sollentuna? Hittar inte kommungränsen utmärkt på Google maps…

    3. Spjerne says:

      Nu börjar det bli ont om tid…

      “Kungsbacka/Varberg
      Kommer snart
      Target opening in 2020”

    4. Patrik Hast says:

      Måtte vi få fler front-först stationer för oss som med shit på dragkroken!

    Lämna ett svar