Tesla Model 3 lika billig som en Volvo – om du får Volvon gratis

M3solidblack

Enligt undersökningen Nordisk Elbil-barometer är största anledningen till varför folk inte köper elbilar det höga inköpspriset. Folk blir avskräckta av siffrorna på prislappen. Det är ju den man brukar titta på när man jämför bilar idag. Mellan olika avgasbilar brukar ju skatter, försäkring, drivmedelspris mm vara faktiskt ganska snarlika för alla – det är framför allt inköpspriset som skiljer sig. Därför är folk vana att endast titta på inköpspriset även på elbilar och tycka att det är fasligt högt – utan att inse att alla andra utgifter är kapitalt mycket mindre för elbilar. De är dyrare i inköp – men rejält billigare i drift.

För att belysa detta gör vi följande jämförelse: vi jämför hur mycket en splitterny Tesla Model 3 SR kostar dig totalt över tio år – jämfört med en lika splitterny Volvo V60.

VolvoV60

Med en liten twist: du får Volvon gratis. Ja, vi jämför att köpa en dyr elbil mot en bensinbil du får gratis till skänks från tandfén (eller Bingo-Berra, det är bara å välja). Punga ut hundratusentals kronor på en elbil eller få en splitterny Volvo helt gratis – det är väl en “no-brainer”, är det ens värt att räkna på?

Volvo V60 Tesla Model 3 SR
Inköpspris 0 460,000
bonus/malus 12,726 -60,000
Utgifter per år:
    Fordonsskatt 1666 360
    Drivmedel (bensin/el) 32,732 4000
    Service 4679 0
    Reparationer 6000 2000
Total kostnad efter 10 år 463,496 463,600

Vi satte inköpspris till 0 kronor på Volvon, du får den ju gratis. Billigaste Tesla Model 3 kommer kosta från cirka 460,000 kronor när Standard Range modellen kommer till Sverige mot slutet av året.

Medan du får tillbaka 60,000 kronor elbilsbonus på Teslan efter 6 månader måste du betala malus, förhöjd fordonsskatt de tre första åren för Volvon på grund av dess utsläpp. 5908 kronor per år isf 1666, sammanlagt 12,726 kronor extra. Först år fyra minskar fordonsskatten på Volvon till 1666 kronor – medan Teslan har låga 360 kronor per år redan från början.

Vi säger att du kör runt 2000 mil per år, vilket är mer är riksgenomsnittet på drygt 1200 mil, men hej vem vill inte köra extra mycket i en gratisbil? Och Teslaägare intygar också att de kör mer med sina elbilar än de gjorde med avgasbilen förut – det blir så mycket roligare att åka långt när man slipper tanka dyr bensin för att göra det.

En Volvo V60 drar runt 0.98 L/mil. Inte när de småfuskar på rullbandet vid WLTP-testningen förstås utan ute i verkliga livet. Siffran kommer från sajten fuelly.com som sammanställer riktiga förbrukningssiffror riktiga användare rapporterar in för olika bilmodeller. Bensin kostar runt 16:70 nuförtiden. Kommer det kosta lika mycket om tio år? Nä, förstås inte. Om inget annat höjs ju bensinskatten varje år. Men låt oss vara snälla och låtsas att du kan köpa bensin lika billigt om tio år som idag. Eller, tja… billigt?

Att köra elbil kostar 2 kronor milen i elkostnad. Tesla Model 3 drar officiellt 1.34 kWh / mil och elen kostar runt en krona per kWh. Men i verkliga livet drar Teslan också mer, och ibland kommer man även snabbladda vid nån Tesla Supercharger på långresa för 2:56 kronor per kWh. Så 2000 mil per år kommer kosta runt 4000 kronor.

Volvo vill att du ska serva din bil varje år, byta olja, tändstift och sånt. Kolla att avgasvärdena är OK inför besiktningen. Servicen går på 4679 kronor – om du har tur och inget mer behöver bytas.

Tesla däremot har precis avskaffat årlig service. Du behöver inte åka iväg varje år till verkstaden och betala flera tusenlappar “för säkerhets skull”. Det behövs inte bytas några oljor och sånt för att skydda motorn från slitage. Du måste inte få stämplar i serviceboken för att garantier ska gälla.

Men även en välservad bil går sönder då och då och måste repareras. Delar som däck slits och nya måste köpas. Avgassystem måste bytas. Och kamrem. Och gud bevare om växellådan rasar. I början kanske bilen håller ihop men sedan måste fler och fler delar bytas på den, vilket för Volvon kan bli runt 6000 kronor om året i reparationskostnader.

En elbil har inget avgassystem. Eller kamrem. Eller växellåda. Eller koppling. Eller katalysator eller lambdasond. Biltemakatalogen är en ganska tråkig läsning för en elbilist som bara bläddrar förbi kapitel efter kapitel. Till och med bromsbeläggen slits mindre för man motorbromsar mest med elmotorn. De flesta elbilar har aldrig bytt bromsbelägg – tveksamt om du ens behöver göra det på tio år. Men visst kan grejer gå sönder. Dörrhandtag och sånt. Och däcken slits ju. Så runt 2000 kronor per år får du ändå räkna med som reparationskostnad även för en elbil. (Batteriet behöver dock inte bytas, trots alla myter om det. De håller längre än bilen.)

Så Volvon du fick gratis kommer ändå ha kostat dig drygt 463 tusen kronor på tio år, i bensin, skatter, service och reparationer. Och då har vi inte ens räknat in försäkringen (som är lika dyr som för Teslan så vi utelämnade den från beräkningarna för enkelhets skull).

De 60,000 kronor du får tillbaka från staten i elbilsbonus täcker ungefär bilens driftskostnad för de närmsta tio åren för en Tesla Model 3. El, skatter och reparationer kommer kosta dig drygt 60,000 kronor på tio år. Så totalkostnaden, inklusive bilens inköpspris kommer vara drygt 463 tusen kronor efter tio år.

Totalkostnaden på tio år för en Tesla Model 3 är lika mycket som för en Volvo V60 – om du får Volvon gratis.

Betalade du pengar för din nya Volvo? Oh boy, känn dig blåst.

 

 

Fotnot: Artikeln är menad som en ögonöppnare, inte som ekonomisk rådgivning. Förutsättningarna i artikeln är orealistiska – du kan inte få en Volvo gratis 😉

Bookmark the permalink.