Tesla har gått ut med en revolutionerande nyhet på sin webbsajt: Teslas bilar kräver inte service!
I USA i alla fall. Tesla har tagit bort all text om serviceintervaller och årlig service från sin amerikanska hemsida. OBS dock att texten är fortfarande kvar på den svenska hemsidan.
Tesla har hittills haft en rekommenderad men ej obligatorisk årlig service där de gick igenom bilarna. Servicen var frivillig, även om du inte servade bilen gällde bilens garantier. (Endast restvärdesgarantin vid leasing kunde påverkas.)
Nu har dock Tesla samlat på sig tillräckligt med data för att våga säga att den där servicen behövs inte.
Tesla har avskaffat årlig service och serviceintervaller.
Går något sönder på din bil ska du naturligtvis boka tid för verkstad (man gör det enkelt i mobilappen) och de lagar din bil men det behövs ingen förebyggande årlig service längre.
Rekommendationen att du bör byta luftfilter och kontrollera bromsvätskan vartannat år är dock fortfarande kvar även på amerikanska hemsidan som en frivillig åtgärd som inte påverkar bilens garantier.
Tesla erbjuder ingen serviceplan längre till nya bilar och ägare av äldre Teslor kan få pengarna tillbaka ifall de vill avsluta sina förköpta serviceplan.
Alla bilkalkyler ställs på ändan nu när servicekostnaden för Teslas bilar blir noll. På riktigt noll. För vissa andra bilar brukar kostnaden för de första få servicetillfällen ingå i bilens nypris, men sedan måste man börja betala. Men för Tesla behövs det inte förebyggande service över huvud taget. Den första moderna bilen som inte tvingar ägarna besöka verkstad om och om igen “för säkerhets skull”. Utan enbart när det verkligen behövs.
Andra biltillverkare sitter nu i rävsaxen med sina elbilar: de har väldigt svårt att införa liknande servicefrihet då det inte är de själva som äger serviceverkstäderna utan tvärtom, alla deras lokala återförsäljare i de olika länderna lever egentligen på att sälja service till bilarna. Skulle de avskaffa årlig service för elbilarna skulle det bli ramaskri bland återförsäljarna.
Vi betonar än en gång att ändringarna gäller än så länge endast Teslas amerikanska hemsida.
Nu väntar vi med spänning på att även den svenska sidan ändras!
TCS fem år sedan: Elbilar dålig affär för norska bilverkstäder
Redan 2014 märkte bilverkstäder i vårt grannland att det är mycket mindre som går sönder på elbilar.
TCS ett år sedan: Tesla har de bästa verkstäderna
Enligt en stor undersökning gjord av tidningen Auto Motor & Sport hade Tesla de överlägset bästa verkstäderna.
Det var.. en nyhet. Men rekommenderar de att man gör vissa ingrepp (för att garantin skall hålla) Skulle tycka det vore rimligt med en text att man skall hålla produkten vid fräsch vigör, kolla olja(?) däcktryck och smörja bromsar (så de inte rostar när de inte används på länge) m.m.
Söderbergs bil (VW) verkar vara redo på att förlora servicen på sina bilar. De ska tydligen få pengar från VW när de hyr ut tillval till bilen (som kanske farthållare, autopilot, regnsensor osv till exempel) och sedan även expandera på däckförsäljningen. Vi får se hur det blir men VW och deras återförsäljare verkar förbereda sig faktiskt.
Intressant att se vad som komma skall för det lär bli tvister som uppkommer i framtiden. Och flyttar man över allt till besiktningspersonalen nu eller blir det mer övervakning över din bil från Tesla ota så att säga?
Tesla övervakar en hel del redan OTA då den är uppkopplad dygnet runt.
Misstänkte det då vi köpte vår första Tesla för 5 år sedan. Elon sa att garantin gällde ändå så jag tog ingen service plan. Sparade mycket pengar på det och nu ser vi att det blev så i realiteten också. Trodde först att vi skulle byta glykolvätskan för batteriet vid 20.000 mil men även det behövs inte längre, den skall vara lika länge som batteriet. Det är inte bara OTA uppdateringarna som är fantastiska en Tesla blir bara bättre med åren.
Hade för mig att jag läst att det var någon olja i drivsystemet som behövde bytas i en Tesla efter 15000 mil. Eller har jag fel?
Du har rätt oljan i DU skall bytas. Jag fick besked att det var vid 22.000 mil. Bromsoljan verkar räcka att man kontrollerar kvaliten vart annat år.
Men bromsar och AC-systemet – måste inte det servas?
Läste också något om batterivätske byte på Model 3…
Bromsklossarna var 11mm nya, nu 8 mm så är det med 20.000 mil och ” onepedal driving ”.
AC har jag aldrig behövt serva på någon annan bil men vi får se Tesla kanske blir den första 😉
Är lite tveksam till detta, inte för at tjag stödjer de ockerpriser som vissa tillverkare (Nissan t.ex.) tar för sin Leaf-service, utan för vad som händer om en aningslös bilförare kör slut på bromsklossar etc. Finns det sensorer som mäter bromsverkan och varnar för detta? Eller är det bilprovningen som ska tala om när det är dags att byta skivor, belägg, backar? Bra att serviceintervaller försvinner men vem tar ansvaret? Det finns ju bilägare som knappt vet vad bromsar är för nåt…
Enligt Tesla säljaren Leo Sack på Mall of Scandiavia har Tesla från och med förra veckan nu avskaffat årlig service och serviceintervaller i Sverige också på nya bilar.
Pingback: Tesla Club Sweden 2019 – Tesla Club Sweden