Polisen i Bargersville, Indiana i USA har skaffat en Tesla Model 3 som polisbil.
Gäsp, gäsp, tjat, tjat, sådana där har vi sett tolv på dussinet, polis som skaffar “gröna” bilar som polisbilar för att vara “hippa” eller “miljömuppiga”. Som när polisen i Schweiz skaffade en Model X som polisbil, eller polisen i Luxemburg, eller i Teslas hemmastad Fremont.
Men det var inte för att vara “inne” som polisen i Bargersville skaffade sin Model 3. Utan av rent ekonomiska orsaker:
De räknar helt enkelt med att en Tesla Model 3 blir billigare som polisbil än deras gamla vanliga Dodge Charger. Visserligen kostar Teslan drygt 16,000 dollar mer i inköpspris – men de räknar sen med att spara över 6000 dollar per år i minskad driftkostnad!
Till och med med de snälla amerikanska bensinpriserna kostar det $7,125 per år att tanka en polisbil, plus $420 i olja som den sörplar i sig. Dodge Charger kan inte anklagas vara bränsleekonomisk. Istället kommer Tesla Model 3 laddas med el för $1,728 per år (från laddboxen för $1,200 som räknades in i priset för Teslan).
Över de sex år som delstaten brukar ha polisbilar räknar de med att spara över 20 tusen dollar på att välja elektriskt istället för en bensingurglare. Det är framför allt pengarna bilen kommer spara som de framhåller som anledning till bytet, inte gröna skogar och sånt.
Enligt inslaget på lokal-TV verkar polisen även se fram emot att ljudlöst kunna smyga med bilen på natten, och att starta värmen från mobilen på vintern. Även däck och vindrutetorkare säger de är billigare till Teslan än till Dodge Charger. Polisen kommer beställa fyra Tesla Model 3 polisbilar till och planerar helt gå över till elbilar i framtiden.
Allmänheten verkar ha gillat idén att använda Teslor som polisbilar. Visst har det kommit en och annan dum kommentar om att de kommer behöva avbryta polisjakter för att ladda men när folk svarade med Model 3 accelerationssiffror och räckvidd tystnade de snabbt. Polisen själv uppger att Teslans (real-world) räckvidd på 40 mil är mer än dubbla sträckan polisbilar brukar rulla per dag.
Som elbilist och Tesla förare skrattar man nästan åt folk som tror att Model 3 skulle vara underlägsen andra bilar buset brukar köra runt i. Precis tvärtom. Vi ser fram emot första biljakten där polisens Tesla med lätthet kör om och stoppar nån flyktfordon!
Fast synd bara att polisbilar inte används i mer än sex år:
I och med att Teslan sparar över $6000 per år skulle den år 7 ha sparat in över $26,000 i minskade kostnader – att jämföra med Dodge Charger som kostar $25,000 att köpa!!!
Även om polisen skulle fått deras Dodge Charger gratis skulle den ha kostat mer på 7 år än en Tesla Model 3!
Det är när man räknar på totalkostnaden som man inser hur billiga elbilar är. Inköpschefer som fortfarande köper bensin- eller dieseldrivna polis- och taxibilar borde sparkas för slöseri och tjänstefel. Eller för den delen de som köper bensin- och dieseldrivna bussar.
Vilket påminner oss om vår artikel från i våras:
Tesla Model 3 lika billig som en Volvo – om du får Volvon gratis
Visst, den artikeln var skriven med glimten i ögat men den är faktiskt inte så långt från sanningen som många tror. Elbilar blir förvånansvärt billiga om man räknar in några års driftkostnader.
Vi är glada att polisen i Bargersville har gjort sin kalkyl ordentligt och kom till samma slutsats. Den bästa och billigaste polisbilen är eldriven!
När kommer andra polisorganisationer att fatta det?
TCS tre år sedan: Världen runt på 80 dagar
För tre år sedan åkte 10 lag världen runt i sina elbilar (och en elbuss), för att följa i Rafael deMestres fotspår som åkte ett varv runt jorden i sin elbil redan 2012. Nästa tävling går av stapeln nästa år, ska du vara med är det dags att börja planera!
Nu framkommer det att polisen har räknat med dyraste eltaxan för laddningen. I verkligheten kommer elnotan vara hälften så hög, så de kommer spara $25,000 redan på 6 år, inte sju. Därmed kostar deras Model 3 polisbil lika mycket som om de skulle fått Dodge Chargern gratis.
(Ironiskt namn förresten, Dodge CHARGER, när problemet är just att man inte kan ladda den…)
Men apropå att få bilar gratis. I Sverige är ju inte ens Tesla billiga att ha även man får den gratis, tänker på de Roadsters som ska delas ut:-) Ni som hängt på forumet vet vad jag menar, låt säga att i Sverige är varken el eller bensin det som kostar mest utan det vi är kända för…
Hur ser priser för reservdelar ut för en M3? Även om de är välbyggda och driftsäkra finns det ju en chans att saker går sönder, kanske nån liten elmotor här och där, skärmen kanske ger upp efter 5 år, nån led-list för blinkers, bromsljus osv. Och kommer det någon dyrare större åtgärd längre fram? Hur ligger Tesla i pris jämfört med andra biltillverkare?
Nu måste tjuvarna få försprång annars blir det inte rättvist.