Enligt undersökningen Nordisk Elbil-barometer är största anledningen till varför folk inte köper elbilar det höga inköpspriset. Folk blir avskräckta av siffrorna på prislappen. Det är ju den man brukar titta på när man jämför bilar idag. Mellan olika avgasbilar brukar ju skatter, försäkring, drivmedelspris mm vara faktiskt ganska snarlika för alla – det är framför allt inköpspriset som skiljer sig. Därför är folk vana att endast titta på inköpspriset även på elbilar och tycka att det är fasligt högt – utan att inse att alla andra utgifter är kapitalt mycket mindre för elbilar. De är dyrare i inköp – men rejält billigare i drift.
För att belysa detta gör vi följande jämförelse: vi jämför hur mycket en splitterny Tesla Model 3 SR kostar dig totalt över tio år – jämfört med en lika splitterny Volvo V60.
Med en liten twist: du får Volvon gratis. Ja, vi jämför att köpa en dyr elbil mot en bensinbil du får gratis till skänks från tandfén (eller Bingo-Berra, det är bara å välja). Punga ut hundratusentals kronor på en elbil eller få en splitterny Volvo helt gratis – det är väl en “no-brainer”, är det ens värt att räkna på?
Volvo V60 | Tesla Model 3 SR | |
Inköpspris | 0 | 460,000 |
bonus/malus | 12,726 | -60,000 |
Utgifter per år: | ||
Fordonsskatt | 1666 | 360 |
Drivmedel (bensin/el) | 32,732 | 4000 |
Service | 4679 | 0 |
Reparationer | 6000 | 2000 |
Total kostnad efter 10 år | 463,496 | 463,600 |
Vi satte inköpspris till 0 kronor på Volvon, du får den ju gratis. Billigaste Tesla Model 3 kommer kosta från cirka 460,000 kronor när Standard Range modellen kommer till Sverige mot slutet av året.
Medan du får tillbaka 60,000 kronor elbilsbonus på Teslan efter 6 månader måste du betala malus, förhöjd fordonsskatt de tre första åren för Volvon på grund av dess utsläpp. 5908 kronor per år isf 1666, sammanlagt 12,726 kronor extra. Först år fyra minskar fordonsskatten på Volvon till 1666 kronor – medan Teslan har låga 360 kronor per år redan från början.
Vi säger att du kör runt 2000 mil per år, vilket är mer är riksgenomsnittet på drygt 1200 mil, men hej vem vill inte köra extra mycket i en gratisbil? Och Teslaägare intygar också att de kör mer med sina elbilar än de gjorde med avgasbilen förut – det blir så mycket roligare att åka långt när man slipper tanka dyr bensin för att göra det.
En Volvo V60 drar runt 0.98 L/mil. Inte när de småfuskar på rullbandet vid WLTP-testningen förstås utan ute i verkliga livet. Siffran kommer från sajten fuelly.com som sammanställer riktiga förbrukningssiffror riktiga användare rapporterar in för olika bilmodeller. Bensin kostar runt 16:70 nuförtiden. Kommer det kosta lika mycket om tio år? Nä, förstås inte. Om inget annat höjs ju bensinskatten varje år. Men låt oss vara snälla och låtsas att du kan köpa bensin lika billigt om tio år som idag. Eller, tja… billigt?
Att köra elbil kostar 2 kronor milen i elkostnad. Tesla Model 3 drar officiellt 1.34 kWh / mil och elen kostar runt en krona per kWh. Men i verkliga livet drar Teslan också mer, och ibland kommer man även snabbladda vid nån Tesla Supercharger på långresa för 2:56 kronor per kWh. Så 2000 mil per år kommer kosta runt 4000 kronor.
Volvo vill att du ska serva din bil varje år, byta olja, tändstift och sånt. Kolla att avgasvärdena är OK inför besiktningen. Servicen går på 4679 kronor – om du har tur och inget mer behöver bytas.
Tesla däremot har precis avskaffat årlig service. Du behöver inte åka iväg varje år till verkstaden och betala flera tusenlappar “för säkerhets skull”. Det behövs inte bytas några oljor och sånt för att skydda motorn från slitage. Du måste inte få stämplar i serviceboken för att garantier ska gälla.
Men även en välservad bil går sönder då och då och måste repareras. Delar som däck slits och nya måste köpas. Avgassystem måste bytas. Och kamrem. Och gud bevare om växellådan rasar. I början kanske bilen håller ihop men sedan måste fler och fler delar bytas på den, vilket för Volvon kan bli runt 6000 kronor om året i reparationskostnader.
En elbil har inget avgassystem. Eller kamrem. Eller växellåda. Eller koppling. Eller katalysator eller lambdasond. Biltemakatalogen är en ganska tråkig läsning för en elbilist som bara bläddrar förbi kapitel efter kapitel. Till och med bromsbeläggen slits mindre för man motorbromsar mest med elmotorn. De flesta elbilar har aldrig bytt bromsbelägg – tveksamt om du ens behöver göra det på tio år. Men visst kan grejer gå sönder. Dörrhandtag och sånt. Och däcken slits ju. Så runt 2000 kronor per år får du ändå räkna med som reparationskostnad även för en elbil. (Batteriet behöver dock inte bytas, trots alla myter om det. De håller längre än bilen.)
Så Volvon du fick gratis kommer ändå ha kostat dig drygt 463 tusen kronor på tio år, i bensin, skatter, service och reparationer. Och då har vi inte ens räknat in försäkringen (som är lika dyr som för Teslan så vi utelämnade den från beräkningarna för enkelhets skull).
De 60,000 kronor du får tillbaka från staten i elbilsbonus täcker ungefär bilens driftskostnad för de närmsta tio åren för en Tesla Model 3. El, skatter och reparationer kommer kosta dig drygt 60,000 kronor på tio år. Så totalkostnaden, inklusive bilens inköpspris kommer vara drygt 463 tusen kronor efter tio år.
Totalkostnaden på tio år för en Tesla Model 3 är lika mycket som för en Volvo V60 – om du får Volvon gratis.
Betalade du pengar för din nya Volvo? Oh boy, känn dig blåst.
Fotnot: Artikeln är menad som en ögonöppnare, inte som ekonomisk rådgivning. Förutsättningarna i artikeln är orealistiska – du kan inte få en Volvo gratis 😉
Bra skrivet men kapitalkostnaden måste också ingå i kalkylen (även om räntan är låg) och visst måste även Teslan byta torkarblad ibland? Det behövs kanske ett halvår till för att få det att gå ihop?
På min Leaf har jag inte lagt 1 kr i 5 år på reprationer tänker det kanske är samma med tesla där 😉
Fordonsskatten höjs rejält 1 januari 2020 för fossilbilar!
Varför har du inte tagit med förmånsvärdet, som gynnar de flesta elbilsägare?
Nu har ju Tesla som väntat tagit bort SR-modellen igen och lagt till Autopilot som standard, så någon grundmodell under halvmiljonen är tveksamt om det kommer.
Du kan köpa en SR+ och ringa Tesla och be de stryper ner den till SR via mjukvara och du får mellanskillnaden återbetald. Eller ringa och beställa en SR via telefon.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/update-our-vehicle-lineup
Gäller det även i Sverige alltså?
Kostar standard 460.000 kr i Sverige? Om man kontaktar Tesla direkt? Stämmer detta??
Nej, Tesla vet inte svenska priset än. Detta är endast ett uppskattat pris än så länge.
Elbilar är ju skattebefriade de första 5åren. Betalar bara register avgift på 65kr inte 360kr.
Blir en dryg tusing mindre de första 5åren.
Elbilar inte är skattebefriade längre.
Men du betalar ingen koldioxidskatt, så siffran 360kr stämmer
Stämmer. Togs bort för bilar efter 1/7-18. Men mina gamla bilar är billiga… 🙂
Uppdatera den till SR+ som du kan beställa nu och vi vet priset så känns den mer relevant. 🙂
Man kan ju beställa SR men man får ringa Tesla och göra det. Det gäller iaf i USA, antar att det även gäller i Sverige.
Ok, är det priset ovan som gäller då?
Nja tveksamt, priserna uppdaterades precis efter att det publicerades till att Autopilot alltid ingår men med en prishöjning på några tusen dollar.
Det är 100 000:- mer, Sr+ kostar 550 kkr. (kostar på att ligga på top)
Jag tycker nästan ännu mer illa om när elbilsförespråkare tar till osakliga argument och beräkningar för att
visa hur billiga elbilar egentligen är, än när elbilsskeptiker gör tvärt om. Den billigaste Teslan kostar 71 700 kr mer än i ditt exempel, och ditt antagande att genomsnittspersonen kommer köra 800 mil mer per år (bara för att
Volvon är gratis) känns som ett påhitt endast ämnat att få kalkylen att gå ihop. Om vi istället håller oss till vad vi faktiskt vet, nämligen att genomsnittsbilen rullar ca 1200 mil per år och den billigaste Teslan kostar 531 700 kr, så blir en Tesla för genomsnittsbilisten lika billig som en Volvo (eller annan bil) för drygt 200 000 kr om man slår ut det över tio år. Detta om man bortser från den högre kapitalkostnaden för Teslan och låtsas som om den inte finns, vilket man naturligvis inte kan göra. Varför duger det inte med att en Tesla inte blir dyrare än en fossilbil för 200 000 kr? Varför överdriva för att få Teslan att framstå som ännu billigare?
Ähh, ta det lugnt. Det är skrivet med humor. Det är väl ingen som påstår att detta är världens sanning. Du kan väl räkna på det själv och se hur det stämmer.
1250mil per år gäller ju för hela bilparken och för 18år som är snitt livslängden. Skulle gissa att 2000mil per år över de första 10 åren kan stämma ganska bra.
Detta exempel ligger inte så långt från sanningen som man först kan tro. Jag har kört Tesla i 5 år nu och kan intyga att det stämmer. Det kan till och med bli ännu bättre om man som jag kör ca 5000 mil per år och dessutom har solceller på taket både hemma och på jobbet.
Bara däck och vindrutetorkarblad samt spolarvätska än så länge.
Kanske man borde räkna in besparade flygbiljetter också, eftersom man hellre kör till destinationen än flyger. 🙂
Han redogör iaf för sina antaganden. Så länge man gör det känns det sjyst. 1200 mil/år är inte heller världens sanning. Stora bilar kör längre än små, en nyare bil kör längre än gamla, dyrare bilar kör längre än billiga. 1600 mil/år lär vara mycket närmre sanningen än 1200 mil/år. Och isf är 1200 mil/år lika fel som 2000 mil/år.
jag kör under 500 km/år och tycker 1200 är LÅNGT mer nära sanningen än 2000. (då det är vad genomsnittbilen rullar)
Jag kör 2500 km/år och tycker 2000 är LÅNGT mer nära sanningen än 1200. Genomsnittsbilen inkluderar t.ex. veteranbilen som rullar 50 mil per år osv. Det är inte en siffra på vad genomsnittspersonen (ej bilen) kör per år.
Du har helt rätt. Det går att vända och vrida på allt för att gå kalkylen att gå ihop. (därför har jag noll förtroende för ekonomer och ekonomi (nobellpriset i ekonomi tycker jag är löjlig, tror tom nobel inte skulle gilla det).
men man skulle kunna ta hyndai kona eller kia niro som exempel. Eller ännu hellre Wv ID (om wv vågar totalt underminera deras fossilförsäljning) Då inköpspriset är och kommer vara det stora hindret.
Det kommer dock vara intressant att se om leasingavtalen för elbilar kommer bli tillräckligt intressanta för privatpersoner, då får vi helt andra förutsättningar.
Nu kostar den lägst prissatta Tesla drygt 540 000 kronor.
Om det går i balanse på 9-10-11 år er ikke så viktig og avhengig av hvor mye du kjører. Det er eksempler på Tesla eier som kjører opp mot 100 000Km i året. 50 000 er ikke uvanlig. Da er tiden kortere selv med høyere bilpris
Från den kan man ringa och ta bort pluset för att få en Model 3 SR. Prisavdraget ligger på $4500 i USA vilket väl blir runt 45 000:- i Sverige. Strax under 500kkr ligger då den billigaste Teslan på. Det är dock ca 60kkr mer än Tibor använder i exemplet, dvs lite drygt ett år till i exemplet där man får den nya Volvon helt gratis.
SR = Short range. Den kan du bestille fra i dag så prisen er nok rett. Jeg har hatt elbil i 19 år og vet at det stemmer. Alle jeg har kjøpt har betalt seg selv på sparte driftskostnader. Det stemmer faktisk forutsatt at du kjører mye som mange gjør 😉
Nyprisuppgiften för Teslan var lite märklig, men om vi ska vara så seriösa så är det inte alla som vinner en Volvo S60 heller, och den som köper en bil som börjar på 398 900 SEK, som S60, för att köra mindre än 2000 mil kan inte vara så brydd över några dussin tusen SEK hit eller dit. Efter bonus blir 531 700 SEK i stället 471 700, det är för standard range plus, det borde bli ~445 000 för standard range. Och, vi får se hur länge till det kommer att vara rimligt att köra fossilt, Volvon är man ju låst med om man vill späda ut värdeminskningen över 10 år då den kommer att vara i stort sett värdelös om ungefär 5 år. Teslans värdeutveckling kommer vara väldigt mycket bättre.
Så rättar vi de saker i kalkylen som är fel så hamnar vi på att fossilaren behöver kosta under 60 000 för att bli lika billig som en Tesla model 3 standard range över en tioårsperiod, och 20 000 mil, då förutsatt att man klarar sig på fossilaren hela perioden, och exempelvis inte behöver köra där det införts avgasförbud som troligen kommer bli vanligt.
Fasst försäkringskostnaden då? Är inte en Tesla rätt mycket dyrare att försäkra än en Volvo? Elkostnaden på 1:-/kWh är också lite glädjekalkyl, tror man snarare får räkna med 1,50:-/kWh inkl alla elöverföringsavgifter, skatter, moms, certifikat m.m.
Bensinen ligger också på runt 16:- i dagsläget..
Man kan ladda gratis på många ställen. I mitt fall är milkostnaden 34 öre hittills (Visserligen bara 260 mil)
Jag gillar inlägget överlag, men reagerade på källan på bränsleförbrukningen. Själv loggar jag min V70 hos spritmonitor.de och en snabb koll på V60 som kör på bensin ger ett snitt på 8,22l/100km (vilket jag tycker är högt, själv ligger jag på 7,5 med min V70 T4). Sökning: https://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/1213-V60.html?fueltype=2&fuelsort=7&vehicletype=1&power_s=150&power_e=190&powerunit=2
Hur man än räknar så kommer 3:ans körglädje, tekniska försprång och prestanda alltid att överglänsa det man får i dagens v60
Volvo V60 är redan en gammal fossilbil. Diesel och bensin är forntid och elbilar framtiden. Bara att inse
Precis så är det matte och besparingar. Tänk om tänk rätt typ.
Jag tror problemet för många är att de inte kan få loss 450.000 extra kronor, oavsett om det blir billigare i längden. Det är dyrt att vara fattig.
Jösses så oseriöst, så ingen service på tio år, 16,70 kr för bensin haha och 0,98l/mil, ja tjena
Appropå oseriöst – tror du verkligen inte att bensinpriset kommer att stiga på 10 år?
En stor del av skillnaden består av Service och Reparationer (10 679 kr). Är det verkligen så att enbart drivlinan ökar servicekostnaden med 8 600 kr varje år from dag 1 när bilen hämtas ut? Eller 86 000 kr på tio år.
Bränslekostn är också hög. En V60 diesel drar vid blandad körn 0,44. 2000 mil och 15kr/liter ger 13 500 kr per år, dvs ca 180 000 kronors skillnad jämför med dina beräkningar.
Jag kör miljömedvetet men inte överdrivet. Gasar sällan på ordentligt och planerar körning och bedömning när möjligt. Min Renault Talisman 2017 påstås ha 0,46l per mil (tror jag) men mitt snitt ligger på 0,65l.
Du lär inte få mkt för en gammal Volvo diesel då den ska säljas en dag.
Varför inte? Volvo är starkt varumärke och är den dessutom en kombi med dragkrok är den väl så populär, även efter elbilens intåg. Tror jag.
Jag hade en V60 D2 2015 under 3 år och körde 6000 mil med den. Den drog ungefär 0,55 vid normal körning. Håller med att 0,98 l/milen är väl högt och orättvist.
Men trots det tror jag kalkylen håller väl så bra.
Sedan vill jag slänga in en brasklapp att även en Tesla kan gå sönder, händer det efter garantitiden på 8 år är ett motorbyte dyrt. Men visst, det kan ju hända även på en Volvo så kanske ingen parameter att ta hänsyn till här.
Förutsätter givetvis att man har tillgång en laddstolpe. Gör om kalkylen med kostnaden för att installera laddbox/stolpe för oss som bor i villa. Med den förhöjda månadskostnaden för den större säkringen som behövs.
Dom flesta behöver väl inte säkra upp för o installera en 16 amp laddbox? Dessutom schemalägger man ju laddningen till natten om det behövs.
Bara för man har en 16A laddbox betyder inte att man måste byta huvudsäkring. Inget hushåll måste höja eftersom det räcker gott med 8A trefasladdning. Lägg på 10kkr för laddbox och installation. Det motsvarar extrakostnaden för ett kvartals ägande av Volvon.
Behövs inte ngn större huvudsäkring
Men V60 kan man ju köpa med dragkrok!
Ok, jag gillar elbilar. Men det finns några punkter som man borde lägga till när det gäller bilar som är dyra i inköp. Ränta och försäkring.
Jag räknade på en av bilarna som finns nu. En modell 3 long range för 708.000.
Min bil drar 0.63 och kostar 240.000. Med samma uträkning som ovan fast med tillägget att man tar lån på hela bilen, lägger till försäkring och kör 2500 mil per år så går det inte jämnt ut efter 10 år. Break even hamnar på drygt 25 år.
En modell 3 för 450.000 är en annan sak dock. Om man räknar på att äga i tre år och sälja så är det ganska jämnt skägg mellan den och en fossilbil på 300.000 som drar runt 0.6.
Jag gjorde ungefär en sådan kalkyl nyligen. Det slutade med att vi åkte iväg och handlade en helt ny Renault Zoe Intense. För den vart billigare på FEM år än att fortsätta att använda en SAAB 9-5 Biopower 2,3t kombi (bara körd på E85 från ny) för min sambo ToR jobbet 10 mil om dagen. I dessa kalkyler så betraktade jag SAAB’en som avskriven helt och hållet. Det vart +-0 på fem år med 0 kronor i restvärde för Zoe…
Ingen Tesla jag vet, men en elbil i alla fall. Det är lite för mycket av inlåsningseffekt i Tesla för att jag vill gå all in där “right to repair” och sådant.